Gå til innhold

Har fått problemer etter å ha solgt en brukt bil!


Fredrik 90
 Share

Anbefalte innlegg

Er rart med det, men jeg har tenkt flere ganger at kjøpere av disse bilene egentlig bare trenger bilen til en spesifikk oppgave. Kjøper bilen uansett stand, utfører oppgaven(trekke en svintung henger eller noe sånt?) før de satser på å få returnert bilen, eller får såpass med kompensasjon av alle feil og mangler at de kan selge og gå i null, i beste fall tjene noen kroner.
Andre kan kanskje se for seg drømmen av en stor amerikaner, men når det kommer til et stykke, så er det ikke så stas allikevel. Mange verksteder vil ikke ta i dem, de som kanskje sier OK har ikke plass eller utstyr til å jobbe på dem osv. Eneste stedene jeg kjenner til som kan ta i mot slikt med glede er Bergheim i Oslo og Rabekk-Bil i Moss.

Ganske søkt av meg å tenke sånn, men det har vært så mye rart med de ulike salgene av slike biler mine kamerater har hatt, at tanken har slått meg.. Det merksnodige er at de fleste kjøperne kommer langveisfra, vil gjerne møtes på et kollektivknutepunkt eller flyplass hvor de kommer helt alene og bare tar med seg bilen uten å besiktige den før de svir av opp mot 150 000kr på en gammel Chevrolet/Ford og kjører avgårde. Så ringer de noen uker etterpå og truer med advokat.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk etter å ha drevet litt med amcars av denne type de sist årene er at klientellet er noe spesielt. Det er enten unge guttunger som enkelt og greit kan beskrives som Harry. De skal gjerne ha noe de kan sette store hjul på, lyktebøyler og iallfall minst ett sørstatsklistremerke. Også snakker de hele tiden om å «kjøre over alle andre biler».... Derfor ble mange kjentfolk forbløffet når jeg kjøpte enn slik bil, da jeg ikke passer inn i kundegruppen overhodet. Jeg kombinerte en BMW entusiast sitt sinn med en amcar entusiast sitt sinn, siden jeg har begge deler. I BMW miljøet så hører vi ofte begreper som «clean» og «originalpolizei», disse begrepene ekesister ikke i miljøene rundt de rimeligere bruks amerikanerene. Der de andre heva sine Excursions, satte på ebay lykter og digre eksosrør. Der sto jeg og pussa og polerte, sørget for at takrailsa ble lakket opp i original farge og sørget for at bilen hadde riktige originale felger. Jeg fikk så mye hat for å demontere den digre lyktebøylen fra Arctic Truck med tusenmetere. Hvorfor? Fordi den var jævla harry... 

Den eldre delen av klientellet er som regel over 55 år, særdeles dårlig i rettskriving og stort sett uføretrygdet. De skal ha en bli de drømte om da de var nye, som kan trekke tunge hengere og som rett og slett fungerer som en stor penisforlenger (tror de selv iallfall). Vedlikehold er ikke viktig, det koster penger de ikke har. Men når de skal kjøpe bilen så skal den selvsagt være i nybilstand. Vi snakker her om folk som ikke er de skarpeste knivene i skuffen, dessverre. Det gjør at de er impulsive, sjekker feil ting før kjøp og tror de kommer noen vei med å være svære i kjeften i ettertid. Jeg sier ikke at han som kjøpte min bil er slik, men det er ofte en sammenheng. Nå har jeg ikke hørt fra ham siden jeg opprettet tråden, det er bra. Jeg er glad dere er enige i at jeg ikke har gjort noe galt. Det har gjort at jeg har fått ett ganske avslappet forhold til dette, særlig ettersom det ser ut som han har «sluppet taket». Men kommer han tilbake igjen så kommer jeg til å kjøre hard linje, det tror jeg ikke han vil tjene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Mitt inntrykk etter å ha drevet litt med amcars av denne type de sist årene er at klientellet er noe spesielt. Det er enten unge guttunger som enkelt og greit kan beskrives som Harry. De skal gjerne ha noe de kan sette store hjul på, lyktebøyler og iallfall minst ett sørstatsklistremerke. Også snakker de hele tiden om å «kjøre over alle andre biler».... Derfor ble mange kjentfolk forbløffet når jeg kjøpte enn slik bil, da jeg ikke passer inn i kundegruppen overhodet. Jeg kombinerte en BMW entusiast sitt sinn med en amcar entusiast sitt sinn, siden jeg har begge deler. I BMW miljøet så hører vi ofte begreper som «clean» og «originalpolizei», disse begrepene ekesister ikke i miljøene rundt de rimeligere bruks amerikanerene. Der de andre heva sine Excursions, satte på ebay lykter og digre eksosrør. Der sto jeg og pussa og polerte, sørget for at takrailsa ble lakket opp i original farge og sørget for at bilen hadde riktige originale felger. Jeg fikk så mye hat for å demontere den digre lyktebøylen fra Arctic Truck med tusenmetere. Hvorfor? Fordi den var jævla harry... 

