Anbefalte innlegg

IMG_3356.jpg.f31e420de2436ec170dcfb52b46cf65c.jpg

Bmw e39 2002 530d Toledoblau

Utstyrsliste utdrag

S202A Steptronic
S210A Dynamic stability control
S249A Multifunction f steering wheel
S403A Glass roof, electrical
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S431A Interior mirror with automatic-dip
S459A Seat adjuster, electric, with memory
S500A Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S508A Park Distance Control (PDC)
S521A Rain sensor
S534A Automatic air conditioning
S555A On-board computer V with remote control
S602A On-board monitor with TV
S609A Navigation system Professional
S612A BMW Assist
S723A Exclusive Edition
S785A White direction indicator lights
S970A Business Package

Ting som er gjort med bilen

Byttet batteri - AGM-BATTERI 95 AH
Termostat
Agr termostat
Swirlflap blokkering
Glødeplugger
Motorfeste
Eksospotte + Downpipe
Drivstoffrør
Bremserør bak
Baklykter
Sorte Nyrer

To do list

KW Coilovers
Nytt forstillingskit 
Understellsbehandle 
Fikse opp lakk
Msport fanger fram+bak
Proff soting
Vinterhjul 18" 

 

IMG_1914.JPG.ded7105570717599eb114c7d53158692.JPG

Bilde fra dagen den ble hentet. 

IMG_3366.JPG.60708306291efeeca128d072fb90216b.JPG

slik den den ser ut idag. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle egentlig ikke lage noe tråd om bilen, men da jeg dokumenterer alt som blir gjort så at det vell på sin plass tenker jeg. Forsåvidt så er hanskerommet fullt av tidligere kvitteringer og verkstedregninger samt papirer på toll/engangsavgift noe som er litt gøy. 

Bilen har gått i tyskland fra 2002 til 2005 da den ble importert til norge ( svalbard ) å gått der stortsett hele sitt liv. For dem som er kjent på svalbard så er det ikke mye vei salting, eller vei for den saks skyld.

Så den har gått pr i dag 209k og er riiimelig rustfri, så hær blir det understellsbehandling for å bevare mest mulig bil. 

Kjøpte bilen i Desember 2017 så det er jo over et halvt år med ting som er blitt gjort så jeg velger å legge ut en post nå med de "viktige" tingene så får det heller bare bygges opp fra nå. 

IMG_0051.thumb.PNG.1033c9cd7e76d5f1f3ac4b0ca28c8905.PNG

I Februar ble det blendet swirflaps samt bytte av glødeplugger.

1 av 6 glødeplugger virket og det kunne merkes da det ofte var -15 ute å bilen nektet å starte.

ble også foretatt klossebytte og oljeskift+filter. 

IMG_0090.thumb.JPG.bc89ac6f0c8e16b1bfb4aeb5d4d29959.JPG

Det var påmontert den klassiske dieselstussen, kombinert med at det stod på downpipe så var det jo nermest flaut å stå kl 5 på morgenen på tomgang mens man skrapte rutene.. 

Vurderte å kjøpe noe kvalitets eksos men da ikke pengene strekker til så ble det en universal muffler fra ebay. 

Denne har ikke noe serlig med "demping" men gir en litt fastere lyd, samt at jeg liker looken bedre. 

IMG_0102.thumb.JPG.2fb4fb8af0d60db9557e9350c1bef710.JPG

Biltema sotspray var nesten grunn nokk til å pelme lyktene da dette stoffet aldri skulle komme av.. 

Men kjøpte sprayen fra biltema som er laget for å fjerne dette, top tips til andre er å spraye på rikelig slik at du ser at lakken bobler for å så skrape av med en 5kr vindusskrape. Disse har gjerne en hard + en gummi side, gummi siden tok nesten all sprayen i 1 jafs. 

IMG_0711.thumb.JPG.dd6fa5ebc07a322b195c8177a71611c3.JPG

Grunnen til at det var sprayet sotspray på lyktene var visst fordi at lyktene var matte, litt grunnarbeid å litt klarlakk så var dem blanke å fine, men det var sprekker i glassene så det ble kjøpt inn nye lykter som står på idag. 

 

IMG_0831.thumb.jpg.805d019696b3be241e169ef3a8f78d46.jpg

Etter et besøk hos en kamerat å litt "aktiv" kjøring så begynte det å ryke noe voldsomt bak bilen på tur hjem.. 

