Gå til innhold

BMW E39 520D 2000 kupevifte fungerer ikke..


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte meg en BMW E39 520D 2000 her om dagen og helt siden jeg kjøpte den så har ikke kupevifta fungert.. Bilen har stått dønn stille i 2 år før den nå ble startet denne uken. Selger hadde sliti med det selv og antok at det var selve klimapanelet så han hadde et ekstra i bagasjen som han ikke hadde rukket å prøve. Jeg prøvde å bytte klimapanel uten hell.. Ingen feilmeldinger på diagnose, alle lys og knapper fungerer som de skal bortsett fra at selve viften ikke blåser noe som helst.. Jeg hører de forskjellige motorene i vifteanlegget justere seg når jeg bytter hvor luften skal komme, men selve kupeviften er som sagt helt død..

Tenkte da at dette selvfølgelig var varmemotstanden (final stage unit - FSU) som er et kjent problem på utallige bmw'er.. men heller ikke etter bytte av FSU så ble det noe mere futt i vifta.. Har sjekket sikring 75 og 76 og de er OK, og har også prøvd å koble forbi FSU, ved å sette en jumper fra pin1 til pin4 og fra pin2 til pin5 som visstnok da skal gi vifta 12v hele tiden, men heller ikke dette hjalp.. Har også prøvd å bytte tilbake til gammelt klimapanel etter FSU bytte.

Kan det være så enkelt som at vifta har låst seg/sitter fast etter å ha stått bom stille i 2 år? Eller er den rett og slett ødelagt? Eller er det noe annet jeg bør prøve før jeg tar steget videre med å demontere halve bilen for å komme til vifta..? 

20180719_172134597_iOS.thumb.jpg.43d950c05a3c15ff9ec79fae205b094d.jpg

20180719_172109414_iOS.thumb.jpg.0c0c75c8d861454ffb8706df5d0da7f3.jpg

20180719_172115709_iOS.thumb.jpg.e644c70cefda00fa0f4da4b408b0ef68.jpg

Takker for svar! :)

 

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bytte hele vifta i forrige bilen min, e39. Da må man ut med hele dashbordet, en skikkelig drittjobb men det lar seg gjøre. Prævde som deg å bytte motstand først. Vifta mi bare døde helt plutselig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Shattered skrev:

Måtte bytte hele vifta i forrige bilen min, e39. Da må man ut med hele dashbordet, en skikkelig drittjobb men det lar seg gjøre. Prævde som deg å bytte motstand først. Vifta mi bare døde helt plutselig. 

Uff da, håper virkelig ikke det er det.. Har sett noen videoer, og det ser ut som en drittjobb ja! Men men må man så må fan! Jeg håpte kanskje vifta bare var litt stuck og trengte litt hjelp etter 2 år i dvale, men er vel ingen måte å komme til den vifta på uten å skru av dashen uansett?

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...