Årrestan

Årrestan´s garasjetråd og hans håpløse E34//Fått tak i original radio!

Anbefalte innlegg

 

Heisann!  Dette blir vel mitt første innlegg, samt første men tvilsomt siste bil-prosjekt, vet ikke hvor stor interessen er for dette, men jeg kan poste allikevel, så har jeg ihvertfall en oversikt over hva jeg har gjort.

Hovedsaklig skal tråden handle om selve E34 prosjektet mitt, men endrer det til en garasjetråd, slik at jeg kan vise litt ellers hva som skjer, enn kun E34en.

Men kan vel introdusere meg her nå.  Jeg er nå om 2 uker 18 år, og bil-lappen står for vent, og som tittelen sier, så har jeg kjøpt meg et håpløst prosjekt i siste liten, av det som har vært min drømmebil i mange år (eller, litt vanskelig, for alt BMW ifra 70-tidl. 90 tall er finfint).  Jeg har alltid hatt interessen for motor, og er oppvokst rundt lastebiler og BMW slik generelt, noe jeg har fra min far.  Jeg var sånn sett meget i tvil om jeg skulle ta mekaniker-utdannelse, eller bli lastebilsjåfør. Men, det ble sistnevnte.

Men uansett så er vel kanskje det mest spennende her, bilen. 

En BMW E34 520i 1991mod, med manuell gir. Sånn sett helt OK utstyrt (for min del).  Klokka har tikka akkurat i skrivende stund 275.808km, og vil tvilsomt stige fort. Desverre ble denne kollisjonsskadet i rushtrafikken i Oslo, av en bil bak som ikke rakk å bremse ned, og traff en solid en i venstre bakdel, og dyttet stakkars 5eren inn i fortauskanten og bil foran. Heldigvis ble ikke skadene enorme, og endte med ødelagt front, innskrumpet bakdel og ytre delen av høyre vang er vridd, som gjør at fremfangeren ikke går helt knirkefritt på. For å si det litt slik. Den har krympa godt i vask.

Så tenker vel noen her, hvorfor kjøpe en gammal E34 med en søt 2 liter som er kollisjonsskadet og samt snart har klokka 300.000?  Nei si det.  For det første er det og skru en hel frihet, hvor man suser rundt i sine egne tanker, og så er det jo en E34.  Jeg har litt i det siste sett noen E34er blitt kollisjonsskadet og vraket, og jeg tenkte at jeg skulle gjøre samvittigheten min en tjeneste, og at denne skal reddes ifra spikerfabrikken.

Skal prøve å få gjort endel, og oppdatert her som ofte så jeg klarer, og så lenge pengene strekker til.  Men skal flytte bort 19 uker nå til høst, for å ta yrkessjåførutdanninga, så blir nok litt inaktivitet da.

Som dere nok allerede har forstått, så er hovedplanen å få den på veien igjen, samt spandere ny lakk en gang i fremtiden siden det ser ut til at denne har vært garasjelakkert ( i original farge ).

Her er da handlelisten min samt noen bilder av bilen før prosjektet startet. Gi lyd om du har noe av dette: (Åpne spoiler)

 

- Org. kasettspiller Bavaria CII (HAR FÅTT TAK I)

- Luftrør fra midtkonsoll til bak samt ventil (se bilde under)

image.thumb.png.46939bd804ce534b459929b54600fca6.png

- Plate til midtkonsoll bak med 12v uttak. (bilde over)

- "Hi-end" leselys foran

image.thumb.png.d8dc28b9850c776d7b8ae7eb29ef5e1c.png

- Ramme rundt klimapanel og radio/klokke

Her er da noen bilder ifra da før, og når jeg hentet bilen *åpne spoiler for bilder :)*

 

 

Bildet her er fra annonse.

IMG_9704.thumb.jpg.e55d28cb3bfab9bf4e086fab05a7e18a.jpg 

Sliten og god.  Klarte knekke grillen ved lykta på førersiden da jeg stressa med å få panseret i lås.  Men fikk tak i ny uansett :) 

Bildet er fra turen hjem, og her måtte det til med en burger på Bamble-Grillen etter et stykke kjøring fra Gardermoen.

