Gå til innhold

BMW E39 520iA M52TU - Drar ujevnt ved fullt pådrag. *LØST*


FredrikE24
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har drevet og nøstet opp i motorrelaterte ting på 520en min den siste tiden.
Bilen gikk ikke sånn superbra da jeg kjøpte den, og den hadde litt ujevn tomgang etc.
Kjørte diagnose, og har kvittet meg med alle feilkoder. Overhalt Vanos, skiftet termostathus, veivhusventilasjon og elektrisk vifte.
Bilen går helt supert på tomgang nå, stødig turtall selv når ACkompressor kobler ut og inn etc. Bilen går mye bedre på lavt turtall, blitt en veldig kjørbar bil, blitt mye snillere på bensinforbruk også.

Det eneste jeg føler nå, er at om jeg feks. akselererer fra 50 og kjører gassen i bånn med kickdown, kan den på mellomregisteret og hele veien opp trekke litt ujevnt.
Litt som om man går forsiktig av og på gassen. Man ser også på forbruksmåleren at denne pendler litt når dette oppstår. Føler at bilen kunne trukket mye bedre om dette ikke hadde oppstått.

Hadde en tur utenfor Norge idag og i høy motorveifart så synes jeg motoren mangler litt futt på grunn av dette. Akselerasjon tar lang tid i hastigheter over 140 og det stagnerer nærmest i 150.
Mine foreldre har en 520iA med M52 motor og den er mye mer trekkvillig på AutoBahn, den er litt omvendt, er litt treig i bunn, men når man gir full gass i 150-160, så har man fin og jevn akselerasjon hele veien til godt over 200.


Kan også legge til at jeg har skiftet alle slanger tilhørende veivhusvent. samt innsugsbelger, DISA-ventilen går fritt, dvs. at den går lett og returnerer når man vrir på spjeldet.
Kan nesten føles som at bilen ikke får nok bensin i de øyeblikkene motoren liksom holder litt igjen før den begynner å trekke igjen. Gasspjeldet står vel uansett på vidt gap sålenge gassen er i bunn.


Har noen tips til hva dette kan være?

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coiler og plugger er vell ikke så uvanlig å bytte ut når bilen har kjørt over 100K, men normalt sett vil dette gi feilkode.

Bensindyser kan jo også være ett problem, men tror ikke det er noen veldig gode metoder for å sjekke at de sprøyter riktig mende uten å bytte de. Alternative kan du sjekke trykket på bensinpumpen for å utelukke at det er her problemet er. Har du foresten sjekket når bensinfilteret er byttet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For å komme med en oppdatering av saken her for ev. andre som søker svar på samme problemstilling.

DISA-ventilen på innsuget, den bør tas ut og sjekkes. Svært enkel å ta ut. O-ring som tetter mellom ventil og innsug bør skiftes, vanlig at det kommer falskluft inn her.

Start motoren og la den gå på tomgang, DISA-ventilen skal lukke på tomgang. Ved å gi litt gass skal ventilen åpne.
Dersom DISA-ventilen ikke lukker på tomgang så sitter enten spjeldet fast, eller membranen i vakumklokka er gåen slik at man ikke oppnår vakum nok til å lukke spjeldet.

Jeg skifta membranen og DISA-ventilen var oppe å gå igjen.
Feilsymptomene jeg har hatt er helt vekk, bilen kjennes som man kjører i nedoverbakke i forhold til tidligere, ujevnt drag i motoren ved full gass er vekk og drag opp mot fullt turtall har jeg fått :) 

DISA-ventilen er kostbar fra BMW, rundt 3000kr. Brukt DISA-ventil er ikke å anbefale. Bedre å kjøpe Rep-kit. Du får både nye membraner, rep-kit på spjeld og alt sammen fra https://vanos-bmw.com/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig info, Fredrik. På broderns E46 320ci (m54) ble hele disa-en bytta i en ny, for et par år siden. Mener det kom på over 5000 kroner.. Fikk imidlertid med den gamle disa-en hjem. Det var ingen tvil om at den var trøtt. 😐 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...