IMG_0829.thumb.JPG.f2b9ccf2682988b7f914bbea457e3ebe.JPG

Alltid koselig.. 

IMG_0853.thumb.JPG.50ec8dd3bd5dc82b354d966053dd57a6.JPG

Etter litt feilsøking visste det seg at turboen hadde tatt kveld. 

Da turboen sikkert er orginal, gått 205k å kjørt siste stund chippet så er vell det normalt. 

IMG_0891.thumb.JPG.4e8e7cdaeb00ccd5343c8b5c293bbd13.JPG

Etter litt venting så kom en inbytte turbo fra et engelsk firma. 

557606419_IMG_0837(1).thumb.JPG.30343599fed336f59902f606fec79295.JPG

samt bytte av veivhusventilasjons filter. 

IMG_0949.thumb.JPG.6db67b6971076152e8a230562f5d9fcd.JPG

ikke stram til for hardt sa dem, men var visst en mellomting. 

Reagerte på at den dryppet olje, noe den ikke hadde gjort tidligere.

 

IMG_0961.thumb.JPG.68a96c5e4190625ab774088a99ddf8d7.JPG

Har webasto på bilen men denne virker jo selvfølgelig ikke.. Har byttet glødeplugg, brennkammer. Tenkte at da må det være pumpen da. 

Men den var ikke like aktuell som å ta drivstoffrørene, så webasto matepumpe ble bestillt samt slanger og rør. 

IMG_1009.thumb.JPG.152cbec7b18729bd96118728130f7e54.JPG

pumpe ble byttet men selvfølgelig ble heller ikke dette bra.. 

Mye lesing på nettet senere så sier dem at det kan være sirkulasjons pumpen som er defekt, hvis det er tilfellet så stopper den strømmen til matepumpen så det vil ikke hjelpe å måle. Så da må man bare bestille ny sirkulasjons pumpe å vente.

IMG_1007.thumb.JPG.5a2c582271680e72c4613f612e166fc2.JPG

Men siden rør ligger i bilen så får man ta de delene man har liggende. 

 

IMG_1010.thumb.JPG.7ee91eb216749b0bb4eeb0bfdf220ea7.JPG

Ikke like vanskelig som jeg hadde sett for meg, bare et søl med dieselen som ligger i rørene. 

IMG_1011.thumb.JPG.d7bc4d9968823ff07ef2431cf466b2cf.JPG

Når man vet hva som er galt å har mulighet til å gjøre det før eu så er det bare å hive seg til. 

Heldihvis er bremserør tatt på verksted av forrige eier, også kobberrør. 

IMG_0947.thumb.JPG.ce7e1aad5c7f24024c74d852208459c7.JPG

Reservenøkkelen virket ikke, så da ble 2 nye batteri bestillt samt 2 nye nøkkelhus.

Gikk smertefritt å lodde på nytt batteri, litt morsomt med ting som kan gjøres innendørs også. 

IMG_0935.thumb.JPG.171ad914d4d6a89613cf3ab20908d307.JPG

Begynte å bli små riper på skjermen, tok like greit å bestillte en glass beskytter fra ebay.

Litt mere glans men hovedsakelig så blir det ikke mer riper. 

Endret av Fors

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk melding om pakke fra posten, alltid kjekt når man har glemt av hva man har bestilt.

fikk undervognskitt fra koed så nå blir det som nytt, men blir å vente med dette til jeg får bestilt kw coilovers.

orginal ATF olje og filter til kassa tror jeg kan hjelpe litt på da den «lugger» litt på girene. Denne er jo chippa å vet Jo at disse kassene ikke liker de ekstra NM, men håper å bevare den så lenge som mulig iallefall 

F307A4BE-364C-4236-8887-8E65E9F18F8A.thumb.jpeg.c06dc047d04368d99283f094bb85c0ab.jpeg

har lenge hatt lyst på litt mer lyd i anlegget, spesielt etter at høyre kanal på orginal enheten tok kveld. 

Monterte i en 4 kanals forsterker som hjalp godt på, men det er jo begrensninger for hva de orginale høyttalerne klarer å gi.

Så da var det å lete etter adapter til 6.5" på eBay.

