Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg trenger hjelp fra dere.

Bilen min har brent opp og forsikringsselskapet nekter utbetaling 

Hendelsesforløp:

Hendelsesforløp:

Bmw i8 2016 var på service hos Bavaria Kristiansand 5/12.2018.
7 uker etter dette 26. januar kom varsel om lavt kjøleveske. Jeg ringte Bavaria og fikk time for etterfylling 29. januar med beskjed om at det var helt ufarlig å kjøre frem til da.
Etterfylling skjedde som planlagt (uten å sjekke hva årsaken til at en så ny dyr bil med lav km-stand brukte mye kjøleveske var)

5. januar kom varsel om kjøleveske på nytt opp (1 uke etter fylling). jeg kjørte noen minutter. Det kom så opp varsel om temperatur, jeg husker ikke hva det sto, farge eller form. bare at det var noe med temperatur. jeg kjørte noen få minutter til. Bensinmotoren gikk på kok, jeg stoppet så. Satte bilen i E-drive (bensinmotor bak, El-motor foran) da jeg bare hadde 10 minutter hjem og nok strøm til å kjøre hjem uten å bruke bensinmotor.

Forsikringsselskapet mener at det er smelteskader på stempel som ikke kommer av brannen pga at omliggende deler er inntakt. De sier også at lagrene til kamaksler er alvorlig skadet, noe som samsvarer med at bilen har gått veldig varm over lang tid. Derfor mener de at jeg må ha kjørt til tross for varsel om stopp og nekter utbetaling.

Spørsmål:

-Skal bilen bruke så mye kjøleveske at den må etterfylles 7 uker etter service?

-Skal ikke bilen gå i en slags nødmodus om det er fare for at den kan ta fyr?

-Er det forenelig med motorbrann at bilen begynte å brenne under?

-Hender det at bilene ikke varsler fra som de skal?

-Hva kan brannårsaken være?

-Selv om motoren går varm, skal bilen kunne ta fyr av den grunn?

og er det noen som kan tipse meg om noen gode sakkyndige som kan bistå meg i denne saken mot forsikringsselskapet?

Jeg er veldig spent på å høre deres tanker om dette og setter stor pris på all hjelp!

fullsizeoutput_684.jpeg

Endret av bmwi8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ai ai, dette må være en svært frustrerende situsjon å havne i. Jeg vil si det er høyst uvanlig med varsel og mangel på kjølevæske på en ny/nyere bil og kanskje spesielt siden dette var om vinteren. 

Kan kjølevæsken ha lekket ut, la du merke til noen lekkasje under bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men dette høres merkelig ut - forsikringsselskapet må vell kunne klare å fremstille hvilke feilkoder som kan oppstå på gjeldene i8 modell, hvorfor de oppstår, og om disse sier at du skal stoppe bilen eller ikke.

Det er ikke småpeng det er snakk om, og bevisbyrden burde være høy for å nekte utbetaling.

Ser andre har hatt problem med motorfeilkode på i8, og dette har resultert i bytte av en sensor i bensintanken som måtte byttest - her ble det også nevnt "overheating message" etter bytte av nevnte sensor.

Sitér
I had a gas door that wouldn't open 90% of the time but no engine light was lit - just the error display stuck at 25% when trying to 'unlock' the gas flap.

It was the pressure sensor in the tank, .

Mine has that at present. Dealer has ordered a new sensor.

2 day job to fix it apparently, with removal of fuel tank, so my car is booked in for 3 days next month.

Mine has that at present. Dealer has ordered a new sensor.

2 day job to fix it apparently, with removal of fuel tank, so my car is booked in for 3 days next month.

It's a big job, they've got to drop the tank as you say. Also, they need to bleed the cooling system. When I got mine back I got a message saying overheat so left it with them - for two weeks! Make sure they do a proper road test before handing it back, they should anyway but my dealer obviously didn't.

Kan det tenkes at eventuell lekkasje ikke ville blitt merket, om slangene for kjølesystemet går under bensintanken, og det samler seg her?

Ved høy temperatur - kan denne kjølevesken antenne?
Kan høyt trykk på grunn av luftlomme fått vesken til å komme ut og antenne?

236568206_Skjermbilde2018-07-15kl_21_32_02.thumb.png.990c21020b76dba373b38fec57f2e1f0.png

Her er mer lesestoff om en som har fått temperaturvarsel.
Også knyttet til kjølesystemet - luft, lekkasje, etc.

Endret av Buckwee

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er ganske rart om forsikringsselskapet nekter utbetaling uten å vise til teknisk dokumentasjon fra BMW som underbygger påstanden deres om at du har unlatt å stoppe for rød varselslampe.