36477833_955864907926489_1581032643397419008_n.thumb.jpg.f4872ff30700aeb605beaf87e746309a.jpg

 

Lager også en liten liste over hva jeg må gjøre før EU, samt utstyrsliste på bilen:

 

Må gjøres før PKK:

- Ny frontrute (sprekk øverst til venstre)

- Få festet bakfanger (og rettet hele greia)

- Lodde ledninger til lykter foran

- Bytte bremser foran, er litt kast i disse som står på nå.

- Stramme snekke/bytte hjelpesnekkeforing.

- Litt rustsveising.

Er nok endel mere, men ikke som jeg kommer på i farta utenom skadene som allerede er forklart.

Utstyr:

 

L801A - National version Germany/Austria (jepp, bilen er importert.)

S210A - Dynamic stability control

S320A - Deleted, model lettering

S401A - Lift-up-and-slide-back sunroof, electric

S423A - Floor mats, velours

S428A - Warning triangle and first aid kit

S464A - Ski bag (denne ser ut til å ha blitt fjernet?)

S481A - Sports seat (byttet ut med skinn-comfort seter ser det nok ut til)

S510A - Headlight aim control

S653A - Radio Bavaria C Reverse II (byttet ut med stygg Sony spiller, hyl ut om noen har de vil selge av org. spiller :-) )

S690A - Cassette holder

Endret av Årrestan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med E34! Følger med videre! Virker som et bra utgangspunkt dette her! Denne som har noe skadet bagasjerom,hvor fanger etc var bare prøvemontert og ble solgt for ca 12 000 på finn? I så fall veldig spent på fremgangen videre her! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, opeth84 skrev:

Gratulerer med E34! Følger med videre! Virker som et bra utgangspunkt dette her! Denne som har noe skadet bagasjerom,hvor fanger etc var bare prøvemontert og ble solgt for ca 12 000 på finn? I så fall veldig spent på fremgangen videre her! :D

Stemmer.  Virket som et dårlig kjøp først, og det har alle rundt meg sagt (og sier fortsatt) Jeg gav vel kanskje litt for mye (de 12 tusen), men jeg har foreløpig motivasjonen på topp :)

fangere å slik sto forsåvidt på med alle mutre, men selve disse "glide" greiene som fangeren går innpå hadde knukket. Alle delene hang fast fra Grdermoen til Stavanger, overraskende nok :)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Stian Årrestad skrev:

Stemmer.  Virket som et dårlig kjøp først, og det har alle rundt meg sagt (og sier fortsatt) Jeg gav vel kanskje litt for mye (de 12 tusen), men jeg har foreløpig motivasjonen på topp :)

fangere å slik sto forsåvidt på med alle mutre, men selve disse "glide" greiene som fangeren går innpå hadde knukket. Alle delene hang fast fra Grdermoen til Stavanger, overraskende nok :)

 

 

Så pass ja! Får håpe du får fikset denne, for bilen i seg selv ser jo flott ut utenom den skaden bak som ser utfordrende å få ordnet. Krysser fingrene for at det blir bil igjen av denne for din del! :D

Endret av opeth84
.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, opeth84 skrev:

Så pass ja! Får håpe du får fikset denne, for bilen i seg selv ser jo flott ut utenom den skaden bak som ser utfordrende å få ordnet. Krysser fingrene for at det blir bil igjen av denne for din del! :D

Tja. Er nok ikke 100% i lakken.  Ser ut som forrige eier har prøvd seg med lakksprøyta.  Så blir nok å lakke opp en gang senere om jeg får denne på veien :) 

Takker for det, får håpe dette går i riktig vei :P 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering med bilder.

Legger ved litt hva jeg har gjort de siste dagene, samt litt bilder av skadene som den har fått.

 

Så her ser dere vel egentlig hva som har skjedd. Krasjen har deformert det innfestningen til bakfangeren sitter, og selve området der baggasjelokket går ned, og dratt med seg resten.  Her er det satt på luke fra delebil, så man ser hvor stor skaden er. Selve skaden har også gått utover gulvet i baggasjerommet og bulket dette noe.

36611133_955829867929993_2220409568461062144_n.thumb.jpg.29979560a91b8d27ec769782911beb24.jpg

36527981_955792571267056_741100931956867072_n.thumb.jpg.1acebde7ef66577bff7bdbe4cbe3c17b.jpg

36482976_955829714596675_8773762087076757504_n.thumb.jpg.f19b5f6039ad47ce4fbaf64cbdddc6f7.jpg

 

Så...

