Gå til innhold

BMW E39 520D stoppet og vil nå ikke starte...


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en BMW E39 520D 2000 modell, altså med M47D20 136hk motoren. Kilometerstand 350 tusen ca.

Bilen ble EU-godkjent uten problemer for 2 år siden og har siden da bare stått helt stille.. Bilen ble prøvd startet opp igjen i går,  og startet relativt lett etter litt lading av batteri. Bilen gikk helt fint og jevnt på tomgang og så tilsynelatende ut til å fungere strålende. Etter 10 min med småkjøring så lot jeg den bare stå litt på tomgang i gårdsplassen og da begynte den etterhvert å hoste litt på tomgang.. Satt meg i bilen for å ta en liten kjøretur og da etter 5 min ca så hostet den bare enda mer og så mistet den plutselig all motorkraft og motoren stoppet. Fikk trilla meg ned til en parkeringsplass hvor den nå står.. 

Nå er det ikke mulig å få start lenger.. Den bare kinner og kinner, og ifølge dieselnivået skal det bare rundt 1/3 igjen. Tok diagnose og der var det feilmelding på Tank lever-type sensor 2, noe som fikk meg til å lure på om kanskje dieselnivået var feil og at jeg da kanskje hadde kjørt den tom? Fylte på 10 liter diesel, men fortsatt bare kinner den uten antydning til start. Har sjekket at det går både diesel inn og ut av dieselfilter i motorrommet til høyre for motor sett forfra. Har tatt diagnose med både carly, ista og inpa etter jeg først slettet feilmeldinger i går, og det var ingen spesielle meldinger som antydet noe problem med å kunne starte.

Hva kan dette være?? Tar imot all hjelp jeg kan få! 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må ikke luftes da?  Jeg husker i mine tidligere år i industrien når vi kjørte gamle Perkins pumpediesler tomme for diesel så måtte man løsne litt på ene dieselrøret til en sylinder å kinna ut lufta for å få start. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde liknandes problem med min. Men der er nok ei pumpa gåen for når eg nerma meg ca 15l så stopper den opp igjen. Ellers så går den som normalt. Eg måtte taue min igang igjen i 2 gear begge gangane . Muligens for å få opp trykk igjen eller lufting? Prøv å tau den igang så starter den sikkert. Samma bil og motor har eg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! :) 

Startet dagens testing med fulladet batteri, men ville ikke starte selv etter å ha kinnet en stund.. Prøvde dermed å løsne dyse nr1, og der kom det diesel men det var så vidt det rant ut.. trodde det skulle være mye mere trykk?? Meeen da hadde jeg heller ikke mye strøm igjen så motoren kinnet svært sakte! Prøvde også å løsne dyse nr4 bare for å sjekke. Ingenting hjalp og motoren viste ikke antydningen til start..  Ga dermed mer eller mindre opp..

MEEEN.. etter mye testing og et totalt flatt batteri, så kom en kollega forbi som hjalp meg prøve å dytte igang bilen på 1.gir! Meget begrenset med plass der bilen stod så vi fikk maksimalt 3-5km/h med fart, MEN det var jaggu meg alt som skulle til å! :D Etter dette gikk bilen strålende og startet enkelt som bare det så fort vi fikk nok strøm!

Helt merkelig hvor lett den startet etter såå mye hassel.. men jeg gjorde 1 ting og det var å bytte dieselfilteret just in case det skulle være tett.. mye mulig dette var feilen samtidig som det trengtes både strøm og lufting for å få start! Nå fungerer den hvertfall glimrende igjen! :D

Takk for hjelp!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...