Gå til innhold

2004 X3 3,0d automat som nykker


Runet
 Share

Anbefalte innlegg

Min datter har en 2004 X3 automat med 3,0 diesel med km 165000.

Denne uka begynte den å nappe og det virker som det kommer fra drivverket.

Merkes best/oftest ved litt pådrag fra 50kmt og oppover. Rykkinga, nesten som vibrering, kan komme hvert sekund, kanskje tettere. Virker som det provoseres best frem med jevnt pådrag (ikke full gass) når det nærmer seg 80kmt og rundt 3000rpm rett før den girer. etter det virker den bra, men jeg har kjørt den bare en liten tur.

I tillegg virker det som at det er en slark eller forsinkelse bak når man er i ferd med å stoppe helt. Ikke sikkert at dette har sammenheng med napping nevnt over.

Jeg kjenner ikke disse bilene, men kan det være at forelingskassa reagerer seint?

Har prøvd på lokale verksteder her, men pga av ferieavvikling er det ikke ledige timer på 4 uker og bilen er tenkt brukt på ferie så det hadde vært knall å fått fiksa dette.

Vi har kanskje mulighet på et verksted et stykke unna, men tenkte lufte litt her om dere har noen tips eller om noen kjenner seg igjen på symptomene.

Det snakkes om flushing av kasse (sikkert aldri vært gjort) og oljebytte på den, men det vil ikke uavhengig verksted gjøre her på stedet.

Takknemlig for tips rundt dette🙂

Endret av Runet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være så mye det der egentlig. Må prøve bilen for å finne ut av slike ting.

Men rykker det når kassa skifter gir?Eller er det rykking og vibrasjon uansett gir?

Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ikke montert nye hjul, men det ene lekker og må fuyles av og til. Det påvirker vel omkretsen også.Verdt å sjekke...

Rykking/vibrasjon hele tiden, men mest over 80 kmt i jevn fart.

Holder til på Nordfjordeid i Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Flushet kasse og bytta filter/olje forrige uke.

Sjekka lufttrykk, alt ok. Dekka ser like lite slitt ut på alle hjul og er samme type/dim.

Mulig symptomene er noe svakere, men kan også være placebo...

Når man ligger i 80-90 på høyeste gir og gir litt gass slik at den girer ett hakk ned, så merkes rykkinga best så lenge den ligger på det giret. Merkes ikke når den girer oppigjen.

Ligger det noe elektronikk i fotbrønnene/gulvet på denne? Spør fordi da vi kjøpte den, så lakk det godt med vann inn i takantenna, og det hadde rent fremover til gulvet foran baksetet. Blei tetta og tørka ett par dager etter at vi kjøpte den, men vet ikke hvor lenge det kan ha vært vått der. Dette er snart 3 år siden, men tenkte kanskje det ikke var bra for elektronikken på sikt hvis det ligger sånt der. Er vant med MB GL, og der ligger det flere el-moduler i gulvet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat dette med 

On 27.6.2018 at 18.40, Runet skrev:

 

Denne uka begynte den å nappe og det virker som det kommer fra drivverket.

I tillegg virker det som at det er en slark eller forsinkelse bak når man er i ferd med å stoppe helt. Ikke sikkert at dette har sammenheng med napping nevnt over.

Jeg kjenner ikke disse bilene, men kan det være at forelingskassa reagerer seint?

 

Dette er faktisk slik jeg beskrev det her inne når jeg fikk på nye dekk men i forskjellig dim. Jeg måtte ta dem av for å få bukt med dette. Det napper bittelitt ved start, og en slags merkelig forsinkelse når man bremser. Akkurat som at driv og gir kommer litt etter i reaksjonen. Begge disse tingene ga seg når jeg fikk av de nye dekkene. 

bare et bittelite dumt spørsmål, kan det være at det er blitt såpass med forskjellig rulleomkrets at fordelingskassen reagerer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, kalinkamaen skrev:

Er det samme merke/produsent på alle dekka?

Ja, samme merke/dim og kjøpt samtidig. Har kjørt på dem i 2 år uten å merke noe rart.

17 timer siden, Amistad skrev:

bare et bittelite dumt spørsmål, kan det være at det er blitt såpass med forskjellig rulleomkrets at fordelingskassen reagerer? 

Dekkene er like i omkrets ja. Men uansett interessant det du nevner. Er vel snart tid for vinterhjul, så får se om symptomene forsvinner da.

Nå er lufttrykket likt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Til alle som lurte: 

Bytte av motorfester ser ut til å ha ordna problemet.

For øvrig har min datter nå kjøpt min Volvo XC90T8 og jeg tok X3-en hennes i bytte. Mildt sagt så er det en del ting som bør fikses på den.

Jeg liker bilen mest fordi det sitter R6 diesel i den, men herregud her er det mye å ta tak i..... Ungene får nok bedre stell enn bilen ja...

 

Endret av Runet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...