Her er noen bilder av litt fremgang.  Og typisk nok så var det litt rust.  Heldigvis kun i bakre høyre og venstre kanal, hvor den plent ubrukelige dreneringa til takluka går.  Heldigvis klarer jeg redde alt fra jekkfeste og mot front av bil.  Så samtidig fikk jeg forlenget drenering, takket være alle andre prosjekttråder her på bimmers :)  Men fant også rusthull i fremre høyre hjulbue jeg må ta.  Ikke slik alvorlige saker, fullt reddbart.

Tar godt imot tips for rustsveising! Har ikke akkurat råd til MIG med gass, så hvordan er disse flusstrådapparatene til slike småjobber?

36585527_955792591267054_6111421326117830656_n.thumb.jpg.266e2d20ea580b3ed1d35dcde193da4d.jpg

36506730_955792624600384_4650015397498585088_n.thumb.jpg.60163aedc2ac162eba31f9685e62fb0a.jpg

36528651_955792614600385_3731917334265200640_n.thumb.jpg.9e16f9fc2de22c3bb50535122c2e7b35.jpg

Et forsøk på å rette ytre del av vangen, gikk helt fint.

36439044_955829861263327_122960769041039360_n.thumb.jpg.8efc00f115a4f94e8bfca75abdd2cfcc.jpg 

Feilsøking etter falskluft endte med denne synderen.  

Samt "strøken" felg.

36446298_955792494600397_2410032563558023168_n.thumb.jpg.1990b20a0c3fad378ad9aad19b7ede1f.jpg

36461271_955792547933725_6128711606026108928_n.thumb.jpg.e820f663a9e81535a3e3d966e0ec6aab.jpg

Tror den hadde godt av nye plugger ja :) NGK BKR6E.

Vet heller ikke hvor mye jeg kommer til å bli hatet for dette, men jeg liker ihvertfall utseende med gule fjernlys og grøftelys.

36509834_955829807929999_5654357640986230784_n.thumb.jpg.b0472cf4788822b43f66897ff01acac3.jpg

36535747_955829957929984_7066339873396883456_n.thumb.jpg.d3aa16225f96668068806e65884b9461.jpg

 

Og så litt bilder generelt, litt rotete inni akkurat nå, siden jeg mangler plass å lagre alt av smådeler.

36606534_955829784596668_5508970824763179008_n.thumb.jpg.f7ca38c4b4145046ed6c50594078a7f3.jpg

36540268_955830037929976_2019577000779317248_n.thumb.jpg.dd029f5e490098c6a40605e2a3e724a2.jpg

36462505_955830031263310_6842833563474198528_n.thumb.jpg.162511beaa4f45084b667a3c295318c8.jpg

36549822_955829647930015_4505512481250082816_n.thumb.jpg.406c125806004c52e2beafe914f96c58.jpg

36432309_955792524600394_3140232615114571776_n.thumb.jpg.f58da40141ae366c4e15129e735adee1.jpg

Var vel det jeg hadde for nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten interiørmandags-update

Fikk idag handla litt Autoglym produkter for å ta vare på interiøret, uten å miste fokuset på eksteriør og da, ettersom det fortsatt er en del å gjøre der. Siden jeg ikke fikk tak i Pentosin CHF 7.1 servoolje her i Norge, så ble det å spørre en polsk kompis om han kunne anskaffe tilsvarende Febi 06162 der.  Og de 80kr pr liter i Polen, vs de 210kr i Norge er verdt det.

Siden bilen også sugde en del og falskluft, så har jeg demontert filterhus, innsugsbelg og LMM, samt denne ene mindre slangen som går fra belgen og inn på innsida av plastinnsuget (usikker hvordan jeg skal navngi denne). 🤔

Har brukt litt Autoglym produkter før, og må si jeg blir fornøyd hver gang... :)

36537336_956796374500009_3098868631195353088_n.thumb.jpg.c5ee198bcb4babca51e912e72b12bf87.jpg

36520573_956796417833338_8830623446871310336_n.thumb.jpg.d5308c2b1418bf8d2fe921fbfcef928d.jpg

36535764_956796661166647_6297459977732751360_n.thumb.jpg.a2f9ae644c23d345ed8d37222516eeca.jpg

^ her er da passasjerstol. Førerstolen så lik ut før behandling.

