Gå til innhold

Høyt forbruk etter tuning


SCA
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,


I juni måned tunet jeg min BMW E92 320xd med steg tuning hos Optituning. Etter jeg tunet den merket jeg at forbruke økte drastisk både på bykjøring og landeveikjøring. 

 

Før jeg tunet den var jeg nede i 0.55l på landevei, og 0,7ca på bykjøring. Etter jeg tunet den viser kjørecomputeren at jeg bruker opp mot 1,3l både på bykjøring og landevei. Har sett på forbruket og prøvd å regnet ut selv og jeg får det ikke til å stemme at den bruker såpass mye. Mistenker at de enten har glemt noe, eller gjort noen feile endringer på ECU'en siden kjørecomputeren vises såpass mye.

 

Føler ikke at forbruket i følge kjørecomputeren samstemmer med hvor langt jeg kan kjøre til tom tank. Når jeg fyller full tank kan jeg kjøre ca 80-90 mil i følge computern, men det kan ikke stemme når tanken på bilen er ca 60liter og det står jeg bruker 1,3l på milen.

 

Noen som har egne erfaringer med dette, eller vet om det er enkelt å få kjørecomputeren til å utregne forbruket korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SCA skrev:

Hei,


I juni måned tunet jeg min BMW E92 320xd med steg tuning hos Optituning. Etter jeg tunet den merket jeg at forbruke økte drastisk både på bykjøring og landeveikjøring. 

 

Før jeg tunet den var jeg nede i 0.55l på landevei, og 0,7ca på bykjøring. Etter jeg tunet den viser kjørecomputeren at jeg bruker opp mot 1,3l både på bykjøring og landevei. Har sett på forbruket og prøvd å regnet ut selv og jeg får det ikke til å stemme at den bruker såpass mye. Mistenker at de enten har glemt noe, eller gjort noen feile endringer på ECU'en siden kjørecomputeren vises såpass mye.

 

Føler ikke at forbruket i følge kjørecomputeren samstemmer med hvor langt jeg kan kjøre til tom tank. Når jeg fyller full tank kan jeg kjøre ca 80-90 mil i følge computern, men det kan ikke stemme når tanken på bilen er ca 60liter og det står jeg bruker 1,3l på milen.

 

Noen som har egne erfaringer med dette, eller vet om det er enkelt å få kjørecomputeren til å utregne forbruket korrekt?

Når det gjelder beregning så gjør kjørecomputeren det basert på flere faktorer, deriblant noe som heter k zahl og korreksjonsfaktor (hemmelig menu nummer 20.1.2.3). Det kan tenkes at de forandret noe på korreksjonsfaktoren eller andre parametere som er med å beregne forbruket? har du sett i hemmelige menyen på hva de andre parametrene står på? rekkevidde, momentanforbruk (meny 4). Siden jeg alltid har holdt meg til standard dekkomkrets og ikke tunet så har jeg aldri stilt på disse parametrene men det er mulig å gjøre ved behov, men du må vite hva du gjør for at det skal bli rettt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF har snakket mye om akkurat dette. Jeg har dog ikke løsningen, men ville vært svært forsiktig med å justere dette selv om man ikke har rett faktor og regne ut fra.

Jeg kan ellers opplyse om at min egen bil er tunet av TRF og min er helt korrekt på forbrukstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en ganske kraftig forbruksøkning du fikk der. Prøv først å måle forbruket selv, med antall liter du må fylle på etter at triptelleren har vært nullstilt. 

Har tunet 2 biler hos optituning. Begge har forbruket gått opp på. Værst var Citroen Jumpy som gikk fra 0.8 til 1.1 på landevei. Det er mer suppe som kommer inn og kjører man tøft så øker forbruket. Forbruksreduksjonen de reklamerer med gjelder kun dersom man kjører øko race, noe som gjør at poenget med mer krefter i motoren forsvinner.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Var en ganske kraftig forbruksøkning du fikk der. Prøv først å måle forbruket selv, med antall liter du må fylle på etter at triptelleren har vært nullstilt. 

Har tunet 2 biler hos optituning. Begge har forbruket gått opp på. Værst var Citroen Jumpy som gikk fra 0.8 til 1.1 på landevei. Det er mer suppe som kommer inn og kjører man tøft så øker forbruket. Forbruksreduksjonen de reklamerer med gjelder kun dersom man kjører øko race, noe som gjør at poenget med mer krefter i motoren forsvinner.

Det skal ikke automatisk komme mer suppe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CrZyWiz skrev:

Det skal ikke automatisk komme mer suppe inn.

Nei det styres jo selvfølgelig av høyrefoten. Som på diesel tillater mer luft inn. Dieselmengden følger bare etter. Men man chiper jo for å få mer effekt. Derfor går det mer suppe. (Ikke hele tiden, men hvertfall når man har over 50% tbs signal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, quandt1960 skrev:

Når det gjelder beregning så gjør kjørecomputeren det basert på flere faktorer, deriblant noe som heter k zahl og korreksjonsfaktor (hemmelig menu nummer 20.1.2.3). Det kan tenkes at de forandret noe på korreksjonsfaktoren eller andre parametere som er med å beregne forbruket? har du sett i hemmelige menyen på hva de andre parametrene står på? rekkevidde, momentanforbruk (meny 4). Siden jeg alltid har holdt meg til standard dekkomkrets og ikke tunet så har jeg aldri stilt på disse parametrene men det er mulig å gjøre ved behov, men du må vite hva du gjør for at det skal bli rettt

Ok. Har ikke sett i den hemmelige menyen på parametrene. Tror ikke jeg skal røre dem i tilfelle jeg ødelegger noe mere. Må isåfall få noen mer "profesjonell" til å se.

 

22 timer siden, Evopower skrev:

Var en ganske kraftig forbruksøkning du fikk der. Prøv først å måle forbruket selv, med antall liter du må fylle på etter at triptelleren har vært nullstilt. 

Har tunet 2 biler hos optituning. Begge har forbruket gått opp på. Værst var Citroen Jumpy som gikk fra 0.8 til 1.1 på landevei. Det er mer suppe som kommer inn og kjører man tøft så øker forbruket. Forbruksreduksjonen de reklamerer med gjelder kun dersom man kjører øko race, noe som gjør at poenget med mer krefter i motoren forsvinner.

Var en en stor forbruksøkning i følge kjørecomputeren i alle fall. Har ikke testet å nullstille triptelleren men har dokumentert KM stand når jeg fylte full tank, og når tanken er tom.


Var klar over at det kunne skje en økning på forbruket etter tuning siden jeg tunet for å få mer effekt. Bruker gasspedalen likt som tidligere så syntes forbruket har økt betraktelig om jeg ser på computeren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...