Gå til innhold

BMW F11 edc støtdempere


Bimmerboii
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Kjøpte meg en BMW F11 525d (3.0) 2011 model i forrige uke. Er kjempe fornøyd med bilen, men den har nå vært på service og da fant de ut at begge bakdemperene er ødelagt og må byttes. Problemet er at jeg har noe som heter edc støtdempere og de koster over 7000 kr pr stk!!! Så jeg lurte på om noen her inne vet om noen plass hvor jeg kan få tak i slike dempere billigere. Har leita flere plasser men har ikke funnet noe, kanskje det er noen bilopphøggere som dere vet om som har? Setter utrolig pris på alle tipps :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem på min. Tror ikke de finnes uorginale, jeg fant heller ingen uorginale hvertfall. 

Jeg bet i det sure eplet og fikk de byttet.

Liker ikke å montere brukte slitedeler, særlig ikke på så ny bil, men det må du avgjøre selv. Setter du på et par brukte dempere kan man være uheldig å måtte bytte etter noen måneder. De fleste hoggeriene sjekke ofte hva ting koster nye så det er blitt vanskeligere å få tak i brukte deler til like lave priser som før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bimmerboii skrev:

Hei! 

Kjøpte meg en BMW F11 525d (3.0) 2011 model i forrige uke. Er kjempe fornøyd med bilen, men den har nå vært på service og da fant de ut at begge bakdemperene er ødelagt og må byttes. Problemet er at jeg har noe som heter edc støtdempere og de koster over 7000 kr pr stk!!! Så jeg lurte på om noen her inne vet om noen plass hvor jeg kan få tak i slike dempere billigere. Har leita flere plasser men har ikke funnet noe, kanskje det er noen bilopphøggere som dere vet om som har? Setter utrolig pris på alle tipps :-)

Sa dem hva grunn til at dem er ødelagt? Har hørt at noen har opplevd kabelbrudd på en demper og da fungerer ingen av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, MGunders skrev:

Hadde samme problem på min. Tror ikke de finnes uorginale, jeg fant heller ingen uorginale hvertfall. 

Jeg bet i det sure eplet og fikk de byttet.

Liker ikke å montere brukte slitedeler, særlig ikke på så ny bil, men det må du avgjøre selv. Setter du på et par brukte dempere kan man være uheldig å måtte bytte etter noen måneder. De fleste hoggeriene sjekke ofte hva ting koster nye så det er blitt vanskeligere å få tak i brukte deler til like lave priser som før

Er nok desverre det må gjøre også :-( Merker at det er litt kjipt å måtte ut med nesten 20k i reprasjoner når jeg ikke har eigd bilen en uke engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine dempere lakk hvertfall. Virket som de fungerte, men bilen ble stivere med nye dempere. Tror jeg betalte rett over 14k på merkeverksted. Hørte med et annet lokalt verksted, men de skulle ha 22k så da var ikke det så mye å lure på. 

Uke etter du kjøpte bilen? Privat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Bimmerboii skrev:

Er nok desverre det må gjøre også :-( Merker at det er litt kjipt å måtte ut med nesten 20k i reprasjoner når jeg ikke har eigd bilen en uke engang...

Da må det vel gå på reklamasjon? Forrige eier har vel sett at nå kommer kostnadene, med defekt edc dempere som en av grunnen til salg. Nå er det derimot vanlig at slike ting begynner å ryke når bilen nærmer seg 10 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnaden på denne typen dempere var i hovedsak grunnen til at jeg etter nærmere undersøkelser valgte å gå for bil med statiske dempere kontra M Adaptive - på F3x var det også snakk om rundt 7000kr per adaptive demper, under halvparten for en vanlig..

Uansett, det hjelper ikke deg. Tror det beste alternativet ditt er å forhøre seg med flere verksteder - du har alt å vinne på det. Til eksempel sparte jeg 8000kr på bytte av registerkjede på Minien ved å forhøre meg om pris hos den andre av to Bavaria-forhandlere i området :), det gikk fra 19000kr til 11000kr.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MGunders skrev:

Mine dempere lakk hvertfall. Virket som de fungerte, men bilen ble stivere med nye dempere. Tror jeg betalte rett over 14k på merkeverksted. Hørte med et annet lokalt verksted, men de skulle ha 22k så da var ikke det så mye å lure på. 

Uke etter du kjøpte bilen? Privat? 

Merker at bilen er veeeldig myk i dempingen, men jeg trodde at det skulle være slik 😅 Ja kjøpte bilen privat, og fikk den litt billigere siden jeg skulle ordne service og eu-kontroll selv, men det lønna seg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Da må det vel gå på reklamasjon? Forrige eier har vel sett at nå kommer kostnadene, med defekt edc dempere som en av grunnen til salg. Nå er det derimot vanlig at slike ting begynner å ryke når bilen nærmer seg 10 år...

Fikk den billiger for at den skulle på service og ta eu-kontroll, men nevnte aldri noe om demperene... Dei sa at de var byttet, men når jeg spurte om når så fikk jeg ikke noe klart svar og tenkte ikke noe mer over det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, papertiger skrev:

Kostnaden på denne typen dempere var i hovedsak grunnen til at jeg etter nærmere undersøkelser valgte å gå for bil med statiske dempere kontra M Adaptive - på F3x var det også snakk om rundt 7000kr per adaptive demper, under halvparten for en vanlig..

Uansett, det hjelper ikke deg. Tror det beste alternativet ditt er å forhøre seg med flere verksteder - du har alt å vinne på det. Til eksempel sparte jeg 8000kr på bytte av registerkjede på Minien ved å forhøre meg om pris hos den andre av to Bavaria-forhandlere i området :), det gikk fra 19000kr til 11000kr.

Har aldri hatt en bil med slike dempere før, men når jeg prøvde de så ble jeg helt frelst og det passet bilen meget bra 👍 Men det koster nok mer enn det smaker ja, så skal høre om pristilbud fra forskjellige verksteder. Takker for tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte også bytte mine, men fremme, da den ene hadde begynt å lekke :(

Sjekket med alle merkeverkstedene rundt Oslo, og det var utrolig stor forskjell på pris. Og to av verkstedene mente det ikke var nødvendig å bytte på begge sider, mens resten sa at de måtte byttes på begge sider. Den billigste for å skifte begge var billigere enn å skifte kun den ene hos et av verkstedene.

Skiftet begge for ca. 14000 inkl. arbeid og etterkontroll :)

Liker EDC demperne, men vet ikke om jeg hadde valgt det igjen hvis jeg skulle kjøpe ny bil 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...