36552700_956796677833312_694603392672071680_n.thumb.jpg.0722a7efdb14836b5999738c833848c3.jpg

Resultatet på førerstolen.  Tror jeg må ta en liten til runde med rens og balsam, men se forskjellen på glansen, spesielt på armlene, slik halvblankt mer mot den matte side, akkurat som det skal være! lukter som nytt også.

36596361_956796457833334_1031305932207816704_n.thumb.jpg.b1efeef5f939eab3d5abb7f17e6057ae.jpg

Er nok noen tiår med dritt på denne filla, samt svampen jeg brukte, som ble helt svart.

 

36529549_956797141166599_1273526655884722176_n.thumb.jpg.6a13d8aba52958d1e92db6806d957200.jpg

Fikk også hjulpet en kompis med gulsoting av fjern- og grøftelys, synes det ble meget bra :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest gjennom innholdet ditt her ,og synes du er flink jeg.

Denne bilen husker jeg selv fra Finn og regnet med denne ble delebil/jordebil

Derfor er det bra at du fikser den opp.

Enn må og huske på at det minker på disse bilene ,og derfor bra du retter og steller den fin igjen.

Som sagt ,bare gun på og tilslutt er du i mål.

Men et stalltips:

-Ta en og en ting av gangen istedet for å gape over for mye.

Da blir det bare rot og enn ser ikke ende på tingene,og da mister man motet .

Det var sånn jeg overlevde min e34 og min datters fiks/restaurering .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, sveigis skrev:

Lest gjennom innholdet ditt her ,og synes du er flink jeg.

Denne bilen husker jeg selv fra Finn og regnet med denne ble delebil/jordebil

Derfor er det bra at du fikser den opp.

Enn må og huske på at det minker på disse bilene ,og derfor bra du retter og steller den fin igjen.

Som sagt ,bare gun på og tilslutt er du i mål.

Men et stalltips:

-Ta en og en ting av gangen istedet for å gape over for mye.

Da blir det bare rot og enn ser ikke ende på tingene,og da mister man motet .

Det var sånn jeg overlevde min e34 og min datters fiks/restaurering .

Takker for tilbakemelding, har fulgt litt med på TDS prosjektet til deg/din datter ja. Må si det ser godt ut uten tvil :)

Som du sier, så prøver jeg å fokusere på en ting om gangen, men er litt vanskelig når jeg har ferie, ikke får startet som lærling før til høst. Så derfor blir det ofte noe å annet å stelle med imens jeg venter på pakke fra Koed, el...

Venter også på sjanse for å låne kjettingtalja fra min fars jobb igjen, slik at jeg får dratt ut bakdelen, eller ihvertfall tatt det groveste. Fant nylig og at kollisjonen må ha vært rimelig kraftig, siden begge vangene er solidt bøyd mot førerside. Tror neppe jeg burde vise denne tråden til en utekontrollør/PKK ansvarlig akkurat. (Ikke slik veldig bøyd, men synlig bøyd i selve godset. Og nok til at støtfangeren står skjevt.)

 Men uansett så håper jeg å få denne veidyktig igjen :)

Har heldigvis ikke hast med å få den på veien siden jeg kan stikke av med fars E46 sålenge jeg har denne stående. Og hast kan jeg ei heller ha. Finner mere rust for hver dag som må sveises. Spesielt hjulbuer og kanaler/jekkfester. Får ihvertfall frisket opp sveiseegenskapene mine fra videregående kan man si.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ta deg god tid ,da er du i mål.:)

Det å kjøpe gammel bil ,da må man være forberedt på overaskelser ,men når jobben er gjort ,kan du smile bredt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, sveigis skrev:

Ja ta deg god tid ,da er du i mål.:)

Det å kjøpe gammel bil ,da må man være forberedt på overaskelser ,men når jobben er gjort ,kan du smile bredt :)

Selvfølgelig. Det som er hovedmotivasjonen, arbeidstid lønner seg når man går ut fra BT med nye skilt i henda etter år uten ;)

Sånn sett er det ikke rust jeg er redd for. Men heller kostnadene 😂 men tror jeg skal slette DNB appen, og la være å sjekke hvor mye som går ut av konto....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn sett lite som har skjedd.  Venter på tidlig "jul", og fikk idag sendingsbekreftelse fra Koed.  Får ikke gjort stort med den før jeg har fått alle deler til motor som jeg trengte, samt oljen fra polen som jeg må vente 2-3 uker på.  Tenker ihvertfall å få byttet olje og oljefilter imens (samt multireim, luftfilter, rense LMM, og litt småputtel).  Kjenner jeg begynner å bli spent om juksinga på tomgang blir fikset av den røkne slangen som gikk inn på belgen.

