Gå til innhold

Kjøp av E36 328i, hva skal jeg se etter?


danskiii
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en e36 328i sedan  med manuell som bruksbil for vinteren når F31 blir solgt. Kan noen si meg hva jeg bør se etter på disse? Bilen er kjørt rett over 300 000km

- Hvor ruster de først?

- Hva på motor slites mest og hva er hyppigst problem?

Kom gjerne med mer info..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruster overalt. Hjulbuer bak, framskjermer og gulv der framskjermen ender, dører, kanaler, jekkfester. På motor er det ikke uvanlig at følgende går i stykker: vannpumpe, veivhusventilasjon, toppdekselpakning, veiv- og kamsensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, scoot skrev:

Tvilende? Dette er vel standardplasser man må lete etter rust på ca alle eldre BMW ( og biler generelt ). Motor og girkasse er solide konstruksjoner, så lenge oljebytter og basic TLC blir utført jevnlig.

Hehe ja sant det, men tror den har levd et tøft liv. Må ha en del TLC for å bli eu- godkjent, men håper på det kan bli en bra bil etterpå. 4 dørs manuell. Blir vinterbil i år og neste, så dår vi se om den ikke skal bygges opp etterpå, ser disse begynner å stige litt i pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du burde se etter min erfaring er:
- Rust på kanaler, kjenn med fingeren inni jekkfestene om de kjennes fin ut.

- Se over hjulbuer for rust og på innsiden

- se inni bagasjerommet i hjulbrønn, batteribrønn, se under pakningen, ta av dekslet til lysene å se hvordan det er der. eller se på helheten hvordan det er, gjerne se på dempertårnene på innsiden om det r mulighet om du mistenker rust.

- sjekk forskjermer, hvertfall helt nede med kanalen

- sjekk under gulvmatter mellem for seter og bakseter, du løfter opp gulvmatten i bakant

- sjekk gjerne rust bakom frontlyktene

utenom dette så sjekk bilen for generelt rust på karroserri og på undersiden av dørene. ta også en titt under bilen om du klarer å se rust ved innfestning på understell osv.

 

ang motor så synes jeg de er gode. Noe jeg ville ha gjort er å først peile olje å sjekke kjøleveske. deretter starte opp motor, la den bli litt varm før du gasser eller kjøre. når du kjøre så prøv både å akselere fort å sakte, kjent eter ugange av motor  og vibrasjoner i understell. når du står en ro en plass, prøv å rus den på tomgang å hør etter rasle lyder eller andre lyder. ofte må vanosen overhales på m50/m52 motorene da mange ikke har gjort dette.  se om det drypper olje eller kjølevæske. når du har pakert bilen, så ville jeg ha sjekket olje og kjølevæske pånytt når motoren har blitt kald for å se om dette har minsket. du kan også sjekke om vifta i motor rommet er dårlig, ta en avis borti den. stopper den lett så er visokokoblingen dårlig. Sjekk også etter oljesvetting på motor, rundt toppdeskel, veivhusventilajon.

Mulig noe mer man kan se over, men gjerne test alt elektrisk også. Trenger ikke å tvile på en bil førde. Dette er plasser man burde sjekke for å sikre seg en god bil, fins mye dårlige biler og så er det alltids noen gode biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister noe bunndrag med M50 men ja, funker bra på toppytelse. Jeg kan gi deg noen tips hva gjelder motor og det du må være beredt med 300000km. Det finnes grovt tre hovedversjoner av denne motoren, en med blokk av metall (USA), to med alublokk med to hovedforskjeller på de, blokkene som har delenummer som ender med -219 har sylinderlinere av støpt jern (bra for de kan maskineres) og en som ender med -450 som har linere av nikasil, kan ikke maskineres og tåler ikke svovelholdig bensin (ikke problem i Norge stort sett):

1. Toppdekselpakning i kombinasjon med jævlig irriterende veivhusventilasjonssystem. Er det noe olje over eksosmanifold er det den. Veivhusvent, kjøp alt nytt og bare bytt, ikke tvil engang. Diafragmen på selve veivhusventilen er tilsynelatende laget av papir og sprekker lett da den ikke tåler olje, da slutter alt av vent å funke og du får dårlig kaldstartgange og forhøyet trykk i veivhus som i verstefall vil ødelegge interne pakninger i motor som feks bakre simmering til veivaksel

2. Skru ut et par tennplugger og sjekk om det er mye olje på de, kan tyde på dårlig vevhusvent, slitte stempelringer og eller slitte liners

3. Du bør prøve en kaldstart på den, det er da disse motorene avslører mye som dårlig gange, vanskelig start, overmettet blandig som ofte tyder på dårlige sensorer til innsprøytningssystemet og eller mekaniske problemer som dårlig toppakning, mikrosprekker i topp. Kan og være dårlige coiler når de er kald med overslag

4. Mikrosprekker i topp. Disse motorene har en jævlig god alu-legering AlSi9Cu3, men de er meget utsatt for forhøyede temperaturer. Om du kjører disse varme så kan toppen vri seg mikroskopisk, videre kan det utvikle seg mikroskopiske sprekker i toppen som med tiden vil gi deg små kompresjonstap samt små kjølevannslekkasjer som vil utvikle seg

5. Kjølesystemet! Slanger, sjekk alle slanger og vær beredt på å måtte skifte en del av de, spesielt de to under innsug som kommer fra toppen og til innsug er to jævler som har fått mange gloser fra meg. De er to små jævler som lekker ved 3000rpm pluss men ellers ikke, om du ser kjølevæske på motorfestet på sjåførside så er det sannsynligvis de. Ellers pakninger på ekspansjonstanken og luft i systemet. De er notorisk vanskelig å lufte så om du skal bytte kjølevæske må du løfte fronten så høyt opp som du kan og følge standard lufteprosedyre for M52.  

6. Vanos og dårlige eller ødelagte o-ringer internt. http://www.beisansystems.com/procedures/single_vanos_rattle_procedure.htm

7. Lekkasje fra vanosslange og slanger til servoen, relativt enkelt å bytte

8. Dårlige vannpumper med plastimpellere, dårlige termostathus av plast på noen versjoner

Har noen punkter her men misforstå meg rett, dette er bunnsolide motorer om de har blitt behandlet rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende solid avhandling her men motiverende å se at det er svar og mulighet for hjelp med det meste. Alt kan jo gå galt ja og da er det greit å vite hva det kan være på forhånd, er det jeg er ute etter, for bilen skal jeg ha :)

Takker for et kjempe innlegg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, danskiii skrev:

Skremmende solid avhandling her men motiverende å se at det er svar og mulighet for hjelp med det meste. Alt kan jo gå galt ja og da er det greit å vite hva det kan være på forhånd, er det jeg er ute etter, for bilen skal jeg ha :)

Takker for et kjempe innlegg! 

Har prøvekjørt litt en kompis sin gamle 328i E36 coupe 94 eller 95 mod, sinnsykt morro biler, spesielt med manuell gir :) så lenge motoren har hatt sine oljeskift og normalt bra vedlikehold er de solide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...