Gå til innhold

Oppgradere kart 2018 f10/f11


Anbefalte innlegg

Hallo folkens. Jeg vet det har vært tråder på dette tidligere men jeg hater å tråle rundt på nettet... som jeg også da har gjort før jeg la inn denne. 

Jeg har en 2012 f11 som har buisness navi (tror jeg... stor skjerm) 

Jeg vil gjerne oppgradere kartet for jeg vet det er ikke gjort på leeeenge. Jeg vet jo at dette får man gjort via minnepenn og det virker jo lettvint og fint. Jeg er ikke nødvendigvis så opptatt av å få dette billigst. Bare det er lett å finne frem til riktig versjon jeg skal ha, og at det skal være lett å installere. Jeg fant en side som tilba dette som hadde kart fra 2018. Kan det stemme? 

Får man med fotobokser og fartsgrenser på en eventuell ny oppgradering? 

Da er jo spørsmålet hvor man gjør dette? Hvilken nettside. Erfaringer tas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du har stor skjerm så er det vel Proffesional Navi du har. Du sier bilen er en 2012 modell, så dermed går jeg også utifra at du har CIC system i bilen og ikke NBT som kom senere i 2012 (2013 modeller). 

Kart kan lastes ned overalt egentlig, det er FSC koden som er det "vanskelige" her. Finner du en side hvor du får lastet ned 2018 kart for CIC system, så last det ned. Mange av disse sidene selger også FSC kode som krever at du gir VIN nr på bilen din. 

https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1432628

Her ligger det en link for 2018-1 kart for CIC systemet. Her kan du laste ned kartet gratis. 

https://bmw-navi-maps.co.uk/10-bmw-fsc-codes

Her får du kjøpt FSC kode. 

Du trenger en usb på minst 32gb. Se til at USB pinnen er formatert som FAT32. 

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1443690

Litt info om det her

Ang fotobokser tviler jeg sterkt. Oppdaterte min ifjor fra 2012-1 til 2017-1 og da var det ingenting om fotobokser. Tror bare  ekstern navi har dette (TomTom,Garmin etc.)

Installasjon av kart er rett frem:

I. Plugg USB pinna med kart fila i USB inngangen (hanskerommet)

II. Bilen vil begynne å lese USB pinnen, om alt er bra vil den be om en FSC kode.

III. Er FSC koden rett, så vil bilen begynne å oppdatere Navi enheten. Dette tar fort 45-50 min (spess for deg som har 6 år gammelt kart). Anbefaler derfor å ta dette når du skal på en langtur ell bare kjøre rundt for morro skyld. Med mindre du har en kraftig lader, og da snakker jeg ikke om noe C-tek lader til 1000 lappen. Alternativt kan du bruke startkabler og mate bmwn med strøm fra en annen bil hvis du på liv og død vil spare diesel/bensin. Men da bruker den andre bilen drivstoff :P

 

Håper dette var et godt nok svar :)

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående fotoboksvarsling:

Du får ikke fotoboksvarsling i din BMW. Mange bilmerker har fjernet dette på integrert navigasjon fordi det rett og slett er forbudt i mange land. VW f.eks. bruker Garmin og der er det deaktivert i bil, mens en Garmin du kjøper utenom kan fortsatt ha. I min Rav4 har jeg fotoboksvarsling, men kartutgaven er fra 2012 og nyeste kart har fjernet fotoboksvarsling for flere land.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nyttig flere poster her! Takk for gode tips :-) Merkelig at man må registrere seg i den tyske ConnectedDrive-portalen for å kjøpe fra BMW.. Har registrert meg på den norske siden, men chassisnummeret blir ikke gjenkjent der. Såvidt meg bekjent er min bil norskkjøpt.

Blir nok uansett en FSC-kode og nedlasting på meg!

Endret av Selvinus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en slik ethernet diagnose kabel, så finnes det programmvare på nettet for å lese ut en verdi på bilen , og deretter generere FSC kode selv. har gjort dette selv på min 2013  med  next navigasjon/kartsystem. Bruker nå egen generert lifetime kode om jeg husker rett, så slipper jeg å generere ny kode for hver kart oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW supporterte ikke Norge før i 2013/2014. Så man må late som bilen er i Tysk eie for å få tilgang til Connected Drive tjenester.
Fungerer sånn sett helt likt og bruker samme app på telefonen. Men må bare ha en tysk adresse ( Bruk en du finner på google maps).

Det er mulig dem har åpnet opp for å overføre bilen til Norsk portal i det siste året.Dette har jeg ikke sjekket.
Min nåværende fungerer fint på Norsk portal da den er 2015.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 08/2013 og den gikk an å registerer på den norske portalen uten problemer. Bilen er opprinnelig svensk-solgt. Tjenester som ble kjøpt originalt med bilen ble automatisk flyttet over til den norske kontoen. Synn at det ikke går an å oppgradere Navi direkte, men over 3G så har det tatt en evighet. Det koster 800kr for en 2 årig oppgradering av Kart. Dette skulle jeg ha tenkt på før jeg kjørte 3000km i sommer og oppdaget at på Øst-landet som ligner ikke veiene på noe som ligger inne på kartet. Bl. a E6 fra Hamar mot Oslo er jo helt nytt :-o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke USB i hanskerom til å fungere, virker nesten som den er død. Prøvde å lade iPhone , funket ikke, får heller ikke liv i USB harddisk. Mulig jeg er nødt til å ha en USB-pinne? Tips?

Endret av Selvinus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Selvinus skrev:

Jeg får ikke USB i hanskerom til å fungere, virker nesten som den er død. Prøvde å lade iPhone , funket ikke, får heller ikke liv i USB harddisk. Mulig jeg er nødt til å ha en USB-pinne? Tips?

Gikk ut nå og testa dette i min f10 og telefon får strøm når den er koblet til USB i hanskerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lader også telefon via dette uttaket i min F01, hos meg er det en liten rød/orange lysdiode nedi der, har du den og er det liv i den? Kanskje sjekke sikringer for å begynne med noe enkelt. Virker sigarettenner uttaket? Jeg klarte å ta sikringen der engang med en dårlig lader og da mener jeg at USB uttaket også gikk ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Hpi said:

Jeg lader også telefon via dette uttaket i min F01, hos meg er det en liten rød/orange lysdiode nedi der, har du den og er det liv i den? Kanskje sjekke sikringer for å begynne med noe enkelt. Virker sigarettenner uttaket? Jeg klarte å ta sikringen der engang med en dårlig lader og da mener jeg at USB uttaket også gikk ned. 

Med den i hanskerommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...