Gå til innhold

Risting e39


Kolstad Jr.
 Share

Anbefalte innlegg

Har en litt irriterende risting som kommer bakfra i hastighet mellom 55-62-63 km/t.

Den kan dukke opp ved andre hastigheter også, men sjeldent.

Den er kommer ikke av akselerasjon eller bremsing.

Dekk og felger er utelukket.

Bilen har også vært på verksted og hatt gjennomgang av bakstillinga, men ingen finner ut hva det kan være..

Er en 97' Touring med luftfjæring bak. Noen som har noen tips til hva det kan være ? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vore igjennom samme greia med min e39. Risting bak i ca. samme hastigheit.

Eg hadde risting både med sommar og vinterdekk, og tenkte då at dekk/felg var utelukka. Hadde den på verkstad for å gå over bakstilling, men dei fant ikkje noko slark eller slitasje.

Eg tenkte kanskje demperane var ferdige, så bytta demparar, fjører og stabstag( var litt rusta).

Det hjalp ikkje, så hadde den inn til sjekk på eit nytt verkstad, og dei fant ut at eine felgen var urund. Bytta den, og da var alt bra! Så la eg om til sommardekk, og ristingen var tilbake. Fekk dei til å sjekke dei hjula og, og der var det bulk i ein felg. Fikk retta den, og da var endelig alt bra..

Veit ikkje korleis du har utelukka dekk og felg, men hvis det er av samme grunn som meg, kan eg anbefale ein ny sjekk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, mcbanan skrev:

Har nettopp vore igjennom samme greia med min e39. Risting bak i ca. samme hastigheit.

Eg hadde risting både med sommar og vinterdekk, og tenkte då at dekk/felg var utelukka. Hadde den på verkstad for å gå over bakstilling, men dei fant ikkje noko slark eller slitasje.

Eg tenkte kanskje demperane var ferdige, så bytta demparar, fjører og stabstag( var litt rusta).

Det hjalp ikkje, så hadde den inn til sjekk på eit nytt verkstad, og dei fant ut at eine felgen var urund. Bytta den, og da var alt bra! Så la eg om til sommardekk, og ristingen var tilbake. Fekk dei til å sjekke dei hjula og, og der var det bulk i ein felg. Fikk retta den, og da var endelig alt bra..

Veit ikkje korleis du har utelukka dekk og felg, men hvis det er av samme grunn som meg, kan eg anbefale ein ny sjekk :)

 

Har utelukka dekk og felg, da jeg har prøvd ut 4 forskjellige sett med dekk og felg der alle har vært balansert med 0 gram ubalanse.. Har prøvd 2 sett 19" felger, 1 sett 17" og 1 sett 16" med ballongdekk. Alle har som sagt vært balansert uten problem, men risting ved samme hastighet og måte på alle settene..

Klarer ikke å se noen form for kast i noen av felgene heller. Settet jeg kjører med nå er 19" JR11, og det er nye dekk og felgene har ikke gått mange km og er å anse som nye.

Utrolig merkelige greier. Bilen min har små, irriterende ting som ingen kan forklare eller har opplevd 😅

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mcbanan skrev:

Hehe, klassisk e39. Søkte eindel på nettet rundt det, og ein ting som gjekk att var integralforingen. Kan kanskje sjekke den litt ekstra.

Jajust. Må bare spørre da, hvor og hva er integralforingen? Har faktisk ikke hørt det uttrykket før, hehe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, RemyNG skrev:

Hadde sånn på min og, sjekket alt av felger, dekk og foringer men fant ikke ut før jeg endte opp med å bytte hjullagrene bak 😂 der visst hele problemet mitt. 

Var det slakke i hjullagrene, eller var det kast uten slakke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme på min au men der er felger å dekk just sjekka. Føles ut som den vuggerlitt fra side til side . Men i sånn 80+ så er det ingenting å kjenne 🤔 merkelig greier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kolstad Jr. skrev:

Var det slakke i hjullagrene, eller var det kast uten slakke ?

Var ingenting merkbart selv om bilen hadde gått igjennom EU kontrollen. Jeg hadde kun en svak rumle altså veldig svak måte lytte skikkelig for å høre det. Jeg kjente heller ikke om det var slakk på lagrene heller alt virka helt fint. Fram jeg demonterte det, det kulene var ikke runde engang og det var null fett i det var maks tørt. Det som holdt kulene var sprukket opp. Så jeg bytta begge sider og etter det var perfekt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RemyNG skrev:

Var ingenting merkbart selv om bilen hadde gått igjennom EU kontrollen. Jeg hadde kun en svak rumle altså veldig svak måte lytte skikkelig for å høre det. Jeg kjente heller ikke om det var slakk på lagrene heller alt virka helt fint. Fram jeg demonterte det, det kulene var ikke runde engang og det var null fett i det var maks tørt. Det som holdt kulene var sprukket opp. Så jeg bytta begge sider og etter det var perfekt igjen. 

Hmm, verkstedmannen sjekka hjulagrene, ingen ulyd i det hele tatt fra mine.. 

Har lest en del rundt på nettet ang. Dette, er tydeligvis ganske vanlig på e39, men ingen kan forklare akkurat hva det er som forårsaker dette. Varierer nok fra bil til bil, finnes vel ikke noe fasitsvar 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse foringene i travers bak gir risting og vibrasjoner når dem er slitt. Og det er dem som regel. Det er vanskelig å påvise slark i dem så man får som oftest ikke feil på dem på EU kontroll. Nr 2 på bildet. Det som er karakteristisk er at bilen rister/vibrerer etter humper...men også i konstant hastighet....mye lyd inn i bilen i ujevnheter i asfalten....større sprekker f eks.

https://www.gsbildeler.no/etk_delekatalog-bakaksel-33_0525

Denne skissen gjelder touring.

 

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...