Gå til innhold

X3 F25 - dashbord lyser som juletre...


patorger
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Dette begynte med at "authold" skrudde seg av - så fikk vi litt sporadiske feil meldinger av ymse slag.

Nå kommer disse lysene opp med gjevne mellomrom - se bilde under. Lyser kanskje 3-5 sekunder og blir borte. Kommer og går altså.

Fant jo noe snadder på diagnose....men det sier meg ikke så mye.

Har funnet at det kan være en "stellmotor"  (dette http://bimmers.no/forums/topic/782332-abs-lampe-lyser/)

hint? legger også ved diagonserapport...noe jeg bør være redd for?

Vedlegg 3 Diagnostics Report X3 (F25) (2012)_22. jun. '18 13_54_28.pdf

vedlegg 3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål dette - men har batterispenningen noe å si når bilen er i drift? Vil ikke laderen sørge for at spenningen "er på topp" ? (har vært borti at strøm lager mye rart... bl.a på vår 520 der dynamoen gikk føyken og kjørte bare på "batteri" - ble mye rart som lyste etterhvert....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihht rapporten din er FA canbusen nede. Dette skyldes vanligvis at en av styreenhetene er defekt og tar ned FA canbusen, men det kan også være andre feil (ledningsnett eller stikk feks).

Har du jobbet med Canbus før? Hvis nei vil jeg anbefale å levere bilen på ett merkeverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke jobbet noe med dette. Bilen er under bruktbilgaranti ennå, så det der får forhandleren da rette opp i. Vi bemreket at disse lysene kom og gikk da vi prøvekjørte også. Forhandleren sa bilen skulle overhales før overlevering. (Noe jeg nå tviler litt på da den lå inne med 46 feil.....)

Vi hentet bilen på Hønefoss og kjørte helt fint hjemm uten noe problemer. Det var da jeg satt på "autohold" at dette sannsynligvis slo inn igjen. Først datt "autohold" ut - og like etter julelys i dashbord som kommer og går..

I dag ville ikke bilen starte pga I dag fikk jeg også "Drivechain" feil...løsnet på håndbrekket og fikk en feil også på dette - men da startet bilen. Nå blir jeg veldig skeptisk. Men denne feilen kan vel kanskje være følgefeil av en styreenhet? Eller hva kenneth34?

...skulle ut å teste litt nå - nå gikk den ennå mer bananas! kjørte ny diagnose og ente opp med 79 feil....nå viser vel denne noe mer feil siden den snakker med "alt" også det som ikke er der....?

Blir jo helt despereat....kjøper ny bil for ferien (som er om 3 uker) og ender opp med noe sånt?

Verkstedet har jo på en måte fikset noe - i og med det virket 1 dag? ...nei mandag får de ordne opp. ..frustrert...

Diagnostics Report X3 (F25) (2012)_23. jun. '18 12_11_16.pdf

Endret av patorger
More information
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet og lest litt og mistenker DSC modul.....

..Her var jeg litt for optimist...

...siste nytt -

Tok strømmen av enheten som styrer bremsene som sitter i mottorroommet. Alle feil forsvant. Kjørte så på testtur (som en idiot..bånn gass, uvørnt som bare det) Ingen feil.

Satt på autohold - slo seg av etter en tid - og vipps så kom alle disse feilene frem og tilbake.

Tok strømmen av denne "greiea" i mottorrommet - (mens denne var frakoblet så kom airgabfeil opp- også første gangen) satt tilbake kontakten. Prøvekjørte igjen som tulling....og alle feilene var borte igjen.

Dette henger altså sammen med noe authold gjør......autohold "tufser det helt til"

Da er jeg litt rolig.....kan ha sommerferie uten autohold....så får de se på dette eventuelt etter ferien.

Noen som har opplevd dette før?

 

 

Endret av patorger
mere informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...da var feilen funnet. Det er vist et problem på enkelt av disse F25 at vannet fra frontruten dreneres slik at vanne treffer en kabelkveil. Over tid får denne kveilen skader som følge av spylervæske med sprit etc - så blir det kortslutinger i kablene.

Kostnad 25k!!

....da blir det nok ikke noe bil til ferien. Bilselger har vrient med å få tatt avgjørelser....

Fikk nemlig bekreftet at verkstedet som tok kontrollen klarte å få bilen ferdig til ferien 11 juli!

Har bedt om en plan- og forslag hvordan vi skal få ordnet dette med selger- men har fått til svar at "skal se på det i løpet av uken" - da går jo toget for sommerferien og hele dritten....

Uansett hvordan du vrir og vender på dette så er det bilforhandlerens problem og få det fikset - og så blei det også nå da mitt problem med at bilturen i sommer kan gå "åt skogen" - grusomt å ikke kunne bare betale for reparasjon og kreve pengene tilbake etterpå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@lagunilla Regner med det er likt på LCI (og dermed også X4) også? Kan man gjøre noe for å forhindre dette? Rett og slett bare tape noe ekstra rundt, eller beskytte de på en måte?

Nå står riktignok bilen alltid i garasje, og jeg er allergisk mot å spyle vinduene, men det skjer jo, og om man kan forhindre noe slikt gjør jo ikke det noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, awt skrev:

@lagunilla Regner med det er likt på LCI (og dermed også X4) også? Kan man gjøre noe for å forhindre dette? Rett og slett bare tape noe ekstra rundt, eller beskytte de på en måte?

Nå står riktignok bilen alltid i garasje, og jeg er allergisk mot å spyle vinduene, men det skjer jo, og om man kan forhindre noe slikt gjør jo ikke det noe.

Sett det på 1 år gammel X3. Hatt par X4 og.

 

Du kan fjerne teipen rundt kabelstammen rett ved torpedoveggen, og "ettermontere" ny drenering.

 

86431AEA-B673-461C-96C5-D42797C2F34F.jpeg.c842b9e35c5d2a11db09045ccf9f153e.jpeg

 

Del nr 14, 61126825706 .

 

Endret av lagunilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...