Gå til innhold

Z4 Coupe E86 + 1 Serie F20


KimH
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest innlegg fra bimmers i mange år, er det på tide å få laget et selv også.

Har tidligere hatt flere tilsvarende prosjekter, men jeg har aldri fått somlet meg til å lage et innlegg selv.

Jeg har i lengre tid vært på utkikk etter Z3/Z4 coupe. Jeg har hatt en del biler, men jeg syntes kanskje disse bilene er noe av det vanskeligste å prise?
Få biler i markedet, og veldig forskjellig KM og tilstand. Jeg endte opp med en voksen KM, men jeg sytes bilen er godt holdt og servet mtp KM og alder.

Jeg endte opp med å kjøpe denne på fredag 24.08.
Helgen har gått til rengjøring innvendig og utvendig, da denne virkelig var grisete ved overlevering.

Bilen:

2006 mod Z4 coupe 3.0SI
Regisrert i NORGE 03.07.2007
KM 180 000

Utstyr / modds fra tidligere eiere:

- Parksensor bak
- CD veksler
- AUX
- Tonede ruter
- Carbonleppe på bagasjelokk
- Sportsseter
-Tror det er mer stereo en orginalt? God lyd.
- Xenon
- Multifunksjonsratt
- Klima
- Kjørecomputer
- Navigasjon
- Tilkobling til gammel telefon
-  PDC / DTC?
- Sport knapp.

Noen som har forslag til sider en kan få eksakt utstyrsliste med WIN nummer?

For mine tidligere bimmere har jeg kjøpt mye morro fra GS og KOED, men jeg syntes disse har lite utvalg til E86?
Forslag til andre steder å kjøpe deler til disse bilene? Alle tips mottas med takk 😀

Jeg har tittet litt på trådene til Magne og Stig i det siste, og jeg syntes de har gjort mye riktige oppgraderinger med bilene sine!

Planlagte og ønsker til nye oppgraderinger:

- Første ting på listen er nye hjul. De som sitter på er ikke kledelige til bilen.
- Med nye felger MÅ vell disse bilene ha senk? Den er veldig høy. Syntes i utgangspunktet at senkefjærer er litt jalla? Men vil se på mulighetene. Vil ha det godkjent i VK.
- M girkule er must, den er lavere, og det ser mye bedre ut.
- Nytt ratt hadde vært fint, men det blir ikke prioritert i første omgang.
- Det samme gjelder M frontfanger og diffuser hadde gjort seg veldig, men er heller ikke prioritert nå i første omgang.
 

De tonede rutene er jeg veldig usikker på... Bilen vil være veldig stilren uten, men det kan bli veldig fint med foliert tak. Ref siste bilde.

 

IMG_2939.thumb.jpeg.b004e5615154af93771632ee9ac41aaf.jpegIMG_2931.thumb.jpeg.e7447c1ad4d01b2bf5f7c3f5d8078fe6.jpeg

IMG_2933.thumb.jpeg.8f655191b5a455b5d04964a2769131d1.jpeg

IMG_2935.thumb.jpeg.896da5fb6126144d9f8804a5d2714022.jpegIMG_2937.jpegIMG_2946.thumb.jpeg.ba8c11ea5c508d4bc094dec42bca4062.jpegIMG_2942.jpegIMG_2948.thumb.jpeg.7199402c5e159f82778e016c46f2a013.jpeg

IMG_2949.jpeg

Etter en liten søkerunde her på forumet, fant jeg en gammel tråd om bilen.
Jeg syntes det var kledelig med foliert tak, da det matcher toningen på bakruten. Men jeg syntes også disse bilen er fine uten tonede ruter.🤔
Kanskje det hadde vært fint å hatt kun bakruten og taket svart? Fjernet solfilmen på siderutene?

post-65312-0-33111700-1433194968_thumb.jpg.cdfb145c5537bb8ca9f0f52e9d0ec468.jpg Klikk for å velge filer

 

 

Endret av KimH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med tøff og kjent Bimmers.no Z4 coupe! Her har du gjort et meget godt kjøp hvis du betalte det den lå ute for eller mindre. For det var BILLIG! 

