Gå til innhold

Følgeskader av dieselpumpe havari


Sturee
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har en sak med min 2011 BMW 320D, der pumpa har havarert og spredd spon i hele systemet, som forsåvidt er kjent på disse.

Det beste hadde selvfølgelig vært å sette den hos bavaria, men som student tillot ikke lommeboka det så den ble plassert hos en landsdekkende verkstedkjede med god omtale her i området. Men det kan virke som de aldri har vært ute for dette før, for bilen blir ikke bra. Pumpe og dyser er byttet, og nå vil de prøve å bytte fuelrail. Ser ikke for meg hvordan den kan være synderen? De bytter dyser så går bilen en liten stund før de ryker igjen, sammen med diverse andre feilkoder og nødmodus ved pådrag. Bilen har altså blitt både startet og kjørt under verkstedoppholdet, men aldri av meg da den har stoppet igjen rimelig fort ved prøvekjøring fra verkstedets side. 

Siden den spiser dyser mistenker jeg systemet er langt fra godt nok renset og spon enda sirkulerer, selv om mekanikeren nekter for dette. Jeg frykter derfor at levetiden til nye pumpa er betydelig redusert, og at mengder med spon har tatt veien gjennom sylindre/eksos/turbo og også ned i motoren.

Så det jeg lurer på er, kan det være noe annet enn spon som gjør at verksted sliter med å få den til, og stadig feilmeldinger på dysene? 

Eventuelt hvis jeg har rett i mine mistanker om dårlig rengjøring/deler de burde byttet som er oversett, kan flere komponenter innvendig i motor ta skade av det siden de på verksted har kjørt bilen? Kan dette eventuelt påvises på noen måte?  Ser for meg at å bevise at verksted har skyld for et totalhavari i ettertid vil være fryktelig vanskelig.

Setter stor pris på innspill her, da jeg ikke vet hva jeg skal gjøre lengre! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Samme skjedde med min 2011 520d F11 (N47 motor) i April. 

Jeg gjorde jobben selv. Det som er viktig er å blåse rent alle rør og rail. Alt mellom pumpe og dyser.
Måtte skru ut trykkføler og overtrykksventil på rail og blåse rent med trykkluft. Alle returslanger lot jeg være.
Skiftet dieselfilter. Kjørte Rheingold BMW diagnose slik at systemet ble luftet, dyser justert, pumpe kalibrert etc. 

Spenningen var stor da jeg startet opp første gang. Det funka🤗. Har kjørt 5000 km siden rep. og krysser fingrer på at dieselfilteret gjør sin jobb.

Vet ikke om verkstedet ditt bare skiftet pumpe og dyser uten å rengjøre rail og rør i mellom pumpe-rail-dyser. Det virker nesten sånn.  Ingen fare med spon i sylinder-turbo, tror ikke spon kommer seg dit gjennom dysene.  Regner med at verkstedet har BMW diagnoseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet mener alt skal være rengjort ordentlig. Fikk et veldig godt svar på pm, der det med lufting ble nevnt. Skal innom verksted til uka og prøve å finne ut om dette faktisk ble gjort ordentlig og de ikke har kjørt den nye pumpa tørr og skåret den også. Høres for meg veldig sannsynlig ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...