Gå til innhold

M550dX effekt, holdbarhet osv


BmwKlovn
 Share

Anbefalte innlegg

Ser at alle sedanene + X1 bruker en fordelingskasse som heter atc 350 eller 35 etter hvor gamle de er.  X3, X5 og X6 bruker en som heter atc 450 eller 45. Tenkte først at 45l er kraftigere enn 35l men f.eks en bmw 750 er både tyngre og har mer motor enn en X3 så det gir ingen mening.  Ser på deler for overhaling at de har en del felles bl.a clutchplatene og inngående aksel. Derimot har ATC35 to drev med skråskårne tenner i delelisten som jeg ikke finner i delelisten til ATC45L men denne har derimot et kjede som ikke ser ut til å finnes i 35 versjonen. Noen som vet noe mer om dette? Har X3, X5 og X6 en annen fordeling av kreftene mellom for og bakaksel eller er det andre ting som skiller?  Eller er det bare et mer robust transfer system for å kunne håndtere mer offroad? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, CrZyWiz skrev:

Altså bare din sedvanlige gjetting og synsing.

 

Helt korrekt, min gjetting og synsing ut av det hviteblå.

Til andre som ikke er full i bullshit så er det verdt å nevne;

Det er flere kjente problemer med alle disse fordelingsgirkassene og en av de er at de har veldig myke foringer på oppheng. Hvis du ikke skjønner Mujaffa så må alle momenter ha et like stort motmoment, hvis ikke så vil noe gi etter.. Hovedkassen og spesielt fordelingskassene beveger/vrir seg under full last allerede som standard på grunn av opphengsforingene. Det er flere interne SI bulletins hos BMW på disse. Videre så styres trykket på clutchplatene elektronisk og er kalibrert for bilens effekt m.m. slik det er standard med standard dekkdimensjoner, det er problematisk for kassens levetid om du ikke tenker på det, de tåler mindre enn hovedgirkassen. På xdrive kan du overføre 100% til fronten og om det kun er jeg som skjønner at det er et problem når du trimmer mye så ja, synd for de som ikke tenkte på det. Hvis du tenker å blodtune en M550d som allerede har et respektabelt moment så anbefaler jeg å dra ut sikringen til xdrive eller dra ut koblingen til aktuatoren på kassen om du har tenkt å brenne på, spesielt fra stillstand. Av ren nyssgjerrighet for min egen del tok jeg kontakt og venter på svar fra BMW/Magna Steyr på hva de har lagt inn som maks designmoment på disse.

Evt om du bil kjøre på og teste fordelingskassa fullt så tenk litt på dette fra Twisted Tuning:

https://twistedtuning.com/collections/bmw-product/products/twisted-tuning-bmw-x-drive-transfer-case-mount-inserts

 

Mujaffa: Kjør på med 800-900Nm du på fordelingskassa du kompis om du vil være prøvekanin for andre som kanskje ikke er så lysten på ny kasse til 30løk pluss jobben med det ;) Rapporter gjerne tilbake hvordan det gikk, i lengden...

 

:stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Helt korrekt, min gjetting og synsing ut av det hviteblå.

Til andre som ikke er full i bullshit så er det verdt å nevne;

Det er flere kjente problemer med alle disse fordelingsgirkassene og en av de er at de har veldig myke foringer på oppheng. Hvis du ikke skjønner Mujaffa så må alle momenter ha et like stort motmoment, hvis ikke så vil noe gi etter.. Hovedkassen og spesielt fordelingskassene beveger/vrir seg under full last allerede som standard på grunn av opphengsforingene. Det er flere interne SI bulletins hos BMW på disse. Videre så styres trykket på clutchplatene elektronisk og er kalibrert for bilens effekt m.m. slik det er standard med standard dekkdimensjoner, det er problematisk for kassens levetid om du ikke tenker på det, de tåler mindre enn hovedgirkassen. På xdrive kan du overføre 100% til fronten og om det kun er jeg som skjønner at det er et problem når du trimmer mye så ja, synd for de som ikke tenkte på det. Hvis du tenker å blodtune en M550d som allerede har et respektabelt moment så anbefaler jeg å dra ut sikringen til xdrive eller dra ut koblingen til aktuatoren på kassen om du har tenkt å brenne på, spesielt fra stillstand. Av ren nyssgjerrighet for min egen del tok jeg kontakt og venter på svar fra BMW/Magna Steyr på hva de har lagt inn som maks designmoment på disse.