Ser du ikke ønsker å beholde felgene som står på nå. Hvis de er hele, pene og runde kan jeg være interessert (hvis riktig pris ;)) da min var levert med like og jeg var helt idiot og solgte de for lenge siden... Vil bare ha slik igjen for å ha de liggende. 

 Jeg har selv handlet for det meste hos Koed , litt på GS samt Ebay. 

Ja bilen er skyhøy som den står nå. Den har jo hatt M-understell mener jeg samt H&R fjærer som jeg har på min. Hvis du ikke ønsker så lav kan jeg anbefale Eibach. De sender ca. 30mm og skal være meget god kvalitet.

ZHP-kula som den ofte blir kalt er et must ja. Giringen føles helt annerledes med den enn den høye originale girkula. 

Her finner du utstyrslista: https://www.bmwvin.com/

Du får også komme deg inn på https://www.zpost.com/forums/ og https://z4-forum.com/forum/ for masse tips og triks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, StigJ skrev:

Gratulerer med tøff og kjent Bimmers.no Z4 coupe! Her har du gjort et meget godt kjøp hvis du betalte det den lå ute for eller mindre. For det var BILLIG! 

Ser du ikke ønsker å beholde felgene som står på nå. Hvis de er hele, pene og runde kan jeg være interessert (hvis riktig pris ;)) da min var levert med like og jeg var helt idiot og solgte de for lenge siden... Vil bare ha slik igjen for å ha de liggende. 

 Jeg har selv handlet for det meste hos Koed , litt på GS samt Ebay. 

Ja bilen er skyhøy som den står nå. Den har jo hatt M-understell mener jeg samt H&R fjærer som jeg har på min. Hvis du ikke ønsker så lav kan jeg anbefale Eibach. De sender ca. 30mm og skal være meget god kvalitet.

ZHP-kula som den ofte blir kalt er et must ja. Giringen føles helt annerledes med den enn den høye originale girkula. 

Her finner du utstyrslista: https://www.bmwvin.com/

Du får også komme deg inn på https://www.zpost.com/forums/ og https://z4-forum.com/forum/ for masse tips og triks :)

Tusen takk for det! Fint å høre folks meninger om pris, for det ligger ikke flust med slike biler tilsalgs! 😏

Felgene kan du gjerne kjøpe, når jeg har handlet nye. Prisen blir enige om! 

Har du innpress og bredde på de felgene du kjører på nå?

Ønsker å kjøpe felger som sitter perfekt uten spacere. (Regner med at du kanskje kjører 8,5’’ og 9,5’’?) 

Takk for tips til senk! Det må jeg få sett litt på! Det Eibach settet høres ut som noe i den gata jeg tenker.

Også spent på hvor mye jobb det er å få dette inn i vognkort hos SSV.

Er det lov og spørre hvor du handlet ZHP kula, og hva en må ut med? Har gjort noen få søk, og sett mye forskjellige prisklasser på denne.

Supert med de linkene! Her har jeg litt å sette meg inn i. Dette er morro!😀

PS: Så vidt begynt å lese tråden din! Den ser veldig bra ut! Gleder meg til å se fortsettelsen på denne! 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kul bil! :) Virker som det er morro biler.

Men ja, den trenger senk!

Så lenge senkesettet har TÜV så er det null stress å få det godkjent :)

Etter montering så må du ta hjulstilling og eventuelt lysjustering, så bestille time hos SVV. Når du skal der så må du ha med TÜV papirer, utskrift av hjulstillingspapirene og vognkort del 1 og 2.

Anbefaler ZHP kulen jeg også :) Har den i E90n min. Den får du kjøpt på Koed, GS, Ebay osv. Koster vel opp mot 800kr hos GS/Koed om jeg husker riktig? Muligens billigere på Ebay?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Daniel. skrev:

Gratulerer med kul bil! :) Virker som det er morro biler.

Men ja, den trenger senk!

Så lenge senkesettet har TÜV så er det null stress å få det godkjent :)

Etter montering så må du ta hjulstilling og eventuelt lysjustering, så bestille time hos SVV. Når du skal der så må du ha med TÜV papirer, utskrift av hjulstillingspapirene og vognkort del 1 og 2.

