Gå til innhold

Ønsker tips rundt E70 X5


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å planlegger litt hva jeg skal ha som neste bil. En bil som fyller de fleste kravene mine er E70 X5 med 3L diesel, og det er også en bil jeg har ønsket meg ganske lenge. Noen her som vil dele sin erfaring med å eie en slik? Da med tanke på generell tilfredshet, hvordan den presterer i ulike situasjoner, pålitelighet og vedlikehold, forbruk, utstyr man må/burde ha osv. X5 koster vel litt å eie, men er det virkelig så veldig dyrt kontra andre "vanlige" BMWer som for eksempel 5-serie?

Tenker helst et budsjett på ca 200-220.000 for min neste bil, så da er det ikke en enorm andel av E70-markedet som blir tilgjengelig. Blir nok da en pre-LCI uten M-sport ut ifra hva jeg har sett. Hvordan er det å ettermontere M-sport fangere på disse? Mye deler som trengs eller kan jeg bare finne en komplett brukt fanger? Er det like fangere på pre-LCI og LCI? Og hva med lykter? LCI baklykter er for meg et must på disse, er de også bolt-on (utenom koding)? 

Andre ting man burde tenke på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket mye rundt disse selv. Etter flere uker med research på nett så er det noen ting som går igjen:

- unngå sportsunderstellet 226 (msport) hvis du synes en 3 serie msport er stiv nok så er x5 dobbel så stiv som denne igjen. Rett å slett ukomfortabel. Standardunderstellet 225 er bra men skjeldent. De fleste har adaptive drive og gir deg justerbare dempere ilag med aktive stabstag. Dette er det beste understellet i daglig bruk. Men etter å ha sjekket priser per demper og aktuator stabstag for modeller med adaptive drive, valgte jeg å se bort fra disse. En pre lci er moden for utskifting av disse dyre delene. Saltsuppa i norge hjelper ikke akkurat på.

- noen modeller har active steering. Det har forekommet at tannstanga her må byttes. Også denne veldig dyr.

- drivaksel høyre foran kan "eksplodere" i indre knute og knuser da også med seg girkasse eller motorpanne. Med resultat av oljetap og i værste fall havari. Mellomaksel fra fordelerkassa og fram kan lide samme skjebne. Dette forekommer av at leddene setter seg etter flere år. Det anvefales å bytte fremre mellomaksling og høyre aksel foran rundt 180.000km for å være sikker.

- fordelingskassa på disse har plastikk innmat og tannhjul, noe som er kjent for å glippe. Men på nettet selges en nokså rimelig replacement løsning i stål.

- se etter en med 7 seter. Da får du lengderegulering av den midterste 3 seter benken og kan velge bagasjeplass eller benplass. Med de bakerste setene lagt ned får du ingen forskjell i volum fra 5 seteren heller.

- de fleste 7 setere har "increased towing capasity" som øker hengervekta fra 2,7 til 3,5 tonn. Da får du ekstra oljekjøler på automatkassa. Ulempen er enda stivere bakfjører.

- girkasse og vedlikehold!! Flush, oljeskift og hele sulamitten der. Pass på mechatronic problemene osv som disse 6 trinns kassene har. 8 trinns på lci er mye bedre.

- sjekk turbo, egr system og dpf so. På alle nyere diesler.

- ellers er det en grei bil. Jeg ville gått for standardunderstell, uten active steering, med 7 seter men uten økt hengervekt. Og det store mustet på disse er komfortsetene. 

- finner du en med dokumentert service på girkasse og drivverk utover det bmw anvefaler så er det gull verdt. Får du hele sualmitten i reparasjon, ilag med feil på nevnte dempere og tannstang, kan man i værste fall se på regninger på 100-150.000 kr. Men regn med 40-50k i rep og vedlikehold bare for å få bilen ship shape slik du vil ha den, da den normale eier på disse bare har brukt den for å brukes- og brukes hardt.

- alle biler selges av en grunn, det har jeg smertelig lært. Men man kan også være heldig. 

 

- ellers e 3 literen super, og bilen i seg selv over gjennonsnittet bra med tanke på rust og holdbarhet. Enig i at lci baklykter gjør seg! Personlig liker jeg ikke msport hjulbuene bak på disse. Liker uten msport mye bedre.