C1202A6C-7742-423E-82A4-76E41C2F1707.thumb.jpeg.8619edadcb690105f053cbe59e880c55.jpeg4A8FA1B6-0D91-4301-B2DE-6325B9928AFA.thumb.jpeg.9a468a5ff4c7cd964b0dac4e33113c02.jpegD6BC223F-0DA9-4045-91EC-AB444471DF14.thumb.jpeg.44094efebfd511ba0a3af1bd9a2dd70b.jpeg

245AF8A0-2DE6-4EE2-9331-6BB4BED2DEEF.thumb.jpeg.1303c14e1387c469da3a0e518da6af7a.jpegBF4EC068-F54E-4BCF-8275-8B8033610FFB.thumb.jpeg.61b787b2972a2c31b77714db728e7638.jpeg

Trodde først dette var noe som var 3D printer da det hadde et veldig plastisk look, men var mdf som var lakka. Nå manglet jeg jo selvfølgelig skruer å Biltema var stengt så må nokk opp med døra på nytt, men det ble mye finere lyd og passformen var over forventet. 

 

Endret av Fors

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil dette og ser du holder den vedlike.:).

Dette er biler som er riktig så trivelige med rett service og stell.

Ekstra glad ble jeg når du gjorde noe med eksos og lykter :):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 Takk prøver så godt jeg kan iallefall hehe :D, skal sies at bilen er jo "gammel" å det ligger mye gode guider der ute så er jo mulighet å skru å prøve seg fram. Var litt usikker på ny lyktene da jeg liker original look, men de har vokst på meg. 

@Kjennern Takk:), Dvd navi enheten bak klarer ikke å lese plater, spinner opp å lager litt lyd så stopper den. Så regner med at den er død? prøver å finne tak i en Mk4 leser. Bruker den jo egentlig ikke men er jo litt tøft uansett da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Montering ble bare problemer.. 

Har original PDC men den virker jo ikke helt som den skal selv etter bytte av sensorer, så for en stund siden ble det kjøpt inn ryggekamera. Har ikke hatt arbeidslyst til å gjennomføre det før nå. 
Ble kjøpt inn skiltplate med innebygd kamera fra ebay, tror jeg skal kjøpe inn ryggekamera som monteres i skiltlyset da kameraet tar plass for håndtaket til bakluka.. 

Uansett fikk demontert den originale skiltplata å begynt å spekulere i hvordan jeg skulle få trekt kablene, eneste muligheten jeg så var å gå via håndlista hvor skiltlysene sitter. Etter å tatt ut lysene ser jeg jo at det er ikke mulighet å få kabler igjennom, heller ikke mulig å få lyset på plass hvis jeg velger denne ruten. Så da må jeg "under" og får å få dette til må jeg løsne på lista. 
Leste på et annet forum at hvis du først begynte å skru på denne så kunne du like greit kaste den å kjøpe en ny. Optimistisk prøvde jeg først å løsne på 1 skru, denne spant bare rundt. Samme på andre siden men den løsnet litt.. nok til å få kablene under iallefall, nå skulle jo selvfølgelig ikke skruen på plass å plastikken begynte å ta farvel, akkurat som jeg hadde lest. Ny koster "heldigvis" bare 700kr.. skal bli gøy å montere da jeg aldri fikk plast-dekslet på innsiden av bakluka skikkelig av. 

IMG_1074.thumb.JPG.0d031934d82b4d4ef37acf998180d9a8.JPG

vell vell er ikke noe å gjøre med det da delene ikke kommer over natta uansett, begynte å trekke kabler til bagasjerommet å fisket fram tv modulen å leste litt på et koblings skjema jeg hadde tegnet. Kameraet fikk strøm å jeg så at det ble lys i kameraet. Påtide å sjekke skjermen for bilde. Neida skjermen var svart, faktisk ubrukelig svart. Ikke en eneste knapp virket.. Har jo hatt dette problemet før da jeg kjøpte bilen å tenkte at det er muligens bare lite strøm som er problemet denne gangen også da jeg har lest at e39 er veldig følsom for strøm støy osv.. 

IMG_1075.thumb.JPG.aa31245d4bd41d37bfa5a33231e7d57c.JPG

IMG_1077.thumb.JPG.e5575f3e6e7c7817435b465d21482bac.JPG

Klokken var 11 på kvelden å jeg hadde ikke tenkt å stå i mørket å skru bil så jeg pakket sammen alt midlertidig. 
Jeg stusset først på at "soft close" funksjonen ikke var aktiv, mulig at jeg har ødelagt bryteren på et vis under demontering og at dette kunne ha noe å si? vell kommer ikke til å bruke bakluka så det kan være det samme. 