Anbefaler ZHP kulen jeg også :) Har den i E90n min. Den får du kjøpt på Koed, GS, Ebay osv. Koster vel opp mot 800kr hos GS/Koed om jeg husker riktig? Muligens billigere på Ebay?

Tusen takk for det! :smile: 

Takk for detaljert beskrivelse for godkjenning! 
Jeg også hadde en formening om at det var som du sier:
1. Firehjulskontroll
2. Lysjustering. (Med xenonlamper, er dette bare en programeringssak da? Mener at jeg har lest det et sted)
3. Ha med papierer på 1. og 2. + TUV papirer. Da skal dette være en ok sak? :wink:

Da må jeg få lagt den ZHP kulen i bestilling. Den ser overlegen ut i forhold til den høye orginale kulen:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KimH skrev:

Tusen takk for det! :smile: 

Takk for detaljert beskrivelse for godkjenning! 
Jeg også hadde en formening om at det var som du sier:
1. Firehjulskontroll
2. Lysjustering. (Med xenonlamper, er dette bare en programeringssak da? Mener at jeg har lest det et sted)
3. Ha med papierer på 1. og 2. + TUV papirer. Da skal dette være en ok sak? :wink:

Da må jeg få lagt den ZHP kulen i bestilling. Den ser overlegen ut i forhold til den høye orginale kulen:)

Ja er rimelig enkelt å godkjenne senkefjærer hehe, litt verre med justerbart sånn som jeg har :)

Men kan være lurt å la bilen få sette seg skikkelig med nye fjærer før du tar hjulstilling.

Nei skal være justering på lykten, men verksted bruker en sånn "boks" som lyset går inn i også skal de justere etter den.

Jepp, skal holde det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Gabz skrev:

Gratulerer med fin Z! Satt og vurderte denne selv på Finn. Gøy at den havnet på forumet :)

Tusen takk for det! Morro å høre! Jeg også satt litt på gjerdet her. Morsomme biler!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Daniel. skrev:

Ja er rimelig enkelt å godkjenne senkefjærer hehe, litt verre med justerbart sånn som jeg har :)

Men kan være lurt å la bilen få sette seg skikkelig med nye fjærer før du tar hjulstilling.

Nei skal være justering på lykten, men verksted bruker en sånn "boks" som lyset går inn i også skal de justere etter den.

Jepp, skal holde det :)

Knallbra! Takk for nyttige tips! O:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, gratulerer med fin bil.

ZHP kule er must, jeg har kjøpt mine på leatherz.com og eBay. Men du finner det nok billigere andre steder.

Det er også en Norsk Z gruppe (BMW Z Norge) på FB, hvor det er flere medlemmer med Z4 Coupe’r som er aktive. De er ofte kjappe med å komme svar/tips på ting.

Men jeg håper du forsetter med skikkelig prosjekt tråd her på bimmers :-) Er ikke så mange Z eiere her!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, KimH skrev:

Tusen takk for det! Fint å høre folks meninger om pris, for det ligger ikke flust med slike biler tilsalgs! 😏

Felgene kan du gjerne kjøpe, når jeg har handlet nye. Prisen blir enige om! 

Har du innpress og bredde på de felgene du kjører på nå?

Ønsker å kjøpe felger som sitter perfekt uten spacere. (Regner med at du kanskje kjører 8,5’’ og 9,5’’?) 

Takk for tips til senk! Det må jeg få sett litt på! Det Eibach settet høres ut som noe i den gata jeg tenker.

Også spent på hvor mye jobb det er å få dette inn i vognkort hos SSV.

Er det lov og spørre hvor du handlet ZHP kula, og hva en må ut med? Har gjort noen få søk, og sett mye forskjellige prisklasser på denne.

Supert med de linkene! Her har jeg litt å sette meg inn i. Dette er morro!😀

PS: Så vidt begynt å lese tråden din! Den ser veldig bra ut! Gleder meg til å se fortsettelsen på denne! 😎

 Jeg kjører i dag med 225/35-19 på 8,5x19 ET34 fremme og 265/30-19 på 10x19 ET41 bak. Dette subbet ikke med Michelin PSS. Nå har jeg Michelin P4S bak i samme dim og det subber bittelitt når jeg tyner det skikkelig på bane. Hadde 235/35 fremme tidligere og det subbet noe hinsides. Måtte til med camberplater, masse negativ camber og styr da. Står litt om dette i tråden min.

Kunne gjerne hatt 8" og 9" eller 9.5" da jeg i utgangspunktet missliker sterkt dekkstrekk :tongue:  Kunne tenkt meg skikkelig racetrackstuk på hjulene og samtidig gått ned til 18". Men så passer de jeg har veldig bra til bilen synes jeg. Litt rart at jeg ikke har gått lei av dem ettersom jeg har hatt de siden 2011. 

 Et tips: gå for komplett understell med nye dempere hvis det er standard dempere og ikke M-tech. For meg ser det ut til at det er standardunderstell som står på nå. Ser høyere ut enn det min var da jeg kjøpte den. Standard dempere og senkefjærer er absolutt ingen god kombo.

Husker dessverre ikke helt hvor jeg handlet kula. Kan være koed. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fxslin skrev:

Først av alt, gratulerer med fin bil.

ZHP kule er must, jeg har kjøpt mine på leatherz.com og eBay. Men du finner det nok billigere andre steder.

Det er også en Norsk Z gruppe (BMW Z Norge) på FB, hvor det er flere medlemmer med Z4 Coupe’r som er aktive. De er ofte kjappe med å komme svar/tips på ting.

Men jeg håper du forsetter med skikkelig prosjekt tråd her på bimmers :-) Er ikke så mange Z eiere her!

 

 

Tusen takk for det!

Supert, da skal jeg sjekke ut den siden! 

BMW Z Norge var jeg ikke klar over. Men denne må sjekkes ut!:P

Det er planen! Speider etter felger om dagen, så kommer det nok inn en bestilling av ZHP kula en av de første dagene.
Så forhåpentligvis er det ikke lenge til det kommer noen oppgraderingerO:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StigJ skrev:

 Jeg kjører i dag med 225/35-19 på 8,5x19 ET34 fremme og 265/30-19 på 10x19 ET41 bak. Dette subbet ikke med Michelin PSS. Nå har jeg Michelin P4S bak i samme dim og det subber bittelitt når jeg tyner det skikkelig på bane. Hadde 235/35 fremme tidligere og det subbet noe hinsides. Måtte til med camberplater, masse negativ camber og styr da. Står litt om dette i tråden min.

Kunne gjerne hatt 8" og 9" eller 9.5" da jeg i utgangspunktet missliker sterkt dekkstrekk :tongue:  Kunne tenkt meg skikkelig racetrackstuk på hjulene og samtidig gått ned til 18". Men så passer de jeg har veldig bra til bilen synes jeg. Litt rart at jeg ikke har gått lei av dem ettersom jeg har hatt de siden 2011. 

 Et tips: gå for komplett understell med nye dempere hvis det er standard dempere og ikke M-tech. For meg ser det ut til at det er standardunderstell som står på nå. Ser høyere ut enn det min var da jeg kjøpte den. Standard dempere og senkefjærer er absolutt ingen god kombo.

Husker dessverre ikke helt hvor jeg handlet kula. Kan være koed. 

Det er veldig praktisk med den infoen, da kjøper jeg (forhåpentligvis) riktig felger første gangen! 

Om du er veldig lei dem, kunne vi gjort en byttehandel med mellomlegg fra min side. Til du finner noen andre:sly:
Jeg syntes de ser helt perfekt ut på bilen din! Hva heter felgene? Ligner veldig på E46 CSL M3 felger!

Jeg er av samme oppfatning som deg, og tror at støtdempere er helt orginale. Ser ikke ut som det er M-tech. Tipper at at det er som du sier, og at det er en dårlig løsning. Men man havner fort på 10-15 for coilovers av ok kvalitet? 

Har kikket på koed, men kommer ikke opp noe alternativ når jeg plotter inn regnummer på girkule.8-[
Men jeg har mange andre steder å lete :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Daniel. skrev:

Kulen kommer ikke opp på de fleste bilene. Må finne OEM delenummer å putte det inn på Koed/GS så skal den dukke opp.

Takk for tips! Da vet jeg det til nestegang!:wink:  Bestilte nettopp litt stasj fra leatherz.com:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • KimH changed the title to Z4 Coupe E86 + 1 Serie F20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...