Gå til innhold

Ulik dimensjon på hjul xdrive


k.p
 Share

Anbefalte innlegg

On 11.7.2018 at 13.37, Geir Anders skrev:

Til dere som har hatt problemer. Merker man denne nappingen osv med engang med nye dekk?

Prøver å legge på nye dekk imorra som ikke er RFT. Får kjøre en liten stund og eventuelt returnere dekkene om det ikke går bra.

Ja. Bilen blir sur og grinete med engang. Du trenger ikke kjøre mange meter før du merker om bilen ikke liker dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.7.2018 at 13.37, Geir Anders skrev:

Til dere som har hatt problemer. Merker man denne nappingen osv med engang med nye dekk?

Prøver å legge på nye dekk imorra som ikke er RFT. Får kjøre en liten stund og eventuelt returnere dekkene om det ikke går bra.

Hvilke dekk prøver du deg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, papertiger skrev:

Hvilke dekk prøver du deg på?

Har bestilt Nokian Hakka Black 2. Litt av grunn var at jeg kunne bytte tilbake om de ikke fungerer. Men har satt det litt på vent, hadde mer gummi enn jeg trodde når jeg målte, så blir å kjøre ferieturen med de som står på oh håpe at de ikke eksploderer når toppfarten skal testes :D

Målte 2,6mmish foran, og 4,8mmish bak. Det bekrefter mange teorier på nett om at fordekk slites raskere på X-drive. Men rart det ikke gir mer utslag på fordelignskassen. Kan kanskje til tider merke ett lite heng, som jeg tror skyldes dette, men det er så sjeldent at jeg bryr meg ikke foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Geir Anders skrev:

Har bestilt Nokian Hakka Black 2. Litt av grunn var at jeg kunne bytte tilbake om de ikke fungerer. Men har satt det litt på vent, hadde mer gummi enn jeg trodde når jeg målte, så blir å kjøre ferieturen med de som står på oh håpe at de ikke eksploderer når toppfarten skal testes :D

Målte 2,6mmish foran, og 4,8mmish bak. Det bekrefter mange teorier på nett om at fordekk slites raskere på X-drive. Men rart det ikke gir mer utslag på fordelignskassen. Kan kanskje til tider merke ett lite heng, som jeg tror skyldes dette, men det er så sjeldent at jeg bryr meg ikke foreløpig.

Har du sjekka pris i Tyskland på dekk? Tenkte å bytte selv før Tysklandsferie dersom jeg får tak i sertifikatet fra Vredestein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.7.2018 at 10.12, Marius2002 skrev:

Stjernemerkede dekk er dekk som er "godkjent" av BMW. xDrive med forskjellig dimensjon burde ha stjernemerkede dekk. Jeg valgte derimot ikke stjernemerkede dekk og det funket supert (225foran/255bak). Mange har fått problemer med komponenter tilhørende xDrive pga. for stor størrelsesdifferanse på dekktypen. Selv om man i teorien har under 1% forskjell. 1% - grensen er bare en tommelfingerregel og trenger ikke stemme. Altså f.eks. 255/35-18 er ikke lik i Michelin og Kumho(bare for å ta to), selv om det i teorien er samme størrelse. Jeg gjentar: velger du stjernemerkede dekk har du en uoffisiell garanti fra BMW at dekkene ikke kødder opp systemet(sett at hjulstilling og alt er slik det skal være). På nyere BMW krever forhandlere (noen eller alle??) at man bruker stjernemerkede dekk for at garantien skal gjelde om man er innafor garantitiden. 

Har du lik størrelse foran og bak, så spiller det derimot ingen rolle.

Sliter litt med å finne stjernemerkede dekk. Vet du hvilke dekkprodusenter som tilbyr dette i 225/35-19 og 255/30-19? Selvsagt non-RFT. Søster trenger nye på sin E91 xDrive siden bakdekkene er slitt, så kanskje ikke dumt å bytte alle med en gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.7.2018 at 12.35, papertiger skrev:

Har du sjekka pris i Tyskland på dekk? Tenkte å bytte selv før Tysklandsferie dersom jeg får tak i sertifikatet fra Vredestein.

Nord i Tyskland er prisen ca samme som her hjemme. 250 til 280 euro per dekk, Pirelli og Conti. Sydover kan det vel tenkes å være noe billigere. Var på dekksjappa idag, ble ingen bytte denne gang. Konkluderte med at det var litt penger i dass å bytte, og det var greit å kjøre ut denne sesongen inkl ferieturen. Jeg er ikke vanskelig å be når man kan "spare" 10 laken.

Han kunne samtidig informere om at de leverte Nokian Black 2 til UP/politiet sine biler, alle 525. Der har det ikke vært noe tull med xDrive systemet.. så det kan tyde på at de er innafor specc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Walkabout skrev:

Sliter litt med å finne stjernemerkede dekk. Vet du hvilke dekkprodusenter som tilbyr dette i 225/35-19 og 255/30-19? Selvsagt non-RFT. Søster trenger nye på sin E91 xDrive siden bakdekkene er slitt, så kanskje ikke dumt å bytte alle med en gang :) 

Beklager sent svar. Jeg vet dessverre ikke om non-RFT i 19" som er stjernemerkede. En mulighet er å kontakte din nærmeste BMW-forhandler eller dekksjappe og høre om de har noe. :) God helg @Walkabout :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Beklager sent svar. Jeg vet dessverre ikke om non-RFT i 19" som er stjernemerkede. En mulighet er å kontakte din nærmeste BMW-forhandler eller dekksjappe og høre om de har noe. :) God helg @Walkabout :beer:

Takk for svar! Hvilket dekkmerke var det du kjørte, som funket fint uten å være stjernemerket? Riktig god helg til deg også :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Walkabout skrev:

Takk for svar! Hvilket dekkmerke var det du kjørte, som funket fint uten å være stjernemerket? Riktig god helg til deg også :D 

Jeg hadde Falken ZE914 på min E91 xDrive. Dette var på originale 18" Style 193 M-sportfelger med 225 foran og 255 bak :)

Edit:

IMG_3374.JPG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Falken FK510 275/40/19 bak og Falken FK456 245/45-19 foran på BMW LA wheel, V Spoke 426 felger.   

Tror jeg kommer til å holde meg til Falken på neste sett med dekk også pga at de fungerer med ulik dimensjon på Xdrive, er støysvake og ser ut til å være slitesterke. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.7.2018 at 15.37, papertiger skrev:

@Walkabout jeg kjørte Ultrac vorti i den dimensjonen på min E91 xdrive. Sjekk det jeg har skrevet om Vredestein i Stjernemerkede dekk-tråden.

Ble det samme her også nå - Vredestein Ultrac Vorti i 225/35-19 fremme og 255/30-19 bak. 7152,- hos Dekkonline synes jeg ikke var den verste prisen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Walkabout skrev:

Ble det samme her også nå - Vredestein Ultrac Vorti i 225/35-19 fremme og 255/30-19 bak. 7152,- hos Dekkonline synes jeg ikke var den verste prisen :) 

Bestilte disse jeg også hos dekkonline. Samme dim. Men jeg satt uten bil og kunne ikke vente på dekk fra Tyskland til Sverige for så å pakkes og sendes til Norge ( selv om det sto kun 5 til 10 dg ventetid ) så jeg gikk for falken fk510 hos lokal leverandør ferdig på bilen til kr 7800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...