Gå til innhold

Min erfaring med Polenrep (positiv!)


IRN
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde min E46 318i (M43 motor) til reparasjon hos Polenrep I juni, og jeg må si at jeg er meget fornøyd. Her er en liten novelle som beskriver min erfaring med Polenrep:

Det var i hovedsak reperasjoner under bilen som måtte utføres. Det hadde bygget seg opp en god del skader over tid, og hjullagrene hadde begynt å støye såpass mye at jeg ble litt bekymret når jeg kjørte bilen. I tillegg hadde motorfestene vært ødelagte i flere år (selv om tidligere inspeksjon friskmeldte motorfestene) med påfølgende skader på resten av drivverket og understellet generelt var slitt. Og den manuelle girkassen lagde mye lyd og var hard å gire, og clutchen sang på siste verset. Ville også ha poly-foringer på traversen bak slik at det blir mindre slark der.

Det var altså mye som måtte gjøres, og delene var ikke akkurat billige i Norge. Så jeg planla sommerferien slik at det var mulig med en tur til Polen, og tok kontakt med Polenrep noen måneder i forveien.

Her var det god kundeservice hele veien. Kontaktpersonen Zygmunt snakker godt engelsk, og det var ganske lett å kommunisere via email. Det kunne ta noen dager før jeg fikk svar da han måtte sjekke med forskjellige verksteder for å hente inn priser osv, men jeg fikk alltid svar.

Jeg fikk først et prisestimat på ca 20k, noe jeg synes var veldig rimelig. Bare svinghjul og clutch kit-delene kostet fort 10k i Norge da jeg sjekket prisene. Jeg ble dermed revet med, og la på ekstra arbeid inkludert prepping og lakkering av panser (hadde med egen fargelakk). Dette pushet prisen opp til ca 26k, men tollvesenet vil jo ha sitt så jeg satte av 25% ekstra.

Turen ned tok jeg gjennom Sverige på E6. Med en fergetur fra Trelleborg til Polen og deretter en 2-timers kjøretur var jeg på verkstedet. Jeg la turen over 2 dager og overnattet i Trelleborg.

Ankom på en søndag, og da var jo egentlig verkstedet stengt. Men Zygmunt sa «no problem» og møtte meg på verkstedet likevel for å ta imot bilen og gå gjennom arbeidet som skulle gjøres. Etterpå fikk jeg sitte på i bilen hans og han droppet meg av på togstasjonen da jeg skulle videre til Berlin. Makan til kundeservice har jeg aldri opplevd.

De fikk 10 arbeidsdager på seg til å utføre arbeidet. Zygmunt hadde sagt at trengte minst 7 arbeidsdager, men den store jokeren var hva innvendig inspeksjon av girkassen ville vise.

Fikk en telefon fra Zygmunt tidlig på tirsdagen, da hadde de fått sett over hele bilen og tatt ut girkassen. Fikk da en oppdatert liste med priser for arbeidet basert på inspeksjonen og de hadde lagt på litt ekstra arbeid de mente var fornuftig å gjennomføre i samme slengen. Summene stemte godt med prisene jeg hadde fått i første omgang. Det var ikkeno feil med tannhjul eller synkro i girkassen, så der slapp jeg billig unna. De byttet derimot «gear selector pins», «gear selector», alle pakningene og girkassefestene.

De fant også en «major oil leak» på registerkjede-huset og en kjølevæske-lekkasje bakpå motoren da de hadde tatt ut girkassa. Oljelekkasjen ble en garantisak i Norge for et tidligere brukt verksted, mens jeg lot Polenrep ordne kjølevæskelekkasjen.

Det må nevnes at de ikke tar kortbetaling og at de krever betaling for delene som skal brukes før de setter i gang arbeidet. Jeg var ikke så keen på å vandre rundt i Stettin med lomma full av kontanter, så jeg sendte dem en bankoverføring istedenfor som dekket delene. De visste ikke helt hvordan de skulle fakturere med 0% moms for privatpersoner, så jeg brukte organisasjonsnummeret for en bedrift noen i familien eier. Da fikk de satt 0% moms på arbeidet.

Jeg var i kontakt med Zygmunt i løpet av de to ukene bilen var på verksted, og jeg fikk oppdateringer underveis. Spurte også om bilder av oljelekkasjen, noe jeg fikk tilsendt på email.

Dro og hentet bilen og fikk en liten rundown av hva de hadde gjort. Panseret var lekkert som bare det, all ulyd fra hjul-lagrene var borte, girkassa var lett å gire med og den nye clutchen førte til at jeg kvalte motoren da jeg skulle kjøre fordi jeg hadde blitt vant til slitt clutch. Oops.

Kjørte så samme veien tilbake til Norge, stakk innom Nordby for litt grensehandel, og tok en tur innom tollvesenet der jeg betalte norsk moms på herligheten.

De hadde gjennomført 4-hjuls-kontroll, men bilen dro litt til høyre i høye hastigheter på veien hjem. Zygmunt fortalte at 4-hjuls kontrollen var innenfor spec, og jeg vet at bærearm-foringene foran er litt slitt, så skal bytte dem med poly-foringer og se om det løser problemet. Mulig det også er noe skjevheter i hjulene foran, så skal bytte på dem og se om det hjelper.

 

Her er prislisten på mesteparten av arbeidet de gjennomførte i polske zloty, med noen kommentarer fra Zygmunt:

 

Bmw e46

work

parts

all prices in PLN, work prices excl vat

Clutch

800

650

 

Flywheel

 

1500

 

Rear driveshaft seal

 

150

 

Gearbox mounts

 

80

 

Cooling system connector

150

40

cooling fluid leakage

Cooling system pipe

 

130

cooling fluid leakage

Gearbox renovation

1300

   

Gear selector gasket

 

20

 

Rear gearbox seal

 

30

 

Gearbox oil

 

90

 

Gear selector

 

80

only from service  25 11 7 580 281

Gear selector pin

 

15

only from service 23 41 1 466 134

Gear selector pin x4

 

45

only from service  25 11 1 220 439

other gearbox parts

 

-

everything looks ok. with the gearbox gears and synchronizers inside, in our opinion the best would be to change all those seals, gear selector and the clutch and check how it will be acting after this operation.

Driveshaft elastic joint

250

250

 

Driveshaft support

 

120

 

Engine mounts

300

450

 

Rear wheel bearings

700

250

 
       

Rear bench bushings (poliuretan)

650

300

 

Rear shocks upper mounts

250

80

 

Rear shocks covers and dampers

 

80

 

Geometry adjustment

300

   

Hand brake adjustment

200

-

 

Front wheel bearings

500

720

 

Compression test

150

-

 

Trailer hook mounting

70

-

plug in mechanism repair

Rear suspension plastic cover left (cracked)

30

150

only from service 51 71 8 218 119

Hood sanding and lacquering (external)

950

-

 
       
       

TOTAL

11980

 

in PLN, excl vat

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...