Gå til innhold

Ulik dimensjon på hjul xdrive


k.p
 Share

Anbefalte innlegg

Man trenger ikke noe stjerne på dekket. Som beskrevet tidligere her, gå for 2 sett som har så lik rulleomkrets som mulig. Så lenge ikke trådstarter har kjøpt forskjellige produsenter foran og bak så har han ikke for stor forskjell på rulleomkrtesen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kalinkamaen er nok ikke enig med deg. Da har du ikke hatt bil med slitt VTG. Kjøpte komplett sett med Conti sportcontact 5 uten stjerne i 225/40-18 og 255/35-18. Bilen var overhode ikke fornøyd, fikk klunkelyd av det. Måtte kjøpe 2 nye felger og 2 nye dekk for at bilen skulle bli fornøyd. 

Jeg betaler ihvertfall ikke 35-40000kr i ny VTG kasse fordi noen her inne mener at stjernemerkede dekk er tull. Ryker kassa og ny blir satt inn. Mister du garantien på ny kasse om BMW sine rettningslinjer ikke er fulgt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ev

6 timer siden, Eivind320x skrev:

@kalinkamaen er nok ikke enig med deg. Da har du ikke hatt bil med slitt VTG. Kjøpte komplett sett med Conti sportcontact 5 uten stjerne i 225/40-18 og 255/35-18. Bilen var overhode ikke fornøyd, fikk klunkelyd av det. Måtte kjøpe 2 nye felger og 2 nye dekk for at bilen skulle bli fornøyd. 

Jeg betaler ihvertfall ikke 35-40000kr i ny VTG kasse fordi noen her inne mener at stjernemerkede dekk er tull. Ryker kassa og ny blir satt inn. Mister du garantien på ny kasse om BMW sine rettningslinjer ikke er fulgt. 

 

Hva har felgene gjøre med rulleomkretsen? Hvorfor måtte du kjøpe nye felger? Kluykelyd hørrest ut som en merkelig beskrivelse på slitt fordelingskasse. Trodde vibberasjon var en bedre beskrivelse. Har selv kjørt med for stor forskjell i rulleomkrets på min. Og da nykker (mister motorkraft i et millisekund) bilen ved pådrag, det kom aldri klynkelyd. 

 

Jeg kjører nå 2 forskjellige produsenter, foran og bak på Xdriven min uten problemer. Sjekket først omkretsen på begge netstedene, for derretter å måle den selv med tau/tråd. 

 

Ellers kan jeg bekklage for at jeg brukte ordet tull. Det jeg mener er at man ikke trenger å bruke så mye penger på dekk, for å få det til å være safe. Man kan gjøre jobben selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nesten virke som om hjul med lavere profil forsterker en eller annen lyd i mitt tilfelle. Lyden er kun på ett visst turtall, ca 1100-1300 omdr. Svak «voov voov voov« ujevn vooo lyd som varierer etter hvor fort bilen triller, men er borte i høyere fart enn 50kmt. Når bilen er kald er den helt borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hvert borti dekk som er ujevne. Altså at de ikke er helt runde. Da får du en slik voov lyd, men også humping i lave hastigheter, som forsvinner på høyere hastighet. Jeg fant ut av det med å sette dekket i balansereren. Har du samme lyden i de andre dekkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kalinkamaen skrev:

Man trenger ikke noe stjerne på dekket. Som beskrevet tidligere her, gå for 2 sett som har så lik rulleomkrets som mulig. Så lenge ikke trådstarter har kjøpt forskjellige produsenter foran og bak så har han ikke for stor forskjell på rulleomkrtesen. 

Det du påstår her KAN være helt feil og føre til skader i drivverk. Ved mixdimensjon er stjernemerkede dekk garantert å være innenfor toleransene. Det går ikke an å bruke dekk-kalkulator for å sjekke omkrets på andre dekk. Det MÅ fysisk måles for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, kalinkamaen skrev:

Ev

Hva har felgene gjøre med rulleomkretsen? Hvorfor måtte du kjøpe nye felger? Kluykelyd hørrest ut som en merkelig beskrivelse på slitt fordelingskasse. Trodde vibberasjon var en bedre beskrivelse. Har selv kjørt med for stor forskjell i rulleomkrets på min. Og da nykker (mister motorkraft i et millisekund) bilen ved pådrag, det kom aldri klynkelyd. 

 

Jeg kjører nå 2 forskjellige produsenter, foran og bak på Xdriven min uten problemer. Sjekket først omkretsen på begge netstedene, for derretter å måle den selv med tau/tråd. 

 

Ellers kan jeg bekklage for at jeg brukte ordet tull. Det jeg mener er at man ikke trenger å bruke så mye penger på dekk, for å få det til å være safe. Man kan gjøre jobben selv.

