Gå til innhold

BMW X5 (E70) feilsøking Bergen


Christianhoest
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 2007 X5 (E70) med et par feil på det elektroniske dempersystemet. Jæger Kokstad har feilsøkt og finner "dårlig" kontakt på "pinne 3" foran på høyre side, samt bak på vestre side. Luftbelgene er i orden, kompressor er i orden. Jeg har åpnet boksen som inneholder koblingene og finner irr på nevnte pinne foran. Og der stopper min ekspertise. Ifølge Jæger påvirker ikke dette bilen annet enn at "sportsmodus" ikke er mulig å bruke. Det dynamiske stabstaget er også utkoblet som følte av denne feilen. Mitt spørsmål er, finnes det noen i Bergensområdet som har peiling på dette og kan ta en titt på det? Betaler naturligvis for dette. Tenker å selge bilen etter dette er i orden. 

Er forøvrig også på utkikk etter felger, originale, da den ene felgen er skjev og skaper vibrasjoner i rattet. Kjører på 285 foran, 20 tommere. Om noen har noen i området så kjøper jeg gjerne. 

 

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva du trenger bistand til? Du har jo verifisert feilen, så det er mulig at BMW har opplyst deg litt feil om hvilke funksjoner blir utkoblet ved feil på pinne 3...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mulig, takk for svar forresten. Har du eventuelt peiling på hvilken feil som kan oppstå med feil på "pinne 3"?

Jeg ønsker i utgangspunktet å verifisere feilen og selvfølgelig utbedre den. BMW mente det ville være ekstremt kostbart for dem å fortsette feilsøkingen, noe jeg er helt enig i. Bilen oppfører seg helt normalt, men ønsker som sagt å kvitte meg med feilmeldingen. Har forsøkt å slette dem, men den dukker opp med en gang etter igjen. Spørsmålet er om det er mulig å få tak i nye koblinger som retter feilen. Forhåpentligvis er det en enkel sak å rette opp i. Derfor lurer jeg på om det er noen i Bergensområdet med både utstyret og kunnskap til fortsette feilsøkingen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er Irr så har det vært fukt der og skapt korrosjon på koblingen, du kan selv ta av minuspol på batteriet og pusse vekk irr og koble på igjen, muligens må du klippe så du må kjøpe ny kobling hos GS bildeler og så koble på igjen, det skal være nok kabel til å gjøre det en gang. Slik Irr på koblinger er ikke bra for modulene og kan skade de. Da blir det fort veldig dyrt. 

Når Jæger først fant denne feilen så burde de jo fikset det for en svært rimelig penge for deg. Men slik jeg kjenner Jæger (leverer BMWn min aldri der) så er de sløv. Det er for meg et mysterium at de ikke bare fikset dette. Anbefaler deg å ta kontakt med BMW Service Sandven og spørre etter BMW tekniker Harald om han kan se på det. Han er flink med BMW, andre der er også flinke.

Etter at jobben er gjort må feilkodene slettes og du må kjøre og se om feilkodene dukker opp igjen, om de gjør det er det en annen feil i systemet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, quandt1960 skrev:

Hvis det kun er Irr så har det vært fukt der og skapt korrosjon på koblingen, du kan selv ta av minuspol på batteriet og pusse vekk irr og koble på igjen, muligens må du klippe så du må kjøpe ny kobling hos GS bildeler og så koble på igjen, det skal være nok kabel til å gjøre det en gang. Slik Irr på koblinger er ikke bra for modulene og kan skade de. Da blir det fort veldig dyrt. 

Når Jæger først fant denne feilen så burde de jo fikset det for en svært rimelig penge for deg. Men slik jeg kjenner Jæger (leverer BMWn min aldri der) så er de sløv. Det er for meg et mysterium at de ikke bare fikset dette. Anbefaler deg å ta kontakt med BMW Service Sandven og spørre etter BMW tekniker Harald om han kan se på det. Han er flink med BMW, andre der er også flinke.

Etter at jobben er gjort må feilkodene slettes og du må kjøre og se om feilkodene dukker opp igjen, om de gjør det er det en annen feil i systemet også. 

TUSEN TAKK FOR TIPS!! Skal forsøke meg på dette. :) 

Jeg bestemte meg kjapt for å ikke ta bilen tilbake til Jaeger kokstad. 4200 kr for feilsøking er rett og slett ran. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...