Gå til innhold

I dont know what you call it in english, but in norwegian we call it aircondition


johnkanon
 Share

Anbefalte innlegg

BMW F11 aircondition blåser like dårlig som en hamster med astma, har hatt en runde før med akkurat samme problem på en e61 og følte at etterfylling ikke helt gjorde jobben. Men det er grusomt  varmt og med småbarn i bilen blir det ikke noe bedre - skal jeg satse på en etterfylling? ca.pris på bavaria 2k ? (liten side notis; om vintern er ikke webastoen optimal heller - er det noen sammenheng ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du kan gjøre er å sjekke pollenfilteret. Dette filteret burde byttes årlig, eller enda bedre, ha det som en rutine på vårklargjøring og vinterklargjøring. Du kan fjerne det midlertidig for å se om det blir bedre(mulig det støver noe inni bilen da). Det er også en potensiell kilde til dårlig lukt. Du kan også sjekke sikring til AC og/eller releet, men det er ikke sååå ofte problemet har jeg inntrykk av(?). Kan også være lekkasje. Her er jeg usikker på fremgangsmåten, men jeg mener verkstedet fyller på gass med slik stoff som sporer lekkasjen og så må du tilbake så verkstedet får lokalisert og tettet/fikset. AC er langt ifra vedlikeholdsfritt. En anbefaling er også å rense systemet, bruker du en standard AC-rens fra CRC, STP, Biltema osv. så vær obs på at de kan legge igjen en intens lukt(oftest sitrus). Jeg vet ikke om noen luktfrie, men mulig verkstedet har en bedre metode?. Begynn med pollenfilteret ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, johnkanon skrev:

hey, takk for innspill. Burde ikke det dukke opp en “alarm” på pollenfilter? eller er det kanskje bare når det har gått x antall km

Tror det bare kommer opp som standard vedlileholdsservice etter x-antall kilometer. Men jeg tør ikke påstå noe. Det skader ikke å sjekke. Har selv vært borti på en Mercedes at det var feilen til at AC blåste dårlig. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, johnkanon skrev:

hey, takk for innspill. Burde ikke det dukke opp en “alarm” på pollenfilter? eller er det kanskje bare når det har gått x antall km

Mange verksted pleier å bytte pollenfilter sammen med en olje service. Med mindre filteret nettopp er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det filtre i motor rom og inne kupe ?

har sjekket sikringer bak og front ( sikringene i hanskerommet er jo tortur å sjekke ! dæven for et klønete sted.

Da er det nok uungåelig å ta en tur til bavaria

Endret av johnkanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, johnkanon skrev:

er det filtre i motor rom og inne kupe ?

har sjekket sikringer bak og front ( sikringene i hanskerommet er jo tortur å sjekke ! dæven for et klønete sted.

Da er det nok uungåelig å ta en tur til bavaria

Er to filter som er plassert under hanskerommet. Tre torx skruer som holder et deksel som skjuler kupe/pollenfilteret. 

Det du kan gjøre selv er å sjekke om AC kompressoren kobler inn ved å trykke "snøfnugg" knappen av/på. Dog tror jeg det mest sannsynlig er AC kondensor som har tatt kvelden. Akkurat slik E.H.D sier. Tror ikke man får sjekka lekkasje i dette uten kjøre en slags "dye" gjennom systemet for å se lekkasjen med UV lys. Kanskje er det en ell annen sensor man kan lese av med rheingold som sier noe om tilstanden, men vet iåsfall ikke hvilken. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for lokasjon. lette helt feil sted, så etter dem i motor rommet.

Har kjørt litt forskjellige test komboer for å se om jeg kan få kjøligere luft, og "snøfnugg" knappen, hjelper desverre ikke.

er det noen som har part nummeret på AC kondensoren ? og siden webasto ikke oppfører seg bra om vintern, kan AC kondensoren påvirke det også ?

Hva ligger skifte av AC kondensor på ca. i NOK.- ?

 

 

 

Endret av johnkanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...