k.p

Ulik dimensjon på hjul xdrive

Anbefalte innlegg

Har en e61 2009 xdrive 525. 

En svak uling oppstår når bilen er driftsvarm. Er kun på 1200 rpm. Uansett gir forover,om man ruller i nøytral eller rygger. Varierer med farten,men turtallet må være 1200. Mest hørbar med 25km/t.

Ingen lyd når bilen er kald.

Kjører 235/35-19x8,5 foran og 275/30-19x10 bak, dermed er rulleomkretsen lik. 

La om til lik dimensjon på alle hjul

245/40-18 og lyden er tilnærmet borte,men ikke helt. Det er som om 19 tommerne forsterker lyden. «Voo voo voo voo»

Noen som har erfaringer med noe lignende?

Endret av k.p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutter siden, k.p skrev:

Har en e61 2009 xdrive 525. 

En svak uling oppstår når bilen er driftsvarm. Er kun på 1200 rpm. Uansett gir forover,om man ruller i nøytral eller rygger. Varierer med farten,men turtallet må være 1200. Mest hørbar med 25km/t.

Ingen lyd når bilen er kald.

Kjører 235/35-19x8,5 foran og 275/30-19x10 bak, dermed er rulleomkretsen lik. 

La om til lik dimensjon på alle hjul og lyden er tilnærmet borte,men ikke helt.

Noen som har erfaringer med noe lignende?

Kan også være en diff.

Hvor langt er bilen gått, og har det vært skiftet olje på diffene og evnt. fordelingskasse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er gått 200 000. Har nettopp byttet olje på differ,fordelingskasse og girkassen.  Oljen på diffene så fin ut. Oljen på fordelingskassen og girkassen var mørk. Forøvrig girer den normalt og virker som den skal.

Lyden kommer ifra foran en plass,litt på høyre side. Kan d være ett lager på diff eller aksling høyre side? Tenker siden den lyden oppstår kun når bilen har kjørt i 15 min ca? Voo voo voo lyd liksom 😁 høres litt ut som noe slags resonans. Men litt som lager også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, k.p skrev:

Bilen er gått 200 000. Har nettopp byttet olje på differ,fordelingskasse og girkassen.  Oljen på diffene så fin ut. Oljen på fordelingskassen og girkassen var mørk. Forøvrig girer den normalt og virker som den skal.

Lyden kommer ifra foran en plass,litt på høyre side. Kan d være ett lager på diff eller aksling høyre side? Tenker siden den lyden oppstår kun når bilen har kjørt i 15 min ca? Voo voo voo lyd liksom 😁 høres litt ut som noe slags resonans. Men litt som lager også.

Få kontrollert hjullagrene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være lager, men kjenner ingen slakk eller varme der. Lyden er der med originale 18 toms 245/40-18. Men det er såvidt man hører den, og ikke så fremtredende som med di andre hjulene. Det er som om 19 tommerne forsterker lyden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=761193 mulig dette kan relatere seg til alle x-drive og s-drive kan det virke som de prater om i denne tråden.

 Har også "hørt" at lagra i diffen foran løsner pga varmen slik at det blir romt og spinner i selvehuset. Men vanskelig og diagnoeser over internett, blir bare råd man kan sjekke ut😕

Endret av Sand1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkene på di originale 18 tommerne er litt ulikt slitt foran og bak.

Dekkene på 19 tommerne er helt ny. Men det er ikke stjernemerkede dekk. Hva er egentlig stjernemerkede dekk?

Endret av k.p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, k.p skrev:

Dekkene på di originale 18 tommerne er litt ulikt slitt foran og bak.

Dekkene på 19 tommerne er helt ny. Men det er ikke stjernemerkede dekk. Hva er egentlig stjernemerkede dekk?

Stjernemerkede dekk er dekk som er "godkjent" av BMW. xDrive med forskjellig dimensjon burde ha stjernemerkede dekk. Jeg valgte derimot ikke stjernemerkede dekk og det funket supert (225foran/255bak). Mange har fått problemer med komponenter tilhørende xDrive pga. for stor størrelsesdifferanse på dekktypen. Selv om man i teorien har under 1% forskjell. 1% - grensen er bare en tommelfingerregel og trenger ikke stemme. Altså f.eks. 255/35-18 er ikke lik i Michelin og Kumho(bare for å ta to), selv om det i teorien er samme størrelse. Jeg gjentar: velger du stjernemerkede dekk har du en uoffisiell garanti fra BMW at dekkene ikke kødder opp systemet(sett at hjulstilling og alt er slik det skal være). På nyere BMW krever forhandlere (noen eller alle??) at man bruker stjernemerkede dekk for at garantien skal gjelde om man er innafor garantitiden. 

Har du lik størrelse foran og bak, så spiller det derimot ingen rolle.

Endret av Marius2002

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har målt 19 toms dekkene. Di er helt lik i omkrets.18toms Dekkene jeg har som er lik dimensjon foran/bak er 3mm ulik slitt foran/bak.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Geir Anders skrev:

Hiver meg på her;

Noen med erfaring til disse?

Continental ContiSportContact 5P
255/35 ZR19 (92Y) *

Stjernemerkede dekk som ikke er runflat

Spørsmålet er: hva med framdekkene, fås de i samme modell og sternmarking?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, k.p skrev:

Har målt 19 toms dekkene. Di er helt lik i omkrets.18toms Dekkene jeg har som er lik dimensjon foran/bak er 3mm ulik slitt foran/bak.

 

Det er ulik rulleomkrets som kan lage problemer for X-drive. Har du lik rulleomkrets er det andre ting som lager ulyd for deg, hvis ikke du tidligere har kjørt med ulik rulleomkrets som kan ha forårsaket skade i drivverk. Ved lik dekkdim må en også følge med på slitasje foran og bak, eventuelt bytter rundt for å holde slitasjen lik. -det sies at grensen er mellom 0,75 og 1,0% forskjell i omkrets.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive