Gå til innhold

Håndbrekk nekter å holde bakhjula


kiaceed2007
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en kia ceed som jeg har bytta bremsesko + monteringsett, bremseskive og bremsewire. Jeg har hatt håndbrekkwire løs og justert skoene så de akuratt tar litt i bremseskiva. Deretter har jeg stramma bremsewire, men den nekter å holde hjula. Den ene siden har 30% ca bremse mens venstresiden har 5% bremse når jeg tar håndbrekket helt opp. Vaieren blir veldig stram, så det kan vel ikke være vaieren siden den også er helt ny. Det er caliper på kia ceed 2007 mod, men bremsesko som håndbrekket..

Kloa fra bremsewire og inn til bremseskive er fri og kan beveges. Er det noen som har noen tips eller ide om hva jeg overser her? Takk for hjelpen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tråden blir flyttet til off topic så er det vel greit?

Men svaret er sannsynligvis at du må kjøre med håndbrekket på i 400 meter+ i maks 30-40 km/t. Da kjører du klossene/båndene til og de skal da gripe bedre. Husk å ikke justere brekket for stramt, på BMW skal det ha maks effekt på hakk 7. Og kjenne forskjell i hakk 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen BMWr er det selvjusterende håndbrekk, feks E9X serien. På KIA er vel håndbrekken en slags joker når frambremsene ruller avgårde hver sin vei, visste ikke de hadde en. 

Fra spøk til alvor, skulle gjerne prøvd å hjelpe der men jeg har aldri suttet i en KIA engang, no offense. Tenker om du gjør som Otis skriver så er det kanskje noen som har vært borti koreanere før. 

Evt så er Google is your best friend? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke skrudd noe på Ceed, men en del på Sportage. men utifra ETK bilder virker det for meg som patentet er ganske standard håndbrems, og egentlig likt det meste av BMW. Skriver det under i troen på at det kan nyttes: 

Dersom alt er nytt så skal det fungere fra første meter, ellers er noe feil. 

Du strammer banda bak med skiva påmontert ja? Må somregel justere igjennom bolthull. Sett enkelte demontere skiva for hver stramming ( fordi det er jo enklere når man ser..(?), men da får man det aldri stramt nok, da båndene "sakser" litt slik man tror det er stramt for man ikke klarer å montere skiva igjen. men når man har det på, så legger bånda seg inne i trommelen slik de er 100% på plass slik du kan stramme på en hel del til, uten å hindre rotasjon.   Er nok bare å stramme opp litt mere bak, så ordner det seg nok.  

På bmw, som ikke har studs bruker jeg å vente med å skru inn den skruen som holder skiva til navet til etter brekk er justert. Da får jeg rotere skiva fritt på navet, kontra hele drivlinja + evt hjul.  Har mye bedre feeling da syns jeg. Wiren fram strammer jeg med en langpipe uten skralle, bare med fingrene. Skal bare ta inn slakket slik det ikke er noe dødgang til klavene. Er denne for slakk, så får du høyt brekk, er det for stramt så ligger bånda litt på hele tida, sånn de slites og man får igjen for høyt brekk. Det skal lite til.  Gjør man dette rett, så skal det egentlig aldri være nødvendig å bytte sko igjen med mindre det er grunna korrosjon o.l. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...