Gå til innhold

BMW E91, jeg trenger masse informasjon (ny BMW eier)


1983
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt en del biler før, men aldri BMW, lurer litt på hvorfor jeg aldri har hatt BMW før, for bilen er jo en drøm å kjøre, nok om det. Jeg trenger masse info, regner med mange her inne er kompatible til å svare.

Det kan helt sikkert søke meg frem til alle spørsmålene mine, men om alle skal søke, så dør jo forum ut :)

BMW E91 320dx med automatgir.

Jeg har litt lyst å få programmert bort EGR etter tidligere å ha vært plaget med EGR på Mercedes. For noen små ekstra kroner, så kan man jo få noen HK ekstra også. Hvordan tåler automatkassen tuning? Kjører stort sett aldri med henger. Eller kan EGR på disse blokkeres med en plate?

Når var det facelift på E91? Stod 2009mod i annonsen, og bilen er registrert sent 2008.

Dekk og felger? 16" ser litt feil ut på bilen, hvis jeg går for 18" hvilket innpress kan jeg ha, eller bør jeg ha? Ser jo stort sett ingen brukte felger med ET34

 

Tips, noen svakheter? noe jeg bør følge ekstra med på? 146000 på telleren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E90 og E91 fikk facelift i September 2008, mens E92 og E93 fikk det rundt Mars 2010.

EGR må kodes vekk i tillegg til å fjernes. Tuning tåler de, men de har en grense på hvor mye dreiemoment de tåler. En tuner som kan sakene sine vet nok hvor mye de tåler.

Bør få opp litt av hvert om du søker på E90, E91 osv på Finn Torget. Men du børe være obs på forskjeller i rulleomkrets siden du har X-Drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell på facelift og pre facelift?

Tenker jeg går for fire like dekk selv om det ser litt tøft ut med breiere dekk bak.

Om EGR programmeres vekk, så trenger man vel ikke blende i tillegg? Tuning, 210HK og 420nm. Er det innafor for hva kassa tåler?

Komplett servicehefte, men kommer nok til å kjøre oljeskift på motor litt oftere enn intervallet. 

Tips til litt anonym styling, småting som gjør det hele litt tøffere uten at det blir for mye ?

Endret av 1983
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 1983 skrev:

Hva er forskjell på facelift og pre facelift?
RHD-F30-Style-Headlights-2005-2008-for-BMW-E90-E91-Pre-LCI-3-Series-with-Angel.thumb.jpg.4705b5ca34fcafd46c727bbadd842a10.jpg
 

Tips til litt anonym styling, småting som gjør det hele litt tøffere uten at det blir for mye ?

Vanskelig å svare på det uten å ha sett bilder av bilen ;)

 

 

 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Start med å legge ut bilder av den aktuelle bilen, så kan vi være bedre til å hjelpe :)

Facelift(heretter kalt LCI) på E91 kom september 2008 som en 2009-modell. Bildet over viser en standard E90 pre-LCI og LCI, du ser tydelig forskjell. LCI har også blant annet LED-baklykter og LED i blinklys på hovedlykter. E91 er et solid karrosseri med lite feil generelt. Det aller meste av feil ligger motormessig på disse med N47. Når det er sagt har du nok N47D20C og det er en god og kvikk motor, men vær nøye med service. Registerkjedet på disse har vært en svakhet, men problemet er mer blusset opp enn det virkelig er, selv om det likevel kan skje. Med 146k på telleren må du nok regne med turbobytte innen 50k kjørte km., hvis ikke det allerede er gjort(og ja, flere kjører lengre/kortere, men tendensen er at den må byttes mellom 160k-200k). Ellers er det jo slitedeler som diverse foringer og dempere som må påregnes å byttes om det ikke er gjort, følg også med(vask og smør) baklukehengslene, også de til bare vinduet. Automatgirkassa di kan også få seg et oljebytte nå. xDrive er kjempebra og for kjøregledens skyld det beste 4x4-systemet. Likevel er xDrive følsomt og derfor må man være obs på mix av dekk-/felgstørrelser(M-sport har f.eks. org. 225 foran og 255 bak). Det ordner seg uansett om man er bevisst på dekkvalg. Kjører du 4 like skal det ikke være problem om alt er slik det skal være(hjulstilling). Er det panoramatak på din? Isåfall er dette langt ifra vedlikeholdsfritt. Pass på å holde dreneringskanalene åpne for å unngå oversvømmelse baki. Takluken må også smøres, og da med en spesiell type smøring(fett av noe slag) jeg ikke husker navnet på i første omgang.

Styling er lettere å bedømme etter bilder, du sier ingenting om dette er M-sport eller ei. Gjerne få med interiørbilder også, så kanskje vi kan si noe der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det ganske så dårlige bilder. Mobil og dårlig lys... men dere ser hvordan bilen ser ut. DAB adapter som er integrert, regner med det finnes. Noen som har en link? Ikke spesielt pent med det adapteret som er montert nå. 

 

Bilen ser jo litt brukt ut utvendig, rust i en hjulbue bak. Og litt rust under vinduet i bakluka. Dette og fremfanger blir nok lakkert. Ellers så er jeg fornøyd med fargevalget. Sportstolene er meget behagelige.

 

Felgene på bildet kan jeg overta for noen få 100 lapper. ET20, og jeg må ha senterringer i tillegg. 235/40-18

 

 

CAB4AA1C-DA27-4B3E-810B-3053BC336F82.jpeg

A9297977-D2EF-43C5-81DF-A78C729D85A6.jpeg

46470B79-0EF1-4707-84A2-AE62861B66FF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassene i disse er ikke de sterkeste i verden. Men de tåler fint 430nm ved tuning. 
Men ville få byttet olje på differ og fordelingskassa. Veldig grei jobb. 

Videre anbefaler jeg deg på det sterkeste å bytte olje rundt 10-15kkm. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg få byttet olje rundt om hele bilen. Det er jo betryggende å starte med ny olje på alt! Ellers pleier jeg å bytte olje mellom 10 og 15000km på motor. Så det kommer jeg til å fortsette med. 

Er det tapping på converter på disse, eller bør de flushes?

Kjører BMW annen kasse for 330?

Så blir det en polering i veldig nær fremtid.

Endret av 1983
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tar livet av kassene? Gjentatte akselerasjoner eller tung bil, kjøring med henger og slikt?

 

Hvordan er det for å programmere slik at tåkelysene kommer på med lysbryteren i auto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Lyden i bilen er ikke mye å skryte av, mener jeg har den dårligste lydpakken. Vil det bli bedre å koblet høyttalerne på en ekstern forsterker? Det finnes vel noen veldig små forsterkere som man kan gjemme bak spilleren ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...