Gå til innhold

Trenger anbefaling angående E91 motorvalg


eivi91
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har i det siste sett meg rundt etter en E91 som bruksbil. Tenkte i utgangspunktet å gå for bensin, da den ville blitt brukt til en del småkjøring, samt at jeg etter litt "research" fant ut at dieselmotoren (N47) er en "tikkende bombe" hva angår registerkjede. For ikke å snakke om at registerkjedet ligger i bakkant av motor.

Så jeg hadde funnet meg en 318iA som jeg i grunn var på god vei til å kjøpe, men tenkte jeg skulle gjøre litt "research" på denne også, bare i tilfelle. Og da fant jeg jo ut at bensinmotoren (N43) ikke var noe bedre, med utallige nettsteder, forumposter og artikler om registerhavari, coiler, vakuumpumpe etc.

Dere som er inne i BMW miljøet, og kanskje jobber med dette hver dag - er problemet så utbredt som det fremstilles? Er det virkelig ingen 16i/d, 18i/d eller 20i/d av denne årgang som er pålitelige?

Min far hadde en E90 16d M-sport før, og det var jo en nydelig bil å kjøre, så det er tragisk om motorene ikke er holdbare.

Fant jo også ut at den bilen jeg hadde sett meg ut allerede hadde hatt et motorhavari, og motor ble byttet til en brukt motor fra Danmark med 10-20k km mindre kjørelengde. Selger nevnte at grunnen til havariet her var en skru som hadde løsnet inne i motoren. Og at mekanikerne som utførte jobben ikke helt forstod hvor den kom fra eller hva som hadde skjedd.

Jeg ble ihvertfall nervøs på hele kjøpet, og vurderer å se meg om etter andre alternativer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting prisklasse, det er ganske viktig. For r6 diesel er veldig bra. R6 bensin er også ok, men pass på at dyser og ht bensin pumpe er skiftet. Evt kjøp en 5 serie? Eller en eldre 1 serie med m47 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du en N47 der registerkjede er byttet, eller i det minste sjekket, er nok det et forholdsvis greit valg, evt. kjøpe en litt eldre med M47-motoren.

N43 ville jeg aldri kjøpt under noen omstendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Otis said:

Du skriver ingenting prisklasse, det er ganske viktig. For r6 diesel er veldig bra. R6 bensin er også ok, men pass på at dyser og ht bensin pumpe er skiftet. Evt kjøp en 5 serie? Eller en eldre 1 serie med m47 motor.

Prisklasse er i utgangspunktet rundt 150k +/-, så R6 blir en del opp fra det for å få en som ikke er kjørt veldig langt.
Angående 5 serie så snakker vi vel da E60, og f.eks. en 520d har jo N47 på LCI, og M47 pre-LCI. Er M47 bra?

520i LCI er jo også N43.

Så er det evt. 523i, som er N54/N52.

2 hours ago, awt said:

Finner du en N47 der registerkjede er byttet, eller i det minste sjekket, er nok det et forholdsvis greit valg, evt. kjøpe en litt eldre med M47-motoren.

N43 ville jeg aldri kjøpt under noen omstendighet.

Skjønner, da fikk jeg ihvertfall bekreftet det, og slått fra meg N43. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er veldig få av e6x med n53 også har de vært litt lunefulle med dyser og HT pumpen. 

Vil nok si at m57 er en bedre konstruksjon. Men det kan nok kjøres en diskusjon på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en 2009 E91 318D Facelift med 143HK N47 motor.

Denne har jeg hatt siden 75.000km og ligger nå i dag på 145.000km

Jeg fikk vite om det sorte fåret N47 en stund etter jeg hadde kjøpt bilen. Dette gjorde meg meget nervøs og var livredd for at jeg hadde kastet bort mye penger på en bil med en upålitelig motor. Den ble kjøpt for 175.000kr hvis noen lurte(god pris på en helt strøken bil som den var da)

Denne motoren har nå gått feilfri siden jeg kjøpte den, men da er jeg kanskje en av de heldige(bank i bortet)

Det er veldig synd at N47 er preget så mye feil da den yter god kraft og meget sparsom på dieselen.

Er en perfekt motor i denne bilen med tanke på kjøreegenskaper i forhold til drivstoff forbruk.

Jeg må være ærlig med meg selv å si at jeg hadde ikke tatt sjansen nå som jeg vet mer om denne motoren.

PS: Denne bilen har fått olje skift med kortere intervaller en det BMW anbefaler hele sitt liv så det kan jo ha noe å si, vet ikke..

 

 

Endret av CoolKD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.8.2018 at 0.09, Otis skrev:

Tja. Det er veldig få av e6x med n53 også har de vært litt lunefulle med dyser og HT pumpen. 

Vil nok si at m57 er en bedre konstruksjon. Men det kan nok kjøres en diskusjon på det.

Eller så har du de med N53 som aldri har byttet noe og aldri har noen problemer. Men er alt det byttet av BMW så er det veldig lite tull med dem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N53 er da en rimelig bra konstruksjon. Nøyaktig hvordan den står seg mot M57 skal ikke jeg heller spekulere i, men den har ingen "fatale" svakheter som lurer, slik som for N47 og N43. Selv har jeg 8 års erfaring, fra to forskjellige N53-biler, og jeg har kun opplevd dysesvikt på den ene ved 110000km. Ikke gratis det heller, men vi snakker jo ikke akkurat totalhavari eller kroniske feil.

Jeg vil påstå E9X eller E6X med sekser er relativt safe. Uansett drivstoff.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo være enige om at R6 er bra.

Men feilraten på N53 er jo høyere enn M57, er min mening. De som har N53 klarer kanskje ikke registrere at det faktisk er feil med motoren. Da snakker jeg om feil tenning i ny og ne spesielt på tomgang. Man merker ikke det godt, og kan i enkelte tilfeller bare merke det ved å kjenne på en åpen dør eller lytte på eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...