Om de så kunne sannsynliggjøre dette ville jeg likevel trodd at kun redusert erstatning ville vært resultatet. Mener det er et stort skille mellom det å bevist unlate noe i forsikringssammenheng og det å unelate noe som følge av manglende kunnskap. Ville også trodd at en type bil som BMW i8 ville stoppet motoren selv ved overoppheting. 

Regner med du tar saken videre til forsikringsklagenemda og kanskje undersøker selv med BMW hva de sier om saken? 

Endret av laffe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, bmwi8 skrev:

Jeg har ikke merket noe til en lekkasje på noe vis.

Om det er deksel under motoren/bensintanken, noe jeg kan tenke meg det er for aerodynamikken sin del - er det ikke sikkert verken du eller verksted hadde lagt merke til en lekkasje om du ikke letet etter det der?

Eller evt. en plass hvor luft kunne komme inn i systemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, E.H.D skrev:

Ai ai, dette må være en svært frustrerende situsjon å havne i. Jeg vil si det er høyst uvanlig med varsel og mangel på kjølevæske på en ny/nyere bil og kanskje spesielt siden dette var om vinteren. 

Kan kjølevæsken ha lekket ut, la du merke til noen lekkasje under bilen?

Takk for svar!

Kjempe frustrerende, og jeg blir jo ganske liten mot et selskap som DNB

merket ingenting om noen lekkasje. Reagerer også på at Bavaria påstår at bruk av kjøleveske er helt normalt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BMW er anteaglig like interessert som deg og forsikringsselskapet til å finne ut hvorfor en så ny bil brant. BMW sitter nok også på en helt annen fagkunskap enn de i forsikringselskapet når det gjelder bilen. Ut fra din historie ville jeg ikke gitt meg sånn uten vidre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.7.2018 den 21.29, Buckwee skrev:

Nå er ikke jeg noen ekspert, men dette høres merkelig ut - forsikringsselskapet må vell kunne klare å fremstille hvilke feilkoder som kan oppstå på gjeldene i8 modell, hvorfor de oppstår, og om disse sier at du skal stoppe bilen eller ikke.

Det er ikke småpeng det er snakk om, og bevisbyrden burde være høy for å nekte utbetaling.

Ser andre har hatt problem med motorfeilkode på i8, og dette har resultert i bytte av en sensor i bensintanken som måtte byttest - her ble det også nevnt "overheating message" etter bytte av nevnte sensor.

Kan det tenkes at eventuell lekkasje ikke ville blitt merket, om slangene for kjølesystemet går under bensintanken, og det samler seg her?

Ved høy temperatur - kan denne kjølevesken antenne?
Kan høyt trykk på grunn av luftlomme fått vesken til å komme ut og antenne?

236568206_Skjermbilde2018-07-15kl_21_32_02.thumb.png.990c21020b76dba373b38fec57f2e1f0.png

Her er mer lesestoff om en som har fått temperaturvarsel.
Også knyttet til kjølesystemet - luft, lekkasje, etc.

Endret av bmwi8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, laffe skrev:

Synes det er ganske rart om forsikringsselskapet nekter utbetaling uten å vise til teknisk dokumentasjon fra BMW som underbygger påstanden deres om at du har unlatt å stoppe for rød varselslampe.

Om de så kunne sannsynliggjøre dette ville jeg likevel trodd at kun redusert erstatning ville vært resultatet. Mener det er et stort skille mellom det å bevist unlate noe i forsikringssammenheng og det å unelate noe som følge av manglende kunnskap. Ville også trodd at en type bil som BMW i8 ville stoppet motoren selv ved overoppheting. 

Regner med du tar saken videre til forsikringsklagenemda og kanskje undersøker selv med BMW hva de sier om saken? 

takk for svar!

Jag venter på rapporten fra BMW. dog høres det ut som det ikke er en selvfølge med innsyn i all deres dokumentasjon. I følge advokaten jeg benytter meg av skal jeg ikke være for naiv når det kommer til verken forsikringsselskapet eller BMW. forsikringsselskapet vil ikke ta regningen og BMW vil ikke at det skal være noe feil med bilen deres (dårlig reklame). Ikke vet jeg.. 

Selskapet bruker jo sin egen tekniker til å utrede, men han jobber jo for forsikringsselskapet og drar alle konklusjoner i retningen som gagner dem mest.. Selskapet og også destruert bilen min slik at jeg ikke kan hente inn egne teknikkere og motstrid deres påstander..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, t06afre skrev:

BMW er anteaglig like interessert som deg og forsikringsselskapet til å finne ut hvorfor en så ny bil brant. BMW sitter nok også på en helt annen fagkunskap enn de i forsikringselskapet når det gjelder bilen. Ut fra din historie ville jeg ikke gitt meg sånn uten vidre.