 

Lykke til :)

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft bak til disse er ekstrautstyr,har selv en 11 modell som jeg har kjørt 50k med,har nå gått rett under 80k så jeg skal ikke si noe imot det som evopower lister opp for det stemmer helt sikkert og har ikke blitt relevant for min ennå😬, men jeg har m sport og active steering og for min del er dette vært helt ok. På mine kjørte km så har jeg byttet et dørhåndtak og fremre hjullager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt budsjett, blir det eventuelt en sliten E70, med de problemer det fører med seg. Vil da sagt at du selv bør kunne skru litt, eller stålsetter deg for et bilhold over snittet. E70 er flotte biler - men tunge. Med tyngde kommer bremser, stag og foringer til å byttes ut, hvertfall med prisen du antyder. E70 er aldrende, alt utenom LCI, vill jeg personlig valgt bort. Hva med en fin E53, evt F25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig kommentar, men det er dyrt å kjøpe billig. Enig med forrige taler.

Betydelig påkost må påregnes, men man klarer å holde kostnadene nede ved å skru selv. Mange deler koster mer, sammenliknet med 5-serie (i orginal utførelse): bremser, dekk, speil (glass!), bla bla bla...

Hadde personlig ikke valgt en billig pre-lci E70, hvis du som en tidligere taler nevner ikke legger opp penger til å få bilen ship-shape.

Sjekk for rust i falsene rundt og i bakluka (øvre). Ellers er vel mye som vanlig, klunking i understell og ulende turboer 😁

Når det er sagt er det gode biler. En liten tur innom TRF så blir 3-literen vesentlig artigere...

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, folkens! Da har jeg litt å gruble på :)

Er overhodet ikke bestemt helt på bil enda, er så mye jeg vil ha. F10 525D ligger jo i samme prisklasse også. E92 med M57 kunne også vært perfekt, men til 200++ så er det alt for dyrt når jeg får en fin F30 til samme prisen (dog med firer). F30 hadde vært et veldig godt valg om det ikke hadde vært så mye skummelt tull med de motorene mtp. registeret osv. E82 er også en bil jeg veldig, veldig godt kunne tenkt meg, men å betale 100.000 mer enn tilsvarende E87 blir alt for dumt bare fordi det er coupé, selv om den er utrolig kul. Blir bare så mye penger for en bil som begynner å bli gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gabz skrev:

Takk for innspill, folkens! Da har jeg litt å gruble på :)

Er overhodet ikke bestemt helt på bil enda, er så mye jeg vil ha. F10 525D ligger jo i samme prisklasse også. E92 med M57 kunne også vært perfekt, men til 200++ så er det alt for dyrt når jeg får en fin F30 til samme prisen (dog med firer). F30 hadde vært et veldig godt valg om det ikke hadde vært så mye skummelt tull med de motorene mtp. registeret osv. E82 er også en bil jeg veldig, veldig godt kunne tenkt meg, men å betale 100.000 mer enn tilsvarende E87 blir alt for dumt bare fordi det er coupé, selv om den er utrolig kul. Blir bare så mye penger for en bil som begynner å bli gammel. 

Veldige ulike biler du vurder her. Spør deg selv, hva er dine behov, hva trenger du? Trenger du en høybeint SAV med X-drive, eller klarer du deg med en langt mer moderne og potensielt mer problemfri bil i en F30?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gabz skrev:

Takk for innspill, folkens! Da har jeg litt å gruble på :)

Er overhodet ikke bestemt helt på bil enda, er så mye jeg vil ha. F10 525D ligger jo i samme prisklasse også. E92 med M57 kunne også vært perfekt, men til 200++ så er det alt for dyrt når jeg får en fin F30 til samme prisen (dog med firer). F30 hadde vært et veldig godt valg om det ikke hadde vært så mye skummelt tull med de motorene mtp. registeret osv. E82 er også en bil jeg veldig, veldig godt kunne tenkt meg, men å betale 100.000 mer enn tilsvarende E87 blir alt for dumt bare fordi det er coupé, selv om den er utrolig kul. Blir bare så mye penger for en bil som begynner å bli gammel. 

F30 med dieselfirer byr ikke på mer problemer enn gammel X5 med sekser. N20 bensinmotoren i F30 er en for øvrig generelt en solid maskin.

Av det du nevner her ville jeg valgt F10 eller F30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som skrives ovenfor her - F30 eller F10. E70 er en rålekker bil jeg gjerne kunne tenkt meg selv, men har innsett at de er blitt for gamle, teknologien er blitt for gammel, og de kommer til å koste mye å holde. Bare dekkene på 20" original dimensjon er jo en liten formue, for ikke å snakke om slitasje på bremser, dempere og hjuloppheng som en konsekvens av høy vekt. Dette er dog ikke noe spesielt for X5, men felles for alle store SUV'er med høy vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke noe behov for hverken SUV eller x-drive, er bare en bil jeg synes er digg. Greia nå er bare at jeg skal finne meg en bil som for en gangs skyld fyller alt jeg har av ønsker slik at jeg kan bli helt fornøyd og beholde den lenge. Så jeg vil at den skal fungere til alt som daglig bruksbil, og da er jo X5 ekstra digg om vinteren. Men igjen, ingen spesielle krav rundt det. 

Jeg vil egentlig bare ha en bil som er av nyere standard (E8x/E9x-generasjonen og oppover) slik at jeg får den gode følelsen av å ha en moderne bil etter mange E39, E46 o.l. som jeg har eid tidligere. For at den skal være realistisk å eie lenge så må jeg legge bort mange av de "morsomme" alternativene (WRX STi, 911, EVO etc.) for en bil som er mer praktisk med tanke på forbruk blant annet. Dermed diesel. Og vil også ha en motor som er pålitelig og som kan kjøres uten å konstant være redd for at regkjede skal ryke, for eksempel. Derfor jeg tenkte mest på M57 da det er motorer jeg har veldig god opplevelse med og hørt mest bra om. Nyere BMW firer har jeg hørt så mye skrekkhistorier med (gjelder jo mange av de), men hvis de i F30 er greie så er det jo også et sterkt alternativ. Et annet stort problem er jo også lyden. En sekserdiesel med litt eksosmods er jo fantastisk digg lyd, mens en firer høres ut som en traktor uansett ut ifra hva jeg har hørt. Eventuelt F10, men da med sekser da det uansett er mer riktig i en 5-serie. F30 og 1-serie kan det gå med firermotor da det er enten utilgjengelig eller svindyrt med sekser. 

Så hvis F10 og F30 er gode alternativer så er det jo som dere sier et naturlig mye bedre valg hvis man sparer såpass mye i utgifter i lengden. Er utrolig tøffe biler som sikkert også er mye bedre å kjøre når man er ute på landeveien kontra vinterveier og motorveipendling.

Skal også være en bil som er god å kjøre, både komfortabel til langturer og slikt, men samtidig mulig å kjøre ute på svingete landeveier og ha det litt gøy med uten at det føles ut en båt som skal velte i svingene. 

Ellers vil jeg også at bilen skal se bra ut naturligvis. Er jo et stort pluss om det er en bil som skiller seg litt mer ut på veien, slik som E82 for eksempel. Er en bil man ikke ser så mye av, har de fantastiske kjøreegenskapene til E8x-serien, bruker lite, komfortabel, sportslig, alt.. Egentlig den perfekte bilen for meg (foruten at den har firer med traktorlyd). Meeeen selvfølgelig veldig overpriset. 

Praktisk bil har jeg egentlig ikke behov for, dermed utgår stasjonsvogn (SUV ble inkludert fordi jeg liker den veldig godt, ikke fordi den er praktisk), og jeg er helt for coupéer og slikt. Skal også bygge skikkelig stereo denne gangen, og legge kanskje 50.000kr i det, så er jo allerede planlagt å ødelegge det som er igjen av praktiske egenskaper i bilen mtp. bagasjeplass, nedfellbare seter etc. 

Så kort sagt er jeg egentlig veldig åpen. Sliter egentlig veldig med valget da det er så mye forskjellig jeg har lyst på.

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, at noen foreslår FWD på et BMW forum😋 Men de Alfaene er råfine da.

Selv synes jeg F10 525d eller 530d høres ut som det beste alternativet. Dukker opp noen 530er med mye utstyr til ok pris i ny og ne, spesielt om man aksepterer at bilen ikke har m-sport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...