Gå til innhold

Bremseskiver på i3


landrange
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er noe spesielt ved skifte av bremseskiver foran på en i3?

Veldig nymotens dette, om det er slik at man må ha diagnose eller noe slikt fancy før eller etter man skifter skivene.

Om man trenger noe spesialverktøy? eller grei skuring?

skal bytte for en kompis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare deg på spørsmålet, dessverre, men skulle forundre meg om det var noe spesielt ved bytte av skiver på i3.

Du bytter på grunn av rust, ikke slitasje? Skal godt gjøres å slite bremsene på en i3, da kjører man kanskje ikke helt slik en elbil skal kjøres (regenerering). Har en i3 selv, registrerte rust etter et halvt år, men tenker å lakkere skivene, for hva er vel vitsen med bytte når rusten kommer igjen om noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkere skivene?  Før så å aldri bremse igjen da eller så lakken ikke slites..

Ang. Bremse skifte,  er det kanskje elektrisk brekk? Pleier i såfall å trenge diagnose utstyr for å trekke tilbake/føre fram stemplene på rett måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lakkere skivene?  Før så å aldri bremse igjen da eller så lakken ikke slites..

Tja, det er vel implisitt at det er alt annet en bremseflatene som lakkeres. Bremseflatene ruster for øvrig på få timer. Men om du vil, så er det ikke galt å lakkere bremseflatene heller, med egnet lakk, selvsagt. Flere produsenter, blant annet Bosch, leverer skiver som er behandlet med et rustbeskyttende belegg over det hele (ligner på sinklakk). Dette slites bort fra bremseflatene etter hvert.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kimhas skrev:

Ang. Bremse skifte,  er det kanskje elektrisk brekk? Pleier i såfall å trenge diagnose utstyr for å trekke tilbake/føre fram stemplene på rett måte

Det er normalt mulig å gjøre dette "manuelt" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sikkert flere på forumet her som har i3 ja. Er jo foran på bilen så elektrisk håndbrekk vil vel i så fall være bak, er vel brekk på bakhjulene? Får bilen i dag, blir første gang jeg skal sku på en elbil. Og det blir nok ikke siste gang, ettersom bompengehysteriet er igang snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi prøvd å bytte disse delene. Skiven passet fint på, klossene passet fint i kloa, men etter å ha presset stempel i caliper tilbake er det 6mm for liten plass til å få caliper inn på plass. Enten må stempel presses enda lenger inn eller så er klossene for tykke. Snakket med en hos Bavaria som sa at man må ha et spes.verktøy for å presse inn stempel, men jeg fikk klemt dette tilbake uten problemer på vanlig måte med en tang. Jeg prøvde å presse mer tilbake med en større tang men turte ikke ta for hardt i, redd for å ødelegge noe. Så da håper jeg noen av dere har gjort dette før og har noen tips. Det finnes muligens flere typer klosser som har forskjellig tykelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, greit å høre. jeg fikk som sagt presset stempel tilbake så langt til det stoppet og da går det ikke lenger inn. Skal måle tykkelsen på klossene i morgen, han har kjøpt de på autodoc.co.no og der ser jeg at klosser til i3 varierer i tykkelse fra 13,6mm til 17.6mm. Det er 4mm forskjell pr kloss og der har vi nok årsaken. Skal høre hos Jacocbs Autosupply i morgen om de kan sjekke de klossene de skaffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...