Gå til innhold

Startproblemer BMW E36


gjerten
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW 320i, e36 som jeg har noen merkelige startproblemer med. Jeg vet at det kan være mange årsaker til dette, men jeg prøver å fokusere inn på den mest logiske forklaringen.

Det viktigste elementet er at bilen ALLTID starter problemfritt når bilen har stått i ro noen timer, altså når motoren er kald.

Hvis jeg kjører en liten tur, slår av motoren og prøver å starte igjen, kan jeg prøve 3 til 50 ganger uten å få start. Noen ganger kommer bare en liten "elektrisk lyd", og noen ganger "tar" starteren og motoren starter nesten. Den "harker" seg i gang, som oftest, etter x antall forsøk. Får den for mye bensin?

Jeg har søkt litt på Google og Youtube, og tenker at det kan være noe med en temperatursensor?

Jeg er ikke motorkyndig, og tenkte i utgangspunktet at det må være startmotoren som er slitt, men hvorfor starter da motoren alltid når den er kald?

Jeg har nytt batteri (ikke helt originalt, og med bittelitt lavere spenning enn det som passer til bilen). Jeg har nye plugger, og sensoren på kamakselen (?) ble byttet for vel et år siden. Jeg har sjekket at batteriet er OK, og det er god kontakt der.

Er det noen som har en forklaring på dette med at den alltid har god kaldstart, men kan bli helt håpløs etter at motoren er varm?

Når motoren er i gang, går den helt fantastisk bra, som ny. Så problemet er isolert til selve oppstarten.

Er det noen som har gode råd her? Er det likevel startmotoren som er den mest opplagte forklaringen?

 

 

Endret av gjerten
detaljer som mangler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det er startmotoren, men jeg har hatt et lignende problem på en E30 en gang - der var det dårlig forbindelse mellom chassis ( altså jord - minus - null eller hva du vil kalle den ) og motor (og da også startmotor). Enkel test kan være å jorde provisorisk med en startkabel mellom chassis og motor for å se om det gjør noen forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset. Jeg leste noe lignende en plass. Dette skal jeg sjekke ut. Jeg satser på å bruke eliminasjonsmetoden for å komme i mål her. Jeg stusser hele veien på hvorfor den starter som et lyn i kald tilstand, men aldri starter uproblematisk etter at den har kjørt litt og er varm. Jeg skal teste i ettermiddag og melde tilbake.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå prøvd med startkabler mellom karosseri og motor, og det virker definitivt som om bilen starter mye bedre. Fant ikke gode plasser å plassere startkabelen, men fikk i alle fall litt forbindelse til jord. Har noen et tips om hvordan man løser et slikt jordingsproblem raskt og enkelt? Snakker vi om å få tak i noe metallstreng og bare sette vikle sammen en motordel i metall til en karrosseridel? Noen bedre tips?

Korreksjon: Liten/ingen effekt ved kreative forsøk på å forbedre jordingen. Jeg tror ikke årsaken ligger her. Se mine innlegg lenger nede.

Endret av gjerten
Korreksjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å finne denne jordingskabelen, men det er mulig jeg har tatt feil. Fant en kabel litt bakenfor spylervæsketanken. Prøvde å løsne denne, men skruen sitter bom fast. Jeg prøvde å pusse litt ved skruefestet for å bedre kontakten. Jeg har også prøvd å bruke startkabler som jeg fester i motorblokka i ene enden, og i karosseriet i andre enden. Dette har liten/ingen effekt. Det er heller ikke andre "strømproblemer" i bilen. Lys og instrument belysning/bilstereo etc. fungerer perfekt, så jeg heller mot at mine startproblemer ikke har noe med jordingsfeil eller svak spenning å gjøre (nytt batteri og nye plugger i bilen).

Det jeg ikke kan begripe, er at bilen som sagt starter som en drøm så lenge den er kald (har stått over natten, eller mens jeg er på jobb). Problemene oppstår UTELUKKENDE når jeg har kjørt bilen i 15-20 minutter og motoren er varm. Dette faktum i seg selv burde indikere en direkte årsak til startproblemene, men jeg er ingen fagmann.

Mulig jeg bare må gi opp å finne ut av dette selv, og levere inn bilen på verksted for å få dette fikset.

Om noen har flere forslag/meninger om dette med "varmstartsproblemer" er jeg absolutt lutter øre.

Jeg fant en video på youtube der en e36-eier hadde lignende problemer, og problemet forsvant etter at han byttet en temperatursensor. Det var snakk om at denne temperatursensoren justerte mengden bensin som ble sprøytet inn ved oppstart?? At motoren fikk for mye bensin og kveltes i oppstarten....er det noen som har innspill på dette?

 

 

 

Endret av gjerten
ekstra informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp snakket med en kompis som er veldig motorkyndig. Da jeg forklarte at jeg har startproblemer kun når motoren er varm, sa han straks at dette nok er forårsaket av at enten veivakselsensoren eller kamakselsensoren er gåen. Han anbefalte meg å søke etter disse sensorene på autodoc.co.no.

Jeg føler meg ganske sikker på at jeg har funnet årsaken. Skal sende inn rapport her på forumet etter at dette er undersøkt.

Endret av gjerten
Trykkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert veivsensor ja. Ved bytte av den vil du merke at bilen går bedre også.

Det med diagnose sparer deg for mye synsing og feilsøking. Ett lite apparat til under 1000kr indikerer de fleste slike feil.

Anbefaler å spandere på seg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...