Gå til innhold

bmw f11. høyre xenon lys vibrerer på humpete vei!


dopus
 Share

Anbefalte innlegg

Etter en tur på Telemarks humpete veier i skumringen, med xenon fjernlysene på, la jeg merke til lyset på høyre side ser ut til å vibrere når vi kjørte over ujevnheter i vegbanen. Ikke mye, men alikevel nok til at jeg la merke til det. Har ikke sett dette før. Er dette normal oppførsel på xenon lykter. Selve lyktene ble skiftet i mars/april i forbindelse med en garantiutløpstest, så disser er kun noen måneder gamle. Kan lys vibreringen skyldes feilmonteringen, eller er dette vanlig oppførsel på xenon lykter. Det skjer ikke når jeg kjører på vanlige norske veier, kun på noen småveier der det var veldig mye dumper og telehiv. 

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg sett. når lyset justerer høyde under kjøring. Dette er mer som om pæren rister, i det understeller får et slag  i det den kjører i en dump/hump. Og jeg var denne gang i passasjersetet i min bil, og jeg la kun merke til det på høyre/ passasjerside på bilen, kan hende at dette var pga at jeg satt på den siden. Har aldri sett eller lagt merke til dette før. Tenker kanskje om pæren ikke sitter 100 prosent korrekt i frontlykten, og at den beveger litt på seg ved "slag" mot understelllet.

Får ta en tur bort til merkeverkstedet her lokalt, da det er dem som har montert lyktene da dem ble skiftet på garanti!

 

Takk for tilbakemeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg hsr klart å google meg fram til svaret selv. Har lest meg fram til at det kan være blenderen ( den som blender lyset fra fjern til nær lys på bi-xenon) som vibrerer, og at dette er normalt på kjøring på veldig humpete vei. Og det høres egentlig ut som en god forklaring også, med tanke på hvordan bi-xenon virker.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at pæren ikke er festet godt nok. Det er 2 klips som skal treffe når du monterer xenonpæren. Eller så kan de jo hende at det er noe som er løst/knekt ved montering av nye lykter. 

Går jo ann å ta langlysene på og dulte litt borti lykten for å se om det er noe som er løst eller rister

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min E87 var dette tydelig på humpete vei, mens på F25'en må jeg se veldig godt etter for å se det. Men det er der på den også. Så det er en god sjanse for at dette er helt normalt.

Kona har ikke klart å se det på noen av bilene, så det er vel litt avhengig av hvor pirkete du er også. 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E61'n jeg hadde synes jeg også at det vibrerte litt på høyreside. Ikke mye, men jeg la merke til det på dårlig vei.

Byttet den høyre lykta pga. dugg i øyenbrynet og merket ingen forskjell på vibreringa.

På F11'n så kan jeg og merke litt hvis jeg går inn for det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...