Gå til innhold

Mystisk feil? - exhaust valve solenoid problemer - F30 320i 2012


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Sitter her med et mystisk problem... håper at noen kan hjelpe meg litt her! Gjelder en 320i 2012 (N20 motoren).

 

Del 1 (Fra typ 1 mnd siden og frem til torsdag forrige uke):

Har hatt problemet nå i en stund (1 mnd). Det som er rart og mystisk med feilen er at den har kommet og gått når den vil... Ingen fast mønster. Jeg kan f.eks kjøre 100 km feilfritt, og andre ganger etter bare 2 km så kommer feilen. 

Det jeg får opp er: "Drivetrain - You can continue" (Gul varselstrekant). Etter å ha kjørt en liten stund forsvinner feilen, og draget + forbruket er normalt.

Har hatt bilen innom merkeverksted for å foreta diagnose for kanskje 3 uekr siden. Dem byttet eksos solenoiden. Etter at jeg forlot verkstedet (10 min kjøring) oppstod problemet på nytt. Siden da har jeg og kompisen min slettet feilkoder gjentatte ganger (med flere dager mellomrom), + foretatt visuell inspeksjon på både solenoidene og kontaktene/ledningene - alt ser ut til å være greit der.

Feilkodene jeg fikk opp i den første perioden (Fra da problemet oppstod for typ 1 mnd siden og til torsdag forrige uke) er: P0029 - Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance (Bank 2), og P0034 - Turbo Bypass valve control circuit low.

 

Del 2 av problemet (Fra fredagen og frem til idag):

På fredagen som var reiste jeg på en lenger roadtrip til sørlandet - På vei ned til sør var det samme prosedyre som gjalt; "Drivetrain - you can continue" med gul lampe feilen kom av og på gjennom den 400 km lange turen. Feilen kom etter bare 5 km kjøring. Etter en rask bensinstopp så kjørte vi på videre. Feilen forsvant etter å ha kjørt kanskje 20 km (Altså etter å ha skrudd motoren av og på). Etter kanskje 50 km kom feilen opp igjen, og draget var borte vekk... Vi fikk oss trygt frem til sør. Lot bilen stå frem til igår.

På vei hjem igår var det samme prosedyre igjen.. men denne gangen kom også Check Engine lampen på (Gul lampe). I Check code displayet stod det kun det vanlige; "Drivetrain - You can continue." og "Drive at moderate speed, full performance not available" osv...

Sjekket feilkodene da jeg kom hjem, men denne gangen fikk jeg opp P0027 - Exhaust Valve Control Solenoid Circuit Range/Performance (Bank 1) og P0034 - Turbo Bypass valve control circuit low.

 

Altså... Når en svææææær campingvogn/buss på flere tonn klarer å fly avgårde mens jeg gir bånn gass og sliter med å kjøre i oppoverbakker.... da er det noe galt!

Hva faen skjer :(?

 

PS: Motoren går helt jevnt. Fin tomgang er det og. Ingen svart/misfarget røyk fra eksos. Er ingen ulyd fra motoren/turbo, bare elendig drag og forbruk! De siste 900 km har jeg brukt nærmere 2.800 kr på drivstoff..... og 90% av kjøringa har vært i Eco Pro modus med cruise control.

 

Edit:

Kan jeg også hjelp med å finne riktig del på Gsbildeler? :)

Endret av Kattlikzm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Feilsøk på P0034 koden.

Google, og sjekk ut de momentene som dukker opp.

When this code is exhibited, it indicates that the powertrain control module (PCM) has detected a malfunction with the control circuit for the valve that is designed to relieve excessive turbocharger boost pressure. This particular code means that a low boost condition or low boost pressure bypass valve control circuit voltage has been detected.

https://www.obd-codes.com/p0034

 

Forstår jeg det rett så vil det altså si at det si at den er der uansett så lenge hjernen merker at det er noe kluss et elller annet sted (i dette tilfelle solenoiden).

 

 

NB: Glemte å nevne noe veldig viktig tilleggsinfo:

Feilkoden P0034 kommer IKKE opp hos kompisen sitt diagnoseutstyr (han er selv mekaniker).

 

Feilkoden P0034 er noe jeg fant på Hidden Menu inne på bilen. Kan også nevne at jeg har fulgt veldig nøye med på Hidden Menu (hver gang jeg skrur av motoren egentlig), og har loggført alle feilkoder med oppdatert kmstand.

 

Feilkoden P0034 har vært der siden problemet oppstod (altså i Hidden Menu). Den vises alltid med samme kmstand som da jeg skrudde av bilen. Fks: I det jeg skrur av bilen, så viser displayet at jeg f.eks har kjørt 93.132 km. Når jeg da går inn på Hidden Menu så vises P0034 koden på kmstand 93.132 (samme som det bilen har kjørt), mens de andre feilkodene (f.eks P0027 og P0029) kan f.eks være på 92.300 km... Vanskelig å forklare, men håper det ga mening :P.

 

Correct me if im wrong folkens! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 2.7.2018 den 13.37, Kattlikzm skrev:

When this code is exhibited, it indicates that the powertrain control module (PCM) has detected a malfunction with the control circuit for the valve that is designed to relieve excessive turbocharger boost pressure. This particular code means that a low boost condition or low boost pressure bypass valve control circuit voltage has been detected.

https://www.obd-codes.com/p0034

 

Forstår jeg det rett så vil det altså si at det si at den er der uansett så lenge hjernen merker at det er noe kluss et elller annet sted (i dette tilfelle solenoiden).

 

 

NB: Glemte å nevne noe veldig viktig tilleggsinfo:

Feilkoden P0034 kommer IKKE opp hos kompisen sitt diagnoseutstyr (han er selv mekaniker).

 

Feilkoden P0034 er noe jeg fant på Hidden Menu inne på bilen. Kan også nevne at jeg har fulgt veldig nøye med på Hidden Menu (hver gang jeg skrur av motoren egentlig), og har loggført alle feilkoder med oppdatert kmstand.

 

Feilkoden P0034 har vært der siden problemet oppstod (altså i Hidden Menu). Den vises alltid med samme kmstand som da jeg skrudde av bilen. Fks: I det jeg skrur av bilen, så viser displayet at jeg f.eks har kjørt 93.132 km. Når jeg da går inn på Hidden Menu så vises P0034 koden på kmstand 93.132 (samme som det bilen har kjørt), mens de andre feilkodene (f.eks P0027 og P0029) kan f.eks være på 92.300 km... Vanskelig å forklare, men håper det ga mening :P.

 

Correct me if im wrong folkens! :) 

Velkommen! samme problem på en bil med n20b20-motor, hvordan løste du problemet? kjørelengde 140.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om merkeverkstedet bare leste ut feilkoder og thats it? Nå kjenner jeg ikke dette problemet fra før men de må jo kjøre full feilsøkingsprosedyre med ISTA som forklarer hvert steg på veien. Det kan ta tid.  Jeg ville fått en bmw mekaniker til å teste motormodulen og ledningsnett nøye. 

Sjekk del 11747626351 og 11657609210, en av de har du trolig som du sier sjekket så det beste tipset er en full test med ISTA av mde og tilhørende moduler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...