Gå til innhold

2000 E39 520d ombygge til 540i? Egnet mtp godkjenning?


Lanzin
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er det og bruke et 2000 modell 520d kaross til å bygge om til 540? Regner ikke med det er noen spesielle utfordringer karossmessig i forhold til andre, men tenker på egenvekt osv for å få det godkjent.

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha brukt 530d som utgangspunkt. 520D har ikke noe mer vekter å gå på enn f.eks 528. Jeg har en 2000 med 530da sedan med tillatt totalvekt på 2.135 kg. En original 2000 mod 540ia sedan har 2.200 kg. De fleste 528 sedan har 2005 kg på de gamle modellene. Har du Touring er det mye mer vekter å gå på. Synes det selges flere billige og fine originale 540er for tiden, og jeg vill heller kjøpt en slik bil. På grunn av at jeg har alle delene liggende skal jeg bygge om til 540i/6. Jeg skal bytte hele billedningsnettet. Så det er en omfattende jobb.

Hilsen Eirik.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er touring jeg tenker på.
Ser fremakselvekta blir et problem uansett hvilken annen e39 jeg ser på.
Tenkte å ribbe rent kaross på bilen, sveise nye kanaler og ta all rust.
Har tilgang på stor sand\mediablaster så flytte over absolutt alt fra donorbil. 
Langtidsprosjekt mao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touring gjør alt lettere. Framakselvekten tror jeg ikke blir noe problem. På bilen jeg tenkte å bygge om veide jeg bilen med V8 kassen og 6 trinnskassen montert. Bremsene var ikke komplette. Men jeg lå bedre an med kiloene enn jeg trodde. Det er alltid noen triks hvis kiloene virkelig betyr noe. Husk at du må ha motor nyere eller i alle fall samme avgasskrav som på 520Den. Da blir det i alle fall bare den såkalte TU motoren fra 09.98 som blir aktuell for deg. Mener at den motoren var uforandret fra 09.90 og ut produksjonstiden som i følge Realoem var 07.2003. Kjekk bil i alle fall.😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...