Gå til innhold

Esp tuller i fartsdumper?


Otp3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ett lite problem med min e84 xdrive. Har ikke eid bilen lenge, men ble oppmerksom på at avogtil blinket ESP symbolet i dashbordet (noen ganger også sammen med lyden av abs eller at den kutter kraften til hjul), ved helt normal kjøring. Oftest over fartsdumper. Det varer alltid bare ett lite sekund, og bilen virker helt normal etterpå. Tenkte først det var noe dårlig kontakt ett sted, men begynne å undersøke flere muligheter og fant ut at rulleomkrets foran og bak hadde en differanse på 1,2%. Fikk da byttet til vinterhjul som har samme bredde og profil foran og bak. Håpet at dette da skulle fikse problemet i tilfelle det hadde noe med fordelerkasse og xdrive å gjøre. Men første turen blikket det i dashen igjen *sukk* Riktignok er vinterhjulene litt mere slitt foran enn bak. Snakk om ~2mm slitasje.

Ervirkelig xdrive så sinnsykt sensitivt? Eller kan det være problemet ligger ett annet sted?

Har også lagt merke til at hvis jeg kjører veldig forsiktig (rolig over fartsdumper ect), så kommer ikke blinket av ESP. Foreløpig ihvertfall. Har ikke tilgang på diagnose utstyr, men tenker å ta en tur til Bilia til uken.

Noen som har hørt om noe liknende eller noe erfaring selv?

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har samme problem på min 2014 e84 xdrive. Problemet dukker opp over fartsdumper med både sommer- og vinterdekk. 

Tenkte jeg skulle ta den med til Bilia snart selv, da det er noen måneder med garanti igjen. 

Fikk du noe informasjon fra Bilia om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dukket dette bare plutselig opp hos deg? Virker som blinkingen har vært fra jeg kjøpte bilen for 3~4 måneder siden, uten at jeg la merke til det ved inspeksjon/prøving.

Men mekanikeren fra Bilia sa til meg at det ikke er farlig, og kanskje hadde noe med temperatur ute (varmt) kombinert dekket som "gir etter" ved dumper. Nok til at det gir ett lite utslag. I tillegg til at diagnose og parametere blir det vanskelig å finne ut om dette med ESP, siden den "aldri" slår inn utilsiktet, og da ikke logges. Men ikke vet jeg 😅

Jeg venter også på rep av tidligere eiers kantkjørte felger og nye dekk på garanti hos forhandler, og ble også da oppfordret til å prøve om dette da vedvarer, med helt nye sommerdekk og nybalanserte felger. 

Men har ikke kommet så langt, virker bare litt irriterende til tider 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme som deg. Problemet har vært der siden jeg nylig kjøpte bilen, men oppdaget det ikke under prøvekjøring. Jeg har som sagt prøvd med to forskjellige sett med dekk, og problemet er der med begge dekkene. 

Opplever det bare når jeg kjører litt fort over dumpene (ikke noe unormalt fort, men ikke krypfart heller) 

Tipper at Bilia gjerne vil prøve å bortforklare dette, da det er vanskelig å feilsøke på, men jeg skal uansett prøve meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hadde min inne i dag. De skannet bilen og sjekket for feil uten å finne noe. Flere av de som jobber der hadde hatt X1'er inne med samme "feil", men de sier at xdrive systemet er såpass følsomt at den reagerer på små skarpe dumper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...