Så reagerte heller ikke LCM, heller ikke blinklys eller noe av tilhørende funksjoner.. hva fankern? 
etter rask søking på nettet var det best å la ting ligge til dagen etter. 

Nå prøvde jeg på nytt, ikke noe lys når jeg åpner eller låser bilen, blinklyset virker på utsiden men ingen indikasjon på innsiden ei ved bruk av nødblink. Koblet opp Bmw scanner, den klarte ikke å finne LCM, fyrte opp INPA den klarte heller ikke å finne LCM. 

Noe sier meg at LCM er død? er det noe tyv triks for å teste/måle dette eller er det bare å bestille ny?
synes det er rart at spilleren,bakluka skulle være påvirket av dette? ingen sikringer er heller gått.. 

IMG_1081.thumb.JPG.0f4b9e31a4e1abaee3c9f239b1cff45d.JPG

IMG_1078.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke!

Etter mange timers hodebry holdt jeg virkelig på å gi opp.. 

demonterte lcm for en sjekk, kunne ikke finne feil eller lukte noe brent. 

7C69886E-06FB-4E72-A53C-8B0B485B275E.thumb.jpeg.8ebde75194110825602eac3b4ca9c9cc.jpeg

vell hvis lcm ikke er defekt hvorfor fungerer den da ikke? Kan det være noe annet som slår inn, eller trenger den å nullstilles på et vis?

jeg hadde jo montert opp ryggekamera i helgen å avsluttet der dette problemet oppsto, muligens løse ledninger ? 

Etter å ha fjernet rubbel å bit av ledning tok jeg å koblet av batteriet i 15 minutter

1AC871CD-9606-4FEE-9470-C177A5D9FBAF.thumb.jpeg.acbce0eb9c245d1f62dcf7db3ff70312.jpeg

Ikke et livstegn.. Nå var problemene bare værre fordi spilleren reagerte ikke på knappene men spilte allikevel musikk, nå bare på høyt volum..

etter litt søking på hvordan jeg fikk åpnet bakluken som ikke fungerte så kom jeg endelig til TV modulen, her luktet det brent. Hva var vitsen med å prøve å demontere denne? Kan umulig ha noe med lcm å gjøre? 

9FC04BC3-0CA7-4477-92AD-26AFBAEC66FF.thumb.jpeg.ba7ff07fd8aaee9af1a7614dd0f1dd61.jpeg

plugget ut den blå kontakten, akkurat som forventet ingenting.. Plugget så ut den hvite kontakten.

C60B8AED-A542-40AE-A350-49EFCEC75282.thumb.jpeg.d2d31c1563b8453bc4a889ecd99610a8.jpeg

hva fankern? 

Hadde satt blinklyset på Ifall jeg skulle høre noe mens jeg fiklet med kontaktene, jaggu slo lcm på å blinklyset også.

glad for at alt virker men usikker på hvorfor? har nå lys på bilen men må altså leve uten radio/TV biten. 

Nå vurderer jeg innkjøp av en eonon enhet for dette er bare latterlig, glad jeg ikke var rask på avtrekkeren å kjøpe en ny lcm igår kveld. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja jeg også :D Å feilsøke mekanisk går rimelig kjapt, men når det skal feilsøkes i moduler å flere km ledning så går det fort i surr å tålmodigheten daler kjapt :P

Dagens innsats var heller rask da solen står å steiker og det frister mer å sitte ute i solen.
Fikk endelig av plast dekslet å fant feilen til at bakluka ikke gikk opp, kontakten har ramlet ut selvfølgelig. 
Dette tenkte jeg ikke på før jeg satt med 1 kontakt igjen når jeg skulle montere opp alt. Typisk 

Den hvite å røde spagettthi lednigene som skimtes nederst er noe tidligere eier har gjort av uvisst grunn, er koblet fra bremselys til bremselys + og - 
å begge har strømtyv på hver side så det er iallefall god kontakt.. Tok meg friheten til å henge det opp med litt strips.