 Evt om du bil kjøre på og teste fordelingskassa fullt så tenk litt på dette fra Twisted Tuning:

https://twistedtuning.com/collections/bmw-product/products/twisted-tuning-bmw-x-drive-transfer-case-mount-inserts

 

Mujaffa: Kjør på med 800-900Nm du på fordelingskassa du kompis om du vil være prøvekanin for andre som kanskje ikke er så lysten på ny kasse til 30løk pluss jobben med det ;) Rapporter gjerne tilbake hvordan det gikk, i lengden...

 

:stupid:

For det første, den der Mujaffa tilnærmingen din kan du bare legge fra deg med en gang. Har du mindreverdighetskomplekser du prøver å kompensere for? 

Som sagt, så er det meste av det du skriver her inne gjetting og synsing. Basert på din subjektive tolkning av ett dokument du har googlet fram tatt ut av en annen kontekst. Det har du dummet deg ut med gang på gang tidligere.

 

Trenger ikke være prøvekanin for noe ESS m.fl. har testet over mange år. Veldig greit med personer som faktisk vet hva det dreier seg om fra praksis, i stedet for en klovn som tror på ett forum. 

 

 

 

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse opphengene fra Twisted mount gjelder ikke for 550D. De gjelder for biler helt tilbake til 1999 og i et tilfelle opptil 2015 og det gjelder for X1. Når det gjelder F10/F11 5-serien så er det kun 1 som står listet og det er F07 535DX og den har en annen eldre fordelingskasse enn 550D nemlig ATC350.

F10/11 550D ble i hele sin levetid Pre Lci og Lci levert med samme fordelingskasse som heter ATC35L.  550D kan jo allerede i original tilstand sende 740nm til frontdiff.  De fleste tuningselskaper ligger i området 800-850nm på denne og dette vil jo også kunne sendes 100% til frontdiff så spørsmålet er hvor grensa går på fordelingskassa eller om grensa går først på hovedgirkasse. 

Det ser ikke ut som det er så enkelt å finne ut hva som er max moment/vekt de er designa for slik som f.eks ZF oppgir på sine girkasser.  Det som er et ubestritt faktum er at mye av problemene med xdrive er uvettige dekkdimensjoner. På min egen ATC35L så var olja helt svart på 77000km så jeg kommer til å bytte olje ved max 50.000km intervall. Bmw`s manglende vedlikeholdsintervaller gjør vel heller ikke saken bedre. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hpi skrev:

Disse opphengene fra Twisted mount gjelder ikke for 550D. De gjelder for biler helt tilbake til 1999 og i et tilfelle opptil 2015 og det gjelder for X1. Når det gjelder F10/F11 5-serien så er det kun 1 som står listet og det er F07 535DX og den har en annen eldre fordelingskasse enn 550D nemlig ATC350.

F10/11 550D ble i hele sin levetid Pre Lci og Lci levert med samme fordelingskasse som heter ATC35L.  550D kan jo allerede i original tilstand sende 740nm til frontdiff.  De fleste tuningselskaper ligger i området 800-850nm på denne og dette vil jo også kunne sendes 100% til frontdiff så spørsmålet er hvor grensa går på fordelingskassa eller om grensa går først på hovedgirkasse. 

Det ser ikke ut som det er så enkelt å finne ut hva som er max moment/vekt de er designa for slik som f.eks ZF oppgir på sine girkasser.  Det som er et ubestritt faktum er at mye av problemene med xdrive er uvettige dekkdimensjoner. På min egen ATC35L så var olja helt svart på 77000km så jeg kommer til å bytte olje ved max 50.000km intervall. Bmw`s manglende vedlikeholdsintervaller gjør vel heller ikke saken bedre. 

Stemmer, var generelt tips opp til og med F01 og F07, men om du ser på designet så er de så å si like på oppheng. De nyeste heter ATC13 og finnes f.eks i nye M550i og nye F90 , en ny og forsterket utgave til å tåle belastningen.  Om du ser på opphenget så er den forsterket med mer stål. 

Elektronikken til disse takler 1% avvik i hjuldiameter fra det kassen er kalibrert for (klutsjen på kassa styres av CAN bus) så ja har sett noen insane felger på noen X5 22'++, tenker klutsjen og aktuatoren får kjørt seg.

Får svar fra Magna S. sikkert om en uke forhåpentligvis. ZF er litt greiere med å oppgi designlimit mtp levetidsbetraktning. 

Endret av quandt1960
glemte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en fagpresentasjon til Magna om disse kassene. Bare en 10% poengs økning i moment reduserer levetiden på girens tenner til 55% av design levetid og lagre til 75% av design levetid, kompenentene sin levetid generelt. Dette basert på testprogrammet til Magna Steyr. ATC35L er en svakere kasse enn den nye ATC13 som er i nye F90 som har 750Nm som maks. Nye M5 CP har heller ikke en forandring i moment og det er jo ikke tilfeldig. De er på grensen hva du klarer å hente ut av en slik liten kasse hvis du skal klare noenlunde grei levetid. 

