Gå til innhold

Rakrør VS Performance eksos til M4


Linn-Kristin
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver og hører litt rundt om detta med eksos til min M4..

Jeg har en god kompis som er en meget habil sveiser og mekaniker, som helt fint klarer å lage eksos til den. Sånn sett bort i fra EU-kontroll og videresalg (vil da uansett satt på originalt); hva er fordelene og ulempene med et "hjemmelaget" -dog vellagd eksos,  kontra kjente performance eksos-merker? 

Er litt nysgjerrig, da jeg ikke vet om noen med nye M-biler som har det, men de som er i mot har ikke kommet med noe annet negativt enn EU-kontroll og videresalg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en så avansert biturbo motor og eksosanlegg fra før ville jeg ikke gjort det, selv med en flink sveiser. 

https://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=979417

BMW sitt perormance eksos system er bra, Akrapovic enda bedre, om du skal toppe hele driten går du for en Armytrix med butterflies/elektronisk justering av lyd fra sport til sinnsykt. Armytrix er det råeste jeg har hørt. Det overgår selv kaldstart på BMW M Performance på Competition Packet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt til trådstarter er at jeg nøye ville sjekket ut en del forhold før jeg kjører en uberegnet egen eksos på en F8X da det er forbanna komplisert system, baktrykk er mindre viktig enn balansert korrekt flow oppstrøms turbo med jævlig mange andre forhold en bør vise respekt for. Jeg ville derfor brukt pengene på en testet og beregnet sak for motoren

så du er irriterende for at du ikke bidrar med noe av verdi til trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

Poenget mitt til trådstarter er at jeg nøye ville sjekket ut en del forhold før jeg kjører en uberegnet egen eksos på en F8X da det er forbanna komplisert system, baktrykk er mindre viktig enn balansert korrekt flow oppstrøms turbo med jævlig mange andre forhold en bør vise respekt for. Jeg ville derfor brukt pengene på en testet og beregnet sak for motoren

så du er irriterende for at du ikke bidrar med noe av verdi til trådstarter

Takk for utfyllende svar! Generelt nysgjerrig egentlig, da dette er min første M-bil!

Planen min er i utganspunktet å kjøpe «ordentlig» eksos, men så var det noen som mente på at det ikke var noe stress å lage selv, og da må det litt research til -samtidig som jeg lærer mer og mer om bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, bmwgreg90 skrev:

Downpipe og tune er en billigere alternativ til mye/bra lyd i forhold til catback system, om du er redd for garanti så har eg hørt mye positivt om Remus og. 

Downpipe hører jeg ofte, men skal være ærlig å innrømme at jeg ikke har helt fått med meg hva det er. Kunne du skrevet litt utfyllende hva nøyaktig downpipe er/gjør? 

Får man fetere lyd bare av å tune...?

Endret av Linn-Kristin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har catback og turboback.  katalysator sitter etter turbo. Så med catback så får du ny eksos fra etter catalysator og helt bak. Med turboback så erstatter du også catalysator med en downpipe uten katalysator i tillegg til resten av eksosanlegget. Da kan du tyne turboene mer fordi du slipper så mye mottrykk i eksos når katalysator er fjernet.  Det kan/vil gi noe problemer ved en PKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, quandt1960 skrev:

Poenget mitt til trådstarter er at jeg nøye ville sjekket ut en del forhold før jeg kjører en uberegnet egen eksos på en F8X da det er forbanna komplisert system, baktrykk er mindre viktig enn balansert korrekt flow oppstrøms turbo med jævlig mange andre forhold en bør vise respekt for. Jeg ville derfor brukt pengene på en testet og beregnet sak for motoren

så du er irriterende for at du ikke bidrar med noe av verdi til trådstarter

Tror han sikter til han i den øverste filmen 🤔

Fryktelig irriterende fyr det iallefall 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Linn-Kristin skrev:

Downpipe hører jeg ofte, men skal være ærlig å innrømme at jeg ikke har helt fått med meg hva det er. Kunne du skrevet litt utfyllende hva nøyaktig downpipe er/gjør? 

Får man fetere lyd bare av å tune...?

"downpipe" er katalysator etter turbo, i ditt tilfelle så har du kanskje 2 katalysatorer uten at eg er 100% sikker på akkurat det. Fjerne katalysator og erstatte den med ettermarkeds downpipe gir mest lyd, det vil også gi bilen feilmelding pga sensorene i katalysatorer så bilen må tunes eller hvertfall kode vekk katalysator sjekken. Noe slikt som folk gjør med diesel bilene. Fjerne diselpartikkelfilter og tune. Mest for pengene, men der igjen så mister man som sakt nybil garanti DERSOM det skulle ha skjedd noe og di finner det ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...