Takk for svar!

Jag er spent på BMW sin rapport og hvor mye de offentliggjør slik at jeg får innsyn i det.

Når forsikringsselskapet har oversendt all dokumentasjon tar jeg i samråd med advokat avgjørelse på om det blir finansklagenemda eller søksmål. Er jo såpass mye penger at det er ikke et tema for meg å gi meg 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trist situasjon du har havnet i her. Man har jo forsikring for å kunne dekke nettopp dette. Forsikrings selskaper vil alltid prøve seg påå slippe utbetalinger ved skade og stille mange spørsmål. Det man kan lure er også om bmw bør stå ansvarlig her og dekke bilen, da du har vært på verksted og bilen er relativt ny. 

Ofte blir det brann ut ifra olje, så om det kan ha vært en olje lekkasje som kan ha startet dette kan være en mulighet. Det kan også ha vært kortsluttning som har antent under bilen. At den skal drikke kjøleveske kan skyldes lekkasje på systemet og at ekspansjonstanken ikke er i orden. Olje kan legge seg på plast deksel under bilen og derifra gi brann under bilen.

Hvis man f.eks har hull, sprekk et sted hvor kjøle veska tar inn luft, kan dette resultere i overoppheting. Da luft i systemet gjør at kokepunkt blir lavere. Men da får du varsel og ser det på temp måler i bilen.

Du som bileier må klage på dette innen rimelig tid fra datoen du fikk avslag på utbetaling, for saken kan bli foreldret. 

Du har også krav på renter hvis du skulle få en utbetaling.

Forsikrings selskaper er sleipe og du må bare skrive til de, få alt skriftelig og få ned alle lov punkter osv når du snakker med de. Blir det mye sette seg inni kan du få en advokat til å ta dette mot dnb.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-69?q=Bil forsikring#KAPITTEL_1-8

Dette er noe forsikringselskapet bør utbetale til deg også får de krangle med bmw videre om hvem sin skyld dette er, dusom privat person skal ikke måtte få avslag på denne måten. De prøver seg og du må bare stå imot og ta de til retten hvis nødvendig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

17 minutter siden, bmwi8 skrev:

takk for svar!

Jag venter på rapporten fra BMW. dog høres det ut som det ikke er en selvfølge med innsyn i all deres dokumentasjon. I følge advokaten jeg benytter meg av skal jeg ikke være for naiv når det kommer til verken forsikringsselskapet eller BMW. forsikringsselskapet vil ikke ta regningen og BMW vil ikke at det skal være noe feil med bilen deres (dårlig reklame). Ikke vet jeg.. 

Selskapet bruker jo sin egen tekniker til å utrede, men han jobber jo for forsikringsselskapet og drar alle konklusjoner i retningen som gagner dem mest.. Selskapet og også destruert bilen min slik at jeg ikke kan hente inn egne teknikkere og motstrid deres påstander..

Trist at DNB mener at dette er grunnnlag nok for å mene at du skal frataes all forsikringsutbetaling. Er jo som om de mener du har påsått brannen selv. Hadde det vært 10% reduksjon i utbetaling hadde jeg kanskje kunne forstått det under tvil. Men ingen utbetaling virker iskaldt ut i fra din beskrivelse. 

Misunner deg ikke alle våkenattene og bekymringer dette medfører og ønsker deg lykke til i kampen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke noe å komme med i denne saken bortsett fra at min medfølelse går til deg, og de tunge dagene du har nå. Jeg krysser fingre for at det ordner seg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

§ 13-10. (handlinger foretatt for å avverge skade på person eller eiendom)

Selskapet kan ikke påberope seg reglene i §§ 13-6, 13-8 eller 13-9 dersom den handling det er tale om, tok sikte på å forebygge skade på person eller eiendom, og handlingen etter de foreliggende forhold måtte anses forsvarlig.

Dette vil si at du måtte kjøre bilen et lite stykke for å komme deg unna fare(vei med andre biler) før du kunne se hva som var feil med bilen, men bilen tok fyr innen det og ditt liv sto i fare både før og under brannen. 

Så kan de ikke nekte deg utbetaling med den grunn de hadde som du skriver. Livet ditt og de rundt sto i fare om du hadde stoppet opp der og da før brannen. Et kort du kan benytte, om du gjør det på rett måte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive