Gå til innhold

Ønsker tips rundt E70 X5


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Ser at det blir svartmalt en hel del for E70 sin del.

Det nevnes slitasje på bremser og for og bakstilling. Det kan høres ut som man skifter deler på E70 hvert år eller annet hvert år!

Jeg velger å påstå at om man kjøper en E70 så blir man ikke belemret med en dårlig bil, men man kan selvfølgelig gjøre dårlige kjøp.

Det stemmer jo at E70 er tung, men det var vel mest E53 som led av underdimensjonert for og bak stilling?

Om @Gabz skrur selv slik han har gjort på sine andre biler så kan ikke jeg se at det skal være noe problem å ha en slik bil, mtp det økonomiske.

De er teknisk ganske like med e6x og det er jo ikke så gærnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evopower skrev:

 

FWD er utelukket :) Eneste jeg kunne vurdert er type Mini Cooper S eller Abarth, men det blir litt uegnet når jeg skal ha en bruksbil som passer til alle felt. Angående Alfa og slikt så har de mye kult ja, men dessverre oftest FWD, og hvis ikke så er de dyre. Og er jo kjedelig å bruke typ 200k på en bil som ser ut som den er verdt 40 også. Er gøy å ha litt nyere premiumbil når man først punger ut litt.

3 timer siden, Marius2002 skrev:

 

Har heller lyst på diesel, faktisk. Mest pga forbruk. Får jo fort en råsterk dieselsekser som bruker 0,7 mila kontra en bensinbil med samme ytelsen som bruker det dobbelte. F20 har jeg vurdert tidligere, men da med firerbensinen som er så tunbar, men igjen en skjør motor hvor regkjedet nesten garantert går til helvete eller hopper over et par tenner og det gidder jeg ikke. Og med diesel så er de litt for kjedelige, da kjøper jeg heller en E82 som jeg sikler så veldig på :)

Om jeg skulle hatt bensinbil så kunne det jo for eksempel vært morro med en GT86/BRZ når man først er i denne prisklassen da. Da har man OK ytelse, men utrolig tøft utseende, skiller seg litt ut, morsom kjøreopplevelse, god plass til anlegg osv. 

2 timer siden, Otis skrev:

 

Hmm ja, du sier noe der. Må egentlig få prøvekjørt en E70 ordentlig, da jeg kun har flyttet litt på en tidligere. Kan jo fort være den føles for stor og tung for min smak uansett. Lettere å vurdere saken når man har litt mer å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E70 er ihvertfall griselekker :)

Kunne tenkt meg selv og madammen vil også ha det. Har kjørt en ved flere anledninger da et familiemedlem hadde en(byttet i X6), og de er fantastisk gode biler. Men jeg er litt kravstor med tanke på utstyr og i tillegg MÅ jeg ha CIC. Det vil fort si en facelift og like fort langt utenfor budsjett. Så jeg får klare meg med en Rav4 frem til husprosjektet er ferdig, godt igang da heldigvis. Har du forresten vurdert en i3 da? :)

 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Ser at det blir svartmalt en hel del for E70 sin del.

Det nevnes slitasje på bremser og for og bakstilling. Det kan høres ut som man skifter deler på E70 hvert år eller annet hvert år!

Jeg velger å påstå at om man kjøper en E70 så blir man ikke belemret med en dårlig bil, men man kan selvfølgelig gjøre dårlige kjøp.

I utganskpunktet enig.

Med utgangspunkt i trådstarters budsjett øker derimot oddsen for at man ender opp med en bil som trenger en del pesos i pleie...

Er jo sjelden en god idé å kjøpe de billigste bilene, uansett (pris) klasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@humpfy

Joda, ser det han skriver. Men synes det var vel negativt, det som ble skrevet.

Å kjøpe billigst kan være en god deal, men jeg forutsetter at man prøver og tilegner seg kunnskap om evt objekt før man kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gabz skrev:

Har heller lyst på diesel, faktisk. Mest pga forbruk. Får jo fort en råsterk dieselsekser som bruker 0,7 mila kontra en bensinbil med samme ytelsen som bruker det dobbelte.

Det er nok litt optimistisk å forvente at en E70 skal ligge på 0.7 på mila.

En kamerat eide en 2010 LCI 3.0d i ca 3 år/ca 60000km, og det var en kjempefin familiebil med få feil og bra ytelser. Dog hadde den et relativt høyt forbruk på 0.9 jevnt over, og ble solgt til fordel for en F11 da E70 blir noe stor hvis man setter pris på kompakte BMW-kjøreegenskaper.  Så for deg som er glad i MX-5 kan jeg tenke meg at E70 vil bli for mye bil etter at den første forelskelsen har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en E70 3.0d 2008 som jeg har eid i snart to år. Dette er en bil som ble levert med Hartge program, og den ble da opprinnelig levert med 22" hjul og Hartge sportsfjærer. Disse ble visst rimelig kjapt byttet ut med standardfjærer, i følge forrige eier. Altså ingen luftbelger på denne (bevisst valg etter kostbare erfaringer med luftbelger på en E53 tidligere..)

Som nevnt over så ligger forbruket på rundt 0.9 med blandet kjøring. Det er en knakende god vinterbil (gjelder også E53!), oversiktlig å kjøre, veldig god komfort og generelt sett en god og trygg familiebil.

Bilen er greit utstyrt, men det jeg liker spesielt godt på denne er soft close (supert når man har barn som sover i bilen).

Når det gjelder utgifter i mitt eie, så har jeg byttet 2 knekte fjærer foran (11k hos BMW), en motstand på AC-vifta (1100,-, jobben selv) og jordkabel (3-400,- jobben selv). Ellers kommer servicer utenom, da. Ja, og så ble det nye vinterdekk i fjor..19k :whistle:

Men vi har også en E82 120D, og jeg må innrømme at jeg ofte foretrekker denne over X5'en til kortere turer (selv med barnesete bak), så lenge vi ikke trenger å dra rundt med mye bagasje :) Madammen derimot kjører utelukkende X5'en (hennes valg, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første som slo meg var at E9x med dieselsekser kunne vært noe for deg. Siden du ikke trenger det mest praktiske og X-drive ikke er et must så er det jo noen fine eksemplarer på finn.  

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122934384

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117910639

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=120377593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 3L sekser M57 kan bruke under halvliteren på mila hvis du er lett på høyrefoten, kjørte vel selv med gamle E60en ca 40 mil ila en dag, fire voksne personer, 20 mil tur/retur, kom hjem med forbruk på 0.48 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Gabz skrev:

F20 har jeg vurdert tidligere, men da med firerbensinen som er så tunbar, men igjen en skjør motor hvor regkjedet nesten garantert går til helvete eller hopper over et par tenner og det gidder jeg ikke.

Er du sikker på at du tenker på riktig motor nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gå god for F10 med dieselsekser, knallgode biler med relativt få og enkle feil. Er ikke på langt nær så store fallgruver på en F10 kontra en E70. Når dette er sagt så er ikke E70 noen dårlig bil, tvert i mot så kårer tyske ADAC den stadig til den mest driftsikre brukte SUVen i sitt segment. Tenk deg påkosten på en gammel XC90 eller Cayenne? Grøss 🤮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Daniel. skrev:

Hva da? Har jo minst én her inne med bensin F20 som kjedet hoppet over på.

Og det mener du er godt statistisk grunnlag? Forøvrig flere bensinmotorer, derfor spørsmålet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Og det mener du er godt statistisk grunnlag? Forøvrig flere bensinmotorer, derfor spørsmålet....

Nei, men en kan da stille spørsmål til hvor gode de er når det skjer, og man vet at "forrige generasjon" slet med akkurat det samme.

Den N13/18 Prince motoren har da ikke vært helt feilfri? Mener det er den han har, også var det vel en her som hadde Mini med samme motoren som og opplevde kjedehopp. N20 har ikke vært helt problemfri heller såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...