 

fat_atc.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da blir det spennende å se om Magna Steyr vil fortelle hva denne ATC35L er designa for å tåle. Den står i hvert fall i Alpina B7 med 730nm og 540hk og i 750D med 740nm som er de 2 bilene som har mest moment som jeg kunne finne. 

Skulle jo tro at de er laget for å tåle disse tallene men det kan jo ligge inne noe begrensning i Software for å skåne i det mest belastende turtallsområdet eller i de tyngste girene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

Ja da blir det spennende å se om Magna Steyr vil fortelle hva denne ATC35L er designa for å tåle. Den står i hvert fall i Alpina B7 med 730nm og 540hk og i 750D med 740nm som er de 2 bilene som har mest moment som jeg kunne finne. 

Skulle jo tro at de er laget for å tåle disse tallene men det kan jo ligge inne noe begrensning i Software for å skåne i det mest belastende turtallsområdet eller i de tyngste girene.

 

Ja venter spent på svar, men påfallende hvordan momentene er som du skriver, 730Nm, 740Nm og senest 750Nm for nye F90, ganske like, sistnevnte tror jeg har en elektronisk momentbegrensning slik Mercedes har hatt på sine AMGr og sikkert fremdeles har, men da pga hovedkassen sikkert (1000Nm, helt vilt). På Comp.Pack til F90 har de og valgt å ikke hente ut mer moment men bare hk, selv om de lett sikkert kunne hentet mer moment også ved å presse enda litt mer på BMEP til motoren/turboene, har jo helt sinnsyk kjøling de nye M bilene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Jeg har ikke ord...

Hvis jeg ordner å levere en 335d Xdrive E90 2011 mod til deg om noen uker. Kjør på med steg 4 som du kaller det eller hva du vil, gir du meg en garanti på jobben du gjør? For jeg ser du tar forbehold om skader på bil, til det har jeg ikke ord. 

Du kan kjøre på med sånn amatør hersketeknikk så mye du vil på dette forumet, det er nesten litt underholdende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, CrZyWiz skrev:

For det første, den der Mujaffa tilnærmingen din kan du bare legge fra deg med en gang. Har du mindreverdighetskomplekser du prøver å kompensere for? 

Som sagt, så er det meste av det du skriver her inne gjetting og synsing. Basert på din subjektive tolkning av ett dokument du har googlet fram tatt ut av en annen kontekst. Det har du dummet deg ut med gang på gang tidligere.

 

Trenger ikke være prøvekanin for noe ESS m.fl. har testet over mange år. Veldig greit med personer som faktisk vet hva det dreier seg om fra praksis, i stedet for en klovn som tror på ett forum. 

 

 

 

Skriver mujaffa fordi jeg ikke klarer stave eller uttale profilnavnet ditt, Mujaffa har du i bildet ditt, det er lettere. Beklager om du er støtt av ditt eget profilbilde, det er ikke meningen å støte deg.

Om du mener jeg synser og gjetter så er det greit det, jeg kaller det meningsutveksling basert på egen kunnskap og kildehenvisning. men hva med de som sier at kassa skal tåle det fint fordi jeg har tunet alle bilene i riket men jeg gir deg faen ingen garanti? Om du mener jeg er en synser som gjengir noe fra et dokument skrevet av en fyr med doktorgrad i maskinteknikk, smartere enn både deg og meg så er det greit for meg. Det kalles kildehenvisning og ikke synsing. Synsing er å tune noe og se hur d går, helt greit det, det må til det og for teori er nå bare teori men hvermansen bør være klar over dette når de spør pent i et innlegg. 

Ja ESS har jeg respekt for, de gir deg to års garanti og de driver seriøst. Om du f,eks ser på E70 X5M så øker de dreiemomentet med 16% til 790, moderat. Det gjør de på alle de momentsterke motorene med xdrive. helt på grensen og trolig reduserer levetiden (FLS) på fordelingskassen noe, men de gir deg en god garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, quandt1960 skrev:

Du kan kjøre på med sånn amatør hersketeknikk så mye du vil på dette forumet,...

ingen hersketeknikk. Jeg har faktisk ikke ord til de ville konklusjonene dine. Det som er litt spesielt er at du ikke er en "kappa fjærer er kult" type, men at du faktisk burde ha bra grunnlag for å forstå en del av disse temaene. Men ikke tale om. Du er så opphengt i at ingen andre kan det, at du konstruerer din egen virkelighet. Som bygger på 0 _null_ kompetanse om temaet. Akkurat som i de 20 talls andre diskusjonene du bommer på skiva. Jeg synes dette er litt rart. Du kunne jo skjønt litt, om ikke du var så bestemt på at du har skjønt det. Jeg kommenterte det ikke, men du belærte jo noen i en annen tråd om at casterstag ikke er et kjent problem ved risting under innbrems på e39, men at faktisk styrekuler, og _kast i skiver_ (!!!!!) var mer vanlig... Du er heelt ute på tur. Du har null belegg for denne konklusjonen (som strider mot det alle andre som kan noe om temaet sier), men likevel drar du på selvsikkert og motsier noen som har presentert riktig svar, og har god greie på dette. Igjen.. Jeg har ikke ord. Du har blitt arrestert på idiotien i innleggene dine igjen og igjen...

