Gå til innhold

21" Dekkdimensjoner og Xdrive


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

On 11.8.2018 at 21.06, awt skrev:

Ehm... nå er jo saken med stjernemerkede dekk at de ikke er samme størrelse som dimensjonen skal tilsi. Altså de to dekkene har samme omkrets, selv om dimensjonen tilsier noe annet. Et av dekkene (eller begge for den saks skyld) er mindre/større enn tilsvarende dekk uten stjernemerke for at rulleomkretsen skal forbli lik.

En kan derfor ikke bruke dekkalkulator til stjernemerkede dekk, og man må også kjøpe dimensjoner som hører i lag.

Heisan, var idag i kontakt med Asle Hobbesland som er selger for Norgesdekk i Kristiansand angående dette. Dette er importøren jeg handler fra her på sørlandet. Og han avslo påstanden din om at stjernemerket dekk hadde 0% differanse i rulleomkrets. Men at de var garrantert innenfor 1% grensen til BMW. Noe andre produsenter i samme dimmensjon kunne overstige ( altså1%). Han nevnte også at breddene på felgene kunne utgjøre en liten differanse som man burde ta høyde for. Altså lurt å test måle etter montering.

AWT. Hvis du sitter med opplysninger som tilsier noe annet vil jeg gjerne vite hvor du har fått dette fra. Da jeg selger dekk i en liten skala og ønsker jeg å være 100% sikker om dette er riktig.

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært så mye diskutert og snakket om de siste årene, at jeg synes det er rart du ikke har fått med deg at stjernemerkede dekk betyr at rulleomkrets er lik. Hva ellers er poenget med å benytte disse? Da kan man jo like gjerne kjøpe vanlige dekk der både pris og utvalg er i en annen klasse.

At en dekkselger ikke er klar over dette er jeg mindre overrasket over.

Jeg har dette fra "overalt" på internett, samt det er diskutert veldig mye her inne.

Vil spesielt trekke frem dette innlegget fra @papertiger i denne tråden, som er fra en samtale med dekkansvarlig hos Bavaria:

"-Stjernemerkede dekk kreves når det er mixed dimensjon. Originale dimensjonskombinasjoner har da blitt konstruert med lik rulleomkrets når de er nye, og de skal også være konstruert slik at selv etter en del slitasje skal forskjellen i slitasje være innenfor toleransekravene til xDrive/fordelingskassen. Det kan ikke garanteres med ikke-stjernemerkede dekk som BMW ikke har tatt del i utviklingen av, naturlig nok. I tillegg må kun originale dimensjoner brukes (er vel i realiteten bare relevant der bredden er forskjellig). Om dette gjelder felgdimensjoner også glemte jeg å spørre om. På lik dimensjon kreves ikke stjernemerkede dekk, da BMW heller ikke selv leverer dette (vinterdekk/piggdekk) i Norge."


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, awt skrev:

Dette har vært så mye diskutert og snakket om de siste årene, at jeg synes det er rart du ikke har fått med deg at stjernemerkede dekk betyr at rulleomkrets er lik. Hva ellers er poenget med å benytte disse? Da kan man jo like gjerne kjøpe vanlige dekk der både pris og utvalg er i en annen klasse.

At en dekkselger ikke er klar over dette er jeg mindre overrasket over.

Jeg har dette fra "overalt" på internett, samt det er diskutert veldig mye her inne.

Vil spesielt trekke frem dette innlegget fra @papertiger i denne tråden, som er fra en samtale med dekkansvarlig hos Bavaria:

"-Stjernemerkede dekk kreves når det er mixed dimensjon. Originale dimensjonskombinasjoner har da blitt konstruert med lik rulleomkrets når de er nye, og de skal også være konstruert slik at selv etter en del slitasje skal forskjellen i slitasje være innenfor toleransekravene til xDrive/fordelingskassen. Det kan ikke garanteres med ikke-stjernemerkede dekk som BMW ikke har tatt del i utviklingen av, naturlig nok. I tillegg må kun originale dimensjoner brukes (er vel i realiteten bare relevant der bredden er forskjellig). Om dette gjelder felgdimensjoner også glemte jeg å spørre om. På lik dimensjon kreves ikke stjernemerkede dekk, da BMW heller ikke selv leverer dette (vinterdekk/piggdekk) i Norge."


 

Jeg synes det er merkelig  at ikke felgbredden er nevnt her, da dette også kan forårsake forskjell på rulleomkretsen. Hvis en produsent skal grantere rulleomkrts slik du påstår her, så bør de bemerke hvilke bredde på felg foran og bak dette gjelder. Du vet like godt som meg at det har en innvirkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgbredden betyr lite og ingenting for dekkets omkrets, så lenge det er snakk om "normale" dekkestørrelser (altså ikke mye strekk o.l.). Om det så skulle være en forskjell her vil denne uansett være så mikroskopisk at den knapt er målbar.