Det er ikke like felger på m-sport oppsette. Foran står det 8x18 med ET34 bak står det 8,5x18 ET37. Derfor måtte jeg bytte slik at det nå står 8x18. Du vil derfor ikke få korrekt geometri, som potensielt vil skade drivverket like mye. 

Lyden kom av at x-drive systemet koblet ut når jeg slapp gassen i lav hastighet. Mekanikeren på BMW kaldte det for knyting. 

Om du ikke ønsker og bruke penger på dekk, må du bytte felger slik at det er samme felg foran og bak samt lik dimensjon på dekk. Da kan du kjøpe akkurat hva du vil. 

Jeg har begynt å se meg etter en F31 320xdat.  Kommer jeg over en bil som ikke har stjernemerkede dekk så blir den ikke vurdert. Rett og slett fordi garantien er borte på drivverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eivind320x skrev:

Det er ikke like felger på m-sport oppsette. Foran står det 8x18 med ET34 bak står det 8,5x18 ET37. Derfor måtte jeg bytte slik at det nå står 8x18. Du vil derfor ikke få korrekt geometri, som potensielt vil skade drivverket like mye. 

Lyden kom av at x-drive systemet koblet ut når jeg slapp gassen i lav hastighet. Mekanikeren på BMW kaldte det for knyting. 

Om du ikke ønsker og bruke penger på dekk, må du bytte felger slik at det er samme felg foran og bak samt lik dimensjon på dekk. Da kan du kjøpe akkurat hva du vil. 

Jeg har begynt å se meg etter en F31 320xdat.  Kommer jeg over en bil som ikke har stjernemerkede dekk så blir den ikke vurdert. Rett og slett fordi garantien er borte på drivverket. 

Forstår hvor du står og at stjernemerkede er bankers. Men, hvorfor skal ikke dekk som er 0,02% forakjellige (målt med skyvelære, eller noe annet meganøyaktig) fungere? 

I denne debatten vil jeg svare slik: har aldri hatt bil med staggered dekkoppsett og xdrive. Og hadde jeg hatt det, så hadde jeg kjøpt 2 nye bakfelger, i lik bredde som de foran. Satt på 4 like dekk og case closed. Mange tenker på seg grå hår for å få stancen på bilen til å være litt bredere bak, samtidig skåne drivverket, og samtidig prøve å unngå å bruke runflats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at BMW krever stjernemerkede dekk for å opprettholde garanti på fordelingskassen mens resten av bilen er under garanti, da det er disse dekkene de har «kontroll» på og har hatt en finger med i utviklingen av. Det være seg gummiblanding etc. Det er jo VTG som er den begrensende enheten, og som BMW må sikre seg har korrekte forutsetninger for å kunne fungere som den skal. Den eneste måten de kan gjøre det på når den åpenbart er så sensitiv , er å kreve godkjente dekk. 

Alternativene er flere; kjøre like dekk på like felger bak, da kan ikke BMW si noe. Eller å bruke dekk der dekkprodusenten gir et typegodkjenningssertifikat på at en gitt kombinasjon av dekkdimensjon av den og den dekkmodellen fungerer på en spesifikk BMW-modell basert på VIN-nr. Slik som Vredestein gjør. Da vil i alle fall ha NOE å slå i bordet med om uhellet skulle være ute mtp fordelingskassen. Om ikke mot BMW, så mot dekkleverandøren. Men at det kan bli vanskelig, det tviler jeg ikke på. Det jeg også er subjektivt sikker på, er at RFT-dekk (som er det eneste valget i stjernemerkede dekk for F3x) forringer kjøreegenskapene og dermed kjøreopplevelsen. Hadde bare BMW kunnet tilby skikkelige dekk uten ROF-teknologi som et alternativ hadde 90% av denne diskusjonen vært død, da det virker som at det ikke er stjernemerkingen i seg selv folk har problemer med å svelge, men det faktum at den i svært mange tilfeller er ensbetydende med runflat-dekk, som de færreste er interessert i å kjøre på etter å ha prøvd de noen sesonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører selv forskjellige dimensjoner på xdrive uten at det har vært noe problem med det for min del, jeg kjører Falken FK 510-serien bak og Falken FK-456 foran.  Dimensjonene jeg kjører gir i teorien 0% avvik, omkrets er 2207mm på begge på papiret.  Jeg kommer til å fortsette med det, Jeg har en kamerat i Vianor og han sier at eneste gangen de har hatt problemer med xdrive var med en X5 som fikk 2 forskjellige serier Yokohama dekk.  Det går mye i Nokian og Goodyear der på huset. 