Den eldre delen av klientellet er som regel over 55 år, særdeles dårlig i rettskriving og stort sett uføretrygdet. De skal ha en bli de drømte om da de var nye, som kan trekke tunge hengere og som rett og slett fungerer som en stor penisforlenger (tror de selv iallfall). Vedlikehold er ikke viktig, det koster penger de ikke har. Men når de skal kjøpe bilen så skal den selvsagt være i nybilstand. Vi snakker her om folk som ikke er de skarpeste knivene i skuffen, dessverre. Det gjør at de er impulsive, sjekker feil ting før kjøp og tror de kommer noen vei med å være svære i kjeften i ettertid. Jeg sier ikke at han som kjøpte min bil er slik, men det er ofte en sammenheng. Nå har jeg ikke hørt fra ham siden jeg opprettet tråden, det er bra. Jeg er glad dere er enige i at jeg ikke har gjort noe galt. Det har gjort at jeg har fått ett ganske avslappet forhold til dette, særlig ettersom det ser ut som han har «sluppet taket». Men kommer han tilbake igjen så kommer jeg til å kjøre hard linje, det tror jeg ikke han vil tjene på.

Her traff du ein kollega av meg midt på spikaren (om det går an å sei) 😂 Bortsett frå at han faktisk har jobb (som han er heilt ubrukeleg i og fekk pga ein onkel som jobbar i same bedrift). 50 år, lettare tilbakeståande, innser ikkje eigne feil, elskar amerikanske bilar og rettskriving er eit ikkje-tema 😂 

Eg høyres kanskje ut som ein arrogant satan som sitte på sin høge hest, det ser eg sjølv og er ikkje poenget med dette innlegget. Eg måtte berre bidra litt når Fredrik nesten beskreiv han kollegaen min på ein prikk 😂

Endret av RF91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kommer ingen vei med dette. Så lenge du har opplyst om kjente, merk kjente feil og mangler. Du som selger kan ikke vite at det er feil med ditten og datten. Noen feil kan også oppstå i ettertid.

Vil han true med retten osv må han gjøre det, men han som får regningen.

Bare du har fått med at bilen er besiktiget og prøvekjørt(om han ikke prøvekjørte skrevet kjøper ønsket ikke prøve bilen i kontrakt) og at bilen selges uten garanti, prisavslag for kjente mangler er gitt. Så har du gjort alt riktig i denne saken. Så lenge du har vært ærlig og har en god kontrakt kan han bare kaste bort pengene sine på å ta det videre. Er du forhandler hadde ting vært verre.

kom engang en til meg og ville heve kjøpet, han hadde hatt bilen i nesten 2måneder før han kom. Han truet med å ta det videre og jeg sa gjør gjerne det. Men les kontrakten et par ganger før du gjør det sa jeg.

han klagde på rust inne imellom metallet bak dekselet i baggasje luka, Hvordan skulle jeg vite at det var rust der uten å demontere hele bilen. Noen ting blir for dumt.

 

Sier også litt om at din kjøper som bare dukker opp uten å avtale, men som bare kommer på døra. Da må det være noe feil i huet på folk. 

Syntes du synd på han så tilby han en sum som plaster på såret, ellers med en god kontrakt og rette opplysninger hadde jeg ikke brydd meg. Så lenge du har gitt rette opplysninger selvfølgelig. Du kan også vise til det du fikk fra verksted. 

 

Bare viktig husk alltid ha en godt formulert kontrakt og opplys alltid kjøper om det som er feil og ikke skjul opplysninger som mange bruktbil selgere gjør. (Ikke at du har gjort det, men sånn generelt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...