Videre så garanterer BMW dekkene på sine originale felger, og kun der (naturligvis), så da blir ikke dette med bredden relevant uansett. BMW leverer f.eks. ikke 225/40-19 til en rekke modeller. Dette dekket står foran på F3x, og der er felgen alltid 8". Bak står det 255/35-19 på 8,5"-felg, og det er den eneste felg/dekk-kombinasjen man får til disse bilene i 19".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i ifra at det både her og i samtale med BMW er det snakk om orignalfelger og dekkdimensjoner som er tilpasset disse originalt. Noe annet ville i så fall vært spesifisert :) Jeg skal ikke komme med påstander om %-avvik, men på stjernemerkede dekk så har BMW vært med i produksjonen på dekkene fra start og de testes til og med på biler som fortsatt er på utviklingsstadiet. BMW er da med på tweake dekkene slik at de skal fungere optimalt. De er også designet slik at de skal slites likt og fortsatt være innenfor toleranse-grensen. 1%-grensen er forøvrig bare en tommelfingerregel og trenger ikke i alle tilfeller være helt korrekt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner også med dette, men dette burde hvert nevnt fra Bavaria ansatt med dekk kunnskaper etter min mening, da man kan bli lurt. Nå vet jo ikke jeg hva det ble spurt om her. Så for alt jeg vet har han svart riktig på spørsmålet han fikk.

 

Ellers så kjører jeg med 10,5 uorginale Breytonfelger bak på min 5 serie. Da  har jeg helt andre dimmensjoner som nevnt her. Men vi bør ikke gå ut ifra at alle kjører orginalt når vi skriver her på forumet. Si at noen skulle kjørt 10,5 bak på denne dimmensjonen, ville dekket strukket seg 2,5 cm lengre ut enn dine 8,5. Dette vil selfølgelig utgjøre forkjell uten tvil.

Ellers så kjører jeg rundt med 2 forskjellige dekk produsenter foran og bak på min X drive. Dette er sikkert å banne i kirken her på forumet. Men dette er målt etter at de er montert på felg med riktig lufttrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kjører non-*, det er helt greit. Gjorde det selv på min forrige E91 xDrive. Da Falken-dekk og det funket supert og hadde valgt samme igjen :) Så å banne i kirken er det langt ifra, men sympati om noe skjer er værre, siden dette har blitt diskutert opp og ned i noen år nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius2002 skrev:

Mange kjører non-*, det er helt greit. Gjorde det selv på min forrige E91 xDrive. Da Falken-dekk og det funket supert og hadde valgt samme igjen :) Så å banne i kirken er det langt ifra, men sympati om noe skjer er værre, siden dette har blitt diskutert opp og ned i noen år nå :lol:

Les en gang til ;)

2 ulike produsenter foran og bak. F.eks Falken foran Nokian bak.  <-- Dette er bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man måler faktisk rulleomkrets og den er innenfor så gjør det naturligvis ingenting hva salgs dekk man benytter, men å dømme stjernemerkede dekk nedenom og hjem når man ikke er inne på hva det handler om blir feil.

Ellers er jeg ikke enig i at 2" (10,5 - 8,5 =2) forskjell på en felg vil utgjøre forskjell på rulleomkrets, da det er dekksidene som får alt dette og ikke dekkflaten, men det er bare min teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, awt skrev:



Ellers er jeg ikke enig i at 2" (10,5 - 8,5 =2) forskjell på en felg vil utgjøre forskjell på rulleomkrets, da det er dekksidene som får alt dette og ikke dekkflaten, men det er bare min teori.

Denne teorien din hørres veldig merkelig ut for min del. Hvis dekk veggen endrer vinkel vil dette gå ut over diameteren. Dette er fakta. Må beklage da jeg regnte feil sist gang. 2" = 5.08 cm, så dette vil utgjøre mer enn jeg trodde i første omgang.

 

Jeg dømmer ikke stjernedekkene. Jeg bare forstår ikke hvordan en dekk produsent kan garrantere 0% lik rulleomkrets uten å nevne felg bredde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg mener man kun strekker i dekkveggen. Selve dekkbanen er så stiv og full av både det ene og andre, så det skal veldig mye til for å endre denne. Kanskje man til nøds klarer å få dekket til å bøye seg litt helt uti kantene, men på den midterste delen kan jeg aldri tenke meg man klarer å endre noe som helst. Da snakker man isåfall om helt ekstrem japsedekkstrekk med 215-dekk på 11" felg.

Tja, det var du som kom med påstanden om at det ikke var forskjell på stjernemerkede dekk og vanlige dekk når det kommer til rulleomkrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...