IMG_1101.thumb.JPG.3fe81f88174320c5871e09edf187a535.JPG

Fulgte med god bunke kvitteringer med på kjøpet men ingen servicehefte dessverre.
Så da fant jeg et nytt servicehefte på ebay til noen usle kroner som skal fylles ut av meg fra neste "stor service"  
Mest for skøy skyld da det neppe har noe verdi i seg selv, men er jo litt kult å kunne se at bilen har fått service selv om det er en gammel sliter :D

IMG_1103.thumb.JPG.99bf95676398df337d1ab8914baefde6.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarte ikke å la vær å tenke på hvorfor lys modulen stopper opp når tv modulen kobles til.. 
Prøvde på nytt idag, Satte på blinklys å koblet til den hvite kontakten som står i hovedsak for lyd og bilde. 
Joda samme greia skjer,  alt blir svart. 

Etter å ha studert pinout på kontaktene klarer jeg ikke helt å se hvorfor de skulle snakke sammen da det bare er bilde inn ut og lyd inn ut.
Men hvorfor ikke åpne tv modulen for å sjekke om det er noe som kan forstyrre signal et sted. 

IMG_1108.thumb.JPG.6f6b637d955cfaa5ebeb26bf626e4158.JPG

IMG_1106.thumb.JPG.cc5089e4946cf7b4acbf1898f56d4b05.JPG

Tipper det har vært varmt her en stund.. 😂 Prøvde å forsiktig koste bort asken til ingen nytte, nesten hull i kretskortet. 
Muligens at jeg sjanser på å handle inn en brukt enhet fra ebay til en 500 lapp :-k

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grøss å gru.. har utsatt oljebytte på kassa ei stund da jeg synes det er bare søl å banning. Men det må jo gjøres, iallefall da jeg sjekket sist så var den mørk/nøttebrun farge på å ikke svart tykk som antatt. 

Fikk satt bilen på paller å fant frem esken med filter å olje. 

7CB083AA-70A8-42F9-949F-D43F82AF73C5.thumb.jpeg.adee574d2590852cadce274a2ecb2837.jpeg

så var det bare å begynne å tappe olje da.

53486900-85F9-4D27-B3E4-67F86486ECF8.thumb.jpeg.c9539ddeeda80d970335424e192b439e.jpeg

kan kanskje skimtes at den er brun aktig. 

 

957E3766-D699-402A-BBEB-65C5FA11359C.thumb.jpeg.2622e568b406b350ec6ab718fad157e7.jpeg

å ta ned bunnpanna var det jeg hadde grua meg til da den satt fast å pakninga var stiv å porøs som et Wasa knekkebrød.. så hold på å få siste rest med olje i fjeset. 

342E69F2-FFCB-4D94-9071-648F2AED6BE9.thumb.jpeg.13d86d3a374cecb5ddfb0463aaa007c7.jpeg

litt bremserens og papir så var panna å magneten ren å pen, vurdere å pusse å lakke den utvendig men ville bare bli ferdig. 

7CB92CD6-B9BD-4162-96B7-400EA9A3E40B.thumb.jpeg.c9e1fdec3659d413667603dca938453c.jpeg

så var det på med nytt filter, pakning, å skruer. 

Til ettertanke så er det mulig jeg pusser den senere en gang. 

0E600748-7B65-4B51-B1D0-DF18002D0ECD.thumb.jpeg.c56621c8447de7f08ffd918792674edf.jpeg

tappa ut nesten 5 liter, flaks da dunken jeg kjøpte fra koed var en 5 liters. 

Helte over fra oljesamleren til en tom dunk for å være sikker. Mener på å ha lest på andre bimmers tråder at bytte er 5l å flush er nermere 12l? 

IMG_1119.thumb.JPG.107f687ba3197210d19cd0d9895aa65b.JPG

Sakte men sikkert, typisk Gøy for skuldra jobb.

EDC144F4-0EAF-4C83-A1B1-F226B0EDF708.thumb.jpeg.db562e6c57152703e3e6734e94f03eb3.jpeg

uansett nå er det bare å begynne å kjøre og se hvordan girkassa liker ny olje. 

Grise jobb men litt kos når man er ferdig også. 

 

Edit: IMG_1120.thumb.JPG.72cfdb58ac78f52c0f6f45978e2a7767.JPG

Fått kjørt en halvtimes tid i alle gir, placebo eller ei så girer den mykere enn hva den tidligere har gjort. 
Lugget skikkelig i 3Gir før å nølte med å gire opp etter pådrag typ forbikjøring på langstrekke.
Men jeg er glad at jeg ble ferdig før regnet kom.. Fikk testet rainX om ikke annet. 

Endret av Fors

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive