Gå til innhold

DPF E61, Tett partikkelfilter?


Maikro
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Ny til forumuet her :) Så må prøve meg! 

Kjørte hjem fra Svergie - Stavanger tur. Kjørte over fjellet med litt vekt baki. Bilen fikk kjørt seg skikkelig med mye oppover bakker og godt drag

Etter ca 4-5 timer kjøring dukket partikkelfilter varsel opp i Idrive som sa at jeg kunne fullføre turen men måtte gå til nærmeste BMW verksted for å se på dette. 

Burde ikke regenerering skjedd under slik tur? Har ikke følt at den er noe daffere i på drag, men følte den fusket bitte bitte litt med turtallet en like 2-3 sekunder senere på turen. 

Har kjøpt meg Wurth Partikkelfilter rens, men fikk ikke opp sensorene som ligger på filteret, noen tips ??? (Bare så jeg er sikker, så er filteret på venstre side av motor relativt høyt oppe?)

Kan dette være et sensor problem? og kan folk evnt linke hvilken sensor jeg trenger?
Kjører E61 07 modell!  

Takker for alt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg ville sjekka er hvordan motortemp er. Bilen er programmert slik at regenering kun skjer ved visse oppfylte parametere. Kjølevæsketemp er en av dem. Mener denne skal være på minst 75 grader.  

Termostater som er konstant åpne er ikke ukjent, så kan være at du har kjørt med dette problemet lang nok tid til at regenereing aldri har funnet sted. Jeg vet ikke hvordan kjølevæsketemp oppfører seg nå som det er så varmt ute, men kjør deg en tur og sjekk den. Om tempen øker ved belastning  (typ oppoverbakke) men daler ned til under 75 grader ved kjøring på flat bakke, så er det 0 tvil om at en av termostatene er moden for bytte.

Kan også være at DPF er såpass full (grunnet antall km kjørt) at regenering ikke hjelper. Er vel designa for en viss mengde (gram) med aske (?) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen ekspert på dette, men jeg ville nok tenkt at et tett filter gir rævva effekt ettersom du har en skikkelig restriksjon for turboen. Det beste hadde vært å sjekke ved diagnose om lampa du fikk indikerer tett dpf eller noe annet krøll. Har man riktig program kan man også sjekke hvor "full" dpf er. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke uoriginalt DPF. Første du må gjøre er å ta diagnose. Hvis du ikke har utstyr til dette, kjør i det minste bilen varm og gå inn på den skjulte menyen i speedometeret og se på kjølevannstemperatur som han over sa. Hvordan du gjør det er et raskt googlesøk unna.

Hvis DPF er tett kan du kjøpe et brukt et når det dukker opp eller skaffe rakrør, da må det gjøres endringer i ECU, gjøres vanligvis sammen med tuning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette skyldes nok helt sikkert for lav motortemperatur. Du kan sjekke denne ved å gå inn i skjult meny i instrumentpanelet. Hvis du Ikke klarer å få 85-90 grader under vanlig kjøring så er der to termostater som må byttes. Den til kjøling og den til egr.

Når du har gjort dette må du resette feilmeldingen og det gjorde jeg med inpa hvor da min elleve år gamle datter satt og trykte f4 og f1 til feilmeldingen sluttet å komme. Vi tok en tur på motorveien fra Hvam til avkjøringen til Jessheim og tilbake. Når vi passerte kløfta på vei hjem så sluttet meldingene å komme. 

Finnes sikkert andre måter å resette på, men dette fungerte for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...