Gå til innhold

Ettermontere avtagbart hengerfeste på E61


Martara
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har nylig handlet en flott 07' E61 530xd og lurte på hvor mye styr det eventuelt er å ettermontere hengerfeste og få det godkjent?

Må man bytte bakfanger, eller er det mulig å gjøre de modifikasjonene som trengs på egen hånd?
Noen som har erfaring om hva noe slikt ville ha kostet for å få det gjort på et verksted? (har begrenset med plass og verktøy selv)

Endret av Martara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det selv på min egen bil for ca 2 mnd siden.

En ganske grei jobb om man har skrudd litt før. Monteringsanvisning får du fra BMW om du kjøper originalt, noe som jeg gjorde.

Brukte mye tid på å få kablene pent lagt. Så effektiv jobb var nok 8 timer mener jeg.

Det jeg gruet meg mest til var å borre hull i bakplata på chassiset for kabel pølsa til hengerfeste, men det gikk med 34mm kontra 37mm som BMW sier. Gummihylsa tilgav meg heldigvis.

Du trenger ny diffusor om du har m-sport. Og et deksel til å stå inni diffusor.

Du må strekke 1 kabel helt frem til sikringsskap fremme. Alt er klart i bilen og manualen er helt korrekt hele tiden. Plug and play på alt.

Kjøp BMW filt tape for å få ledningene penest! Og ha strips!

Har du ikke m-sport kan du ettermontere elektrisk, har ingen kunnskap med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Har montert Westfalia og ledningsnett fra Haagen.no selv. Her må du gjøre samme jobb som nevnt over her. Men du slipper å dra ledning frem til sikringskapet fremme og du får med en boks som du kobler opp via CAN systemet. Dette er enklere og billigere enn orginalt. Ny difusor som må lakkeres gjør at jobben blir litt dyrere enn en vanlig montering.

 

https://haagen.no/produkt/westfalia-hengerfeste-komplettpakke-2149/

Du kan velge mellom 7 pol og 13 pol stikk

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...