Men uansett, noen foretrekker å kjøre 4 like og gjerne stjernemerkede eller runflat og det er jo en smak sak selvsagt, hadde jeg fått problemer hadde jeg gjerne gjort det samme. 

Men det er også alternativer til å kjøpe en ny fordelingskasse på Bavaria til 50000,-  Jeg hadde min bil hos Automatgearservice for oljeskift på automatkasse og fordelingskasse da jeg kjøpte den og de overhaler disse fordelingskassene og forsterker de og dette er billigere enn en ny, Rats kan ta ut lamellene og maskinere bort det glasserte belegget som er kommet av varmgangen som kommer av at kassen stadig må prøve å korrigere pga feil dekkdimensjon. Dette sammen med ny olje holder som regel for å reparere kassene. Begge disse alternativene er rimeligere enn å kjøpe en ny kasse hos Bavaria om en først er så uheldig at det har gått galt . 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Forstår hvor du står og at stjernemerkede er bankers. Men, hvorfor skal ikke dekk som er 0,02% forakjellige (målt med skyvelære, eller noe annet meganøyaktig) fungere? 

I denne debatten vil jeg svare slik: har aldri hatt bil med staggered dekkoppsett og xdrive. Og hadde jeg hatt det, så hadde jeg kjøpt 2 nye bakfelger, i lik bredde som de foran. Satt på 4 like dekk og case closed. Mange tenker på seg grå hår for å få stancen på bilen til å være litt bredere bak, samtidig skåne drivverket, og samtidig prøve å unngå å bruke runflats.

BMW har en tommelfingerregel på 1% avvik foran/bak, så 0,02% er innafor. Problemet kan være om du ligger på 0,95% og så slites de forskjellig og da blir det ytterlige 0,06%(1,01%). Det var bare et grovt og mulig urealistisk eksempel, men du skjønner. 1%-regelen er bare en tommelfingerregel og noen har fått problemer under og noen over. Man kan sette på 4 like felger med da såklart 4 like dekk, men når BMW på iallefall M-Sport-utgaver leverer originalt breddeforskjell(f.eks. 225/255 på E91) på xDrive,  så skal det være unødvendig av bileier å bytte ut bakfelgene. Jeg tenker naturligvis på originale BMW-felger og ikke fancy-stance :)

Jeg synes også stjernemerkingsgreiene er tåpelig, man burde få bruke hva man vil og fortsatt ha garanti / ikke være bekymret. Jeg satt på Falken ett-eller-annet 225/255 på E91 xDrive M-Sport og det funket topp. Ikke stjernemerket. :)

Selv om jeg/vi har synspunker som ikke samsvarer med BMWs retningslinjer, så må jeg/vi informere om det som gjelder fra BMW da det har vært problemtilfeller før på grunn av "ikke-stjerne"-dekk. Linket til BMWs hjemmesider om akkurat dette temaet på forrige side :)

Så kan man iallefall ha det som utgangspunkt og gjøre som en vil ut ifra det.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Evopower skrev:

Forstår hvor du står og at stjernemerkede er bankers. Men, hvorfor skal ikke dekk som er 0,02% forakjellige (målt med skyvelære, eller noe annet meganøyaktig) fungere? 

I denne debatten vil jeg svare slik: har aldri hatt bil med staggered dekkoppsett og xdrive. Og hadde jeg hatt det, så hadde jeg kjøpt 2 nye bakfelger, i lik bredde som de foran. Satt på 4 like dekk og case closed. Mange tenker på seg grå hår for å få stancen på bilen til å være litt bredere bak, samtidig skåne drivverket, og samtidig prøve å unngå å bruke runflats.

Muligens fordi det finnes avvik i produksjonen som kommer i tillegg til dimensjonsavviket. Jeg har ikke noe godt svar, jeg orket ihvertfall ikke bruke 10 000kr på og finne ut forskjell på Conti med og uten stjerne. Derfor gjorde jeg som du beskriver. Kjøpte et brukt felgsett og tok frem felgene samt kjøpte to nye dekk å satte det bak. Da var bilen fornøyd og betydelig billigere enn og bytte transferkasse. Hadde jeg gjort det ville jeg fortsatt måtte bytte felger eller kjøpt stjernemerkede dekk, fordi garantien frafaller om ikke rettningslinjer er fulgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Maxmek skrev:

Det du påstår her KAN være helt feil og føre til skader i drivverk. Ved mixdimensjon er stjernemerkede dekk garantert å være innenfor toleransene. Det går ikke an å bruke dekk-kalkulator for å sjekke omkrets på andre dekk. Det MÅ fysisk måles for å være sikker.

Hvis du leser alt så ser du at jeg sier at jeg har målt fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...