 

58 minutter siden, quandt1960 skrev:

Hvis jeg ordner å levere en 335d Xdrive E90 2011 mod til deg om noen uker. Kjør på med steg 4 ....  

Om du tar med en 2011 e90 335d Xdrive for å kjøpe et av våre produkter, så skal du få tommel opp samt Snickers og Cola ved ankomst.. :applause::roll: (hvor lenge går det før du skjønner dette tro?)

Og hele "stakkars meg, jeg blir utsatt for hersketeknikk" faller litt i grus når du går fra mitt "jeg har ikke ord" (til argumentene du presenterer i denne tråden), til "jeg skal forsøke å være spydig mot meningsmotstanderen min på et tema utenfor det som diskuteres i tråden". Også presterer du å dra "mujaffa" på CrZyWiz.. ta deg en bolle. "vanskelig å stave" meg i rævva.

 

Din forståelse av motor og drivlinje kontroll tror jeg ikke er på nivå med guttungen sin en gang.. han er 7. "nye F90, ganske like, sistnevnte tror jeg har en elektronisk momentbegrensning " sier du... Elektronisk momentbegrensning har man hatt, i forskjellig omfang, på HVER ENESTE BMW DIESEL siden de fikk elektronisk styrt innsprøytning. Du vet.. siden 80 tallet.

1 time siden, quandt1960 skrev:

gir du meg en garanti

Om du gjennomfører noe så greit som et oljeskift så skal jeg love deg jeg fortsatt ikke har interesse av å gi det motorgaranti. Videre later det til at du ikke forstår hva slags garanti de som operer med garanti tilbyr. Disse har også en tendens til å være de verste i klassen på å forholde seg til komponentenes fysiske egenskaper. Du kan jo titte litt på n47,177hk,trimmet, durelyd. Dette er en aktør med "garanti".

Jeg skjønner at du tror du kan få inn noen billige spark, problemet er at mange av de tekniske kapable på forumet forstår langt mer av dette enn deg. Jeg er ikke interessert i å bruke tid på deg unikt, du ønsker ikke å forstå. Men jeg kan love deg at jeg sover _svært_ godt om natta. Jeg kan stå inne 100% for det vi gjør, og det er på et helt annet nivå enn normen i bransjen.

 

"jeg skal spørre bmw" sier du stadig. Du har ingen kontaktperson i BMW. Å spørre din forhandler, eller importør, kan alle gjøre. For å gi deg noe som kan minne om et perspektiv, så prater jeg støtt og stadig med personer fra BMW Motorsport. De er hjelpsomme, og utveksler betydelig mengder informasjon og data. Jeg har sporadiske diskusjoner med lederen (for kundesport)for et annet tysk Motorsport firma hvor første navn begynner på "B". Så kan du jo bruke fantasien til hvilken. Som takk for hjelpen for det jeg fikk, brukte vi tid på rådgivning av innsp komponenter på hans private bmw med 30d motor.

Dette skraper overflaten, i et forsøk på å realitetsorientere deg noe. Om enn bare litt.

Jeg hater slike "min pappa er sterkere enn din" diskusjon. Men jeg er helt forsynt med den latterlige holdningen din. Hadde det bare vært meg du ikke kunne fordra, eller, jeg og mange av de andre dyktige og kunnskapsrike medlemmene på forumet som fikk det.. Men du kjører på med desinformasjon. Det er 10w60 på m52, det er nye skiver igjen da "casterstag er mindre vanlig" på e39.. og lista fortsetter som du er kjent med. Bytte nick fikk du fint til, holdninga var det langt verre med.

 

Så, stemmer det at man kan øke slitasjen på drivlinje komponenter ved å overbelaste drivlinje komponenter? Ja. Det stemmer det. Er det "tuning" som er årsaken til de strippede splinesa du la ut bilde av for å underbygge ditt argument? Nei. Er "dreiemoment dreiemoment" ift drivlinje holdbarhet? Nei. Det finnes en myriade av viktige faktorer her, som du ikke er i nærheten av å ha kjennskap til, eller å ha tatt hensyn til i din bastante konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...