Men fikk uansett frisket opp motor/fuelrail dekslene igår, og må si meg meget fornøyd! ikke original gråfarge, men ser mye bedre ut, enn hva det gjorde. Fikk tak i et Telwin mig-apparat, som trenger litt småfiks, trenger deriblant ny "slange" ut mot pistolen.  Samt nytt tilsett da.  Fikk også med et jula? flusstrådapparat (ikke planlagt å bruke på kanaler eller slik, men mere utenom-bil prosjekt. Har TIG apparat fra før, men jeg har null kompetanse når det kommer til TIG sveis, og er redd for at det hadde blåst rett igjennom uansett. Så blir noe god punktsveis med MIG heller.  Så imorgen blir det ut å skaffe blandgass til MIG apparatet :)

36547143_957727047740275_8769115142915883008_n.thumb.jpg.9d3d409f31c5781b38c33e40a7f37ab4.jpg

36556888_957726867740293_3544027818033676288_n.thumb.jpg.05e35d42531ccc293e732986be0db072.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten fredagsoppdatering.

Fikk idag en pakke fra koed, og da ble det fort noen timer i garasjen.

Fikk montert ny slange fra innsugsbelg inn på bakside av innsug, byttet olje og oljefilter, samt luftfilter, ny tappeskrue, satt på ny multireim, montert på litt deler i fronten bare slik at jeg fikk startet opp (radiator og ny vifte).

Oljen jeg brukte er fra Mekonomen, 5W-40 full syntetisk (selvfølgelig).  Mekonomen bruker MPM olje, noe jeg har mye bra om.  Hørte heller ikke noe tikking når motor ble varm så.

Bilen suger heller ikke falskluft lengre, se video. (Den jukset før på turtall, på tomgang.)

Den henger derav litt etter rus, noen tanker på dette?

Hjelpesnekke blir snart byttet i håp om mindre slark i styringa. Måtte gi meg for kvelden siden ryggen tok knekken på meg.

36698445_960749034104743_1926906784946061312_n.thumb.jpg.6e9df51be622ffde4b41fb284a105ce3.jpg36769276_960748994104747_7456692859471659008_n.thumb.jpg.999dcd94f1f7cd8d33e1f3d38fc4904f.jpg36707483_960749020771411_6061827295801245696_n.thumb.jpg.a53fc30b89dcac345a0835e72196f13f.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, fikk gjort litt på søndagen også... 

Lodda opp litt nye ledninger, samt strukket nye kabler, siden min kun er levert med 1 tute, noe som jeg synes låter komisk ut.  Så kobla opp en til, slik at jeg fikk Hi-Lo tone :)

Har også lodda kabler til grøftelysene, siden dem hadde vært klippa.  Har routa opp litt av ledningene igjennom frontstykke og gjort det klart.  Alt er bare lett montert.  Har også fått tak i en jigg, slik at det blir lettere for meg å dra ut det som er innskrumpa bak, samt rette vangen på passasjerside/førerside, siden disse er noe bøyd helt i ytterkanten.  Tenker også å få bilen hellakkert i Avusblau, synes denne er lekker. Men det får bli når jeg starter som lærling. Har nok med å betale det småtteriet av deler jeg må nå...

Tenker også M-tech 1 ratt, interiørlys med leselys "denne dyrere versjonen", samt lakke hattehylle, taktrekk, a stolpe og solskjermer.

Blir nok å ta ut interiør og gulvteppe, og sprøyte sauefett ned i kanalene innenfra. Skal ikke ha rust igjen.

36769222_962690287243951_2348640739115663360_n.thumb.jpg.4d2fe16bc92ca5e4de92680b42a5aee8.jpgBegge tutene koblet til.

36796971_962690337243946_8087957123889102848_n.thumb.jpg.45483ee0f5c12e30ee2e9f9854e7477b.jpgPatentet mitt for koblinga til tute nr.2, ser ålreit ut. 

36788582_962690393910607_5062260746709106688_n.thumb.jpg.b3c9871ef3f17e194bcc30793786ac3c.jpg

En stk ferdig loddet kobling til grøftelys.  Ser kanskje ikke så bra ut, men selve loddinga er bra, og ingen ser el-teipen utenfra uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive