Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Info om bilen:

BMW E60 2003 520i Automat (eldste E60-modellen) DK70598.

 

Hei.

Jeg har ikke rørt bilen min på flere måneder nå pga den hadde et startproblem. Den har stått i garasjen siden vinteren, fordi vi ikke har hatt tid til den. Etter den var på oljeskift så begynte problemene. Den ville ikke starte, det var kaldt ute og vi tenkte at det var grunnen. 

Vi fikk start med startkabler foran og vi kjørte bilen i 3 timer etter dette. Den ble satt i garasje og brukt lite etter det. En dag satt den seg fast i snøen slik at dekselet under falt av, da måtte den på verksted for å skru på dette igjen.

En liten stund etter ble bilen verre. Det så ut til at batteriet begynte å dø. Vi byttet batteri, fikk skrudd ordentlig på og den startet. Men alt ble verre etterpå. Bilen stod litt igjen. 

Prøvde å starte den, men det gikk ikke. Batteriet hadde strøm, men bilen ville ikke tenne. Eneste måten den ville starte på var foran. Den ville ikke starte med starthjelp bak. Jeg kjørte bilen 30 minutter til det nye huset vi flyttet i og jeg merket elektronikken begynte å tulle. Alle mulig slags feilmeldinger dukket opp og det blinket overalt. Jeg rakk så vidt kjøre inn i garasjen før bilen slo seg selv av.

Siden har den vært slik, at det er lys og strøm inni bilen, men den vil ikke starte. Den vil kun starte med startkabler foran og ikke bak. Etter en liten tid ''dør bilen ut'' og trenger starthjelp igjen.

 

Nå etter noen måneder skulle jeg prøve igjen, men nå ville den ikke starte foran heller. Det er heller ikke lys inni bilen. Batteriet er fulladet.

 

Noen sier: hovestrømkabel(den ser ny ut nedi hjulbrønnen), jording til motor, starter, dynamo.. vet ikke helt jeg.

Har ikke mange som kan komme opp hit til Kviteseid å se på den heller.. Så den bare står i garasjen.. Er litt synd, har så lyst å få den på veien igjen..

 

Noen som har noe formening om dette? Hva kan være problemet?

rød bil.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Reef89 skrev:

Sjekket IBS?
Sjekket hjulbrønn for vann i MPM? (tegn på masse elektriske feilmeldinger i hytt og pine)
Kodet inn det nye batteriet?
Kan være dårlig jordingskabel ja.

Skal undersøke nærmere. Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Otis skrev:

Jording til motor tenker jeg.

Kan du eller andre forklare hvordan jeg kommer til og finner det jeg skal se etter? Er ikke bilmekaniker og har lite erfaring generelt, så trenger litt veiledning..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke denne som begynner å tulle, og gir dårlig kontakt? Da vil du ha strøm inne i bilen, men ikke mulighet for å starte! Når du da setter på lading foran, så har du strøm til starteren mens batteriet bak ikke har. Bare en tanke.

Den fungerer slik at batteripolen skal skytes av under en evt krasj. Slik at bilen ikke skal kunne startes for å ungå brann etc. Strøm til nødlys etc skal kunne brukes.

 

Endret av kalinkamaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ladet det ene batteriet og det er strøm inni bilen. Men strømmen går ikke helt frem virker det ut som.. hvis det er et brudd i en ledning så skjønner jeg godt hvorfor motoren «dør ut» etter noen minutter om den hadde fått start, for da får jo ikke motoren konstant strøm. Jeg driver og måler rundt på punkter i motor etter strøm og har funnet ut at det går strøm til starteren. Så hvor er bruddet da tro? Har det noe med jording til karosseri? I såfall skal man da kunne se på måle-apparatet om det er strøm der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skaanes skrev:

 

E5E232E6-7C2B-4DBD-8897-306A5D54EDE6.jpeg

Heisan, regner med at dette er + kabelen som kommer fra batteriet. Får å feilsøke så bør du i førsteomgang finne deg et jordingspunkt som du bruker hele tiden. Ikke bytt dette i første omgang. Så måler du om det er strøm her du har tatt bildet. Finner du 12 volt her, finner du motsatt side av chassis og måler der, og fortsetter videre fremover til motoren. Hvis du finner 12 volt overalt fra samme jordingspunkt, så er det jordfeil, hvis ikke er det brydd en plass. 

Hvil anbefale deg å bruke jording nærmmest batteriet i første omgang. Hvis det er brudd i jordingen, så kan det lure deg.

 

Som nevnt tidligere, du kan måle 12 volt, forde om du har dårlig kontakt. Men du har ikke nok amp til å dra i gang starteren. Min erfaringen med dette er at du hører klikking fra relet da, mens starteren står i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...