Gå til innhold

Motorolje til N47 (F11) 184hk xDrive


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Ok, dette har sikkert vært diskutert 100 ganger tidligere og spørsmålet er sikkert dumt, men jeg spør likevel:
- Hvilken anbefalt motorolje bør jeg velge?

Bil: 2013/14 BMW 520D Touring xDrive 184hk 100000km

Bør jeg velge 0W-30 eller 5W-40?

Tenker på Castor Edge eller anbefales noe annet?

Og vil det fungere med Biltema oljefilter?

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket servicehistorikken og ser at ved forrige oljeservice, så ble det benyttet Valvoline Synpower C3 5W-30. Svindedyr olje i følge regningen :-o

Så valgene er på BMW LL-04: 0W-30, 5W-30, 0W-40 og 5W-40 :-o

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Skruvat selger Castrol Edge til bra pris, men jeg blir ikke klok.

Castrol Edge 5W-40 finnes i en C3 BMW LL-04 for Turbo Diesel

Så finnes Castrol Edge 0W-30 Universal C3 BMW LL-04

Og så finnes det 5W-30 Universal C3 BMW LL-04

 

Så hva anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at 0W-30 er den beste for oss i Norge og kalde vintere.
Men jeg hører at Mobil1 ESP Formula er bedre olje enn Castrol Edge.
For vanlige folk så opplever man neppe noen forskjell, men med tanke på N47 sine svakheter, så bør man kanskje satse på det beste som kan fåes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ta det med 5 klyper salt alt du "hører" om motorolje. Det er svært mye følelser og synsing rundt dette temaet og lite fakta. De fleste har ei olje de er fornøyd med som de anbefaler. Det bekrefter vel egentlig at det aller meste av merker gjør en god jobb. Det viktigeste er å fylle ei som oppfyller LL04 og at du bytter den før den har gått jorda rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg snakket med mange fagfolk om olje. Jeg er enig med Hpi om følelser ved valg av olje. Tror vi alle drives av følelser uansett hva man kjøper. Noen russere har tatt seg bryet å teste en haug med oljer i noen mer eller mindre amatørmessig undersøkelse, men man fikk noen inntrykk. Kuldetesten er jo kjent. Frys ned oljen til minus 30 grader eller noe slikt og sjekk viskositeten. 10W-40 er blokkfrosen og stiv. 0W-30 holder seg fortsatt flytende. Dette er jo ekstremt viktig under kaldstart. Hvordan får motoren start i kulde hvis oljen er stiv? Men 0W-30 er bra under kaldstart, men har dårligere smøreegenskaper ved drift-varm motor.
Det som var mest interessant var varmetesten. Oljene varmes opp og så observerer man hvordan oljene forandret seg. Original-oljen til Toyota ble til karamel først. Den rett og slett krystallieres og tørkes inn. Det er dette vi ser som et belegg som legger seg på innsiden av motoren. De kjente oljene slik som Castrol, Mobil1, Shell Helix(Som i dag er BMW-oljen?) kommer midt på treet. Den beste er 5W-40 som har god kaldstart-egenskaper, men beholder smøreevne i hele temperatur-registeret og tåler høyere temperatur uten å krystallisere seg. Det er derfor på racing-biler man velger 10W-50. En olje som tåler svært høy temperatur. På diesel-motorer så velges ofte 5W-30 fordi diesel-motorer produserer mindre varme enn bensinmotorer, men denne oljen karameliserer seg lettere enn 5W-40. 
En annen test er smøretesten der man belaster friksjonsflaten til et hjul ikke lenger går rundt. Dette med oljen oppvarmet til ca. 100grader. Der kom oljer jeg ikke har hørt om i toppen. Slik som Liquimoly.

Så snakket jeg med noen som driver med olje Der lærte jeg at Mobil1 i dag faktisk er Esso-olje. Esso kjøpte Mobil1 for å skaffe seg en merkenavn for sin egen olje. Dere har vel lagt merke til at Esso-stasjonene ikke lenger har Esso-olje, men Mobil1?

Så kom et nytt ord fram:  Reraffinert olje. Olje som som rafineres fra gammel spillolje. Denne reraffinerte oljen blandes inn i ny olje. Om Valvoline så snakkes det om 100% reraffinert olje. Jeg vet ingeting om reraffinert olje er noe dårligere enn ny-produsert olje, men spillolje er jo en sammensetning av alle typer spillolje med forskjellig viskositet. Det kan jo ikke være bra å blande forskjellige type oljer?

Da kom det fram en olje som framstår som helt ren. Det er AGIP-Eni. De henter all sin olje for produksjon av motorolje fra Nordsjøen og all Eni-oljen er 100% nyraffinert uten tilsetting av reraffinert olje. AGPI-Eni omtales som det beste du kan få på markedet.

Har derfor bestilt AGPI-Eni I-sint :-)

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 16.28, Mons1 skrev:

Nå har jeg snakket med mange fagfolk om olje. Jeg er enig med Hpi om følelser ved valg av olje. Tror vi alle drives av følelser uansett hva man kjøper. Noen russere har tatt seg bryet å teste en haug med oljer i noen mer eller mindre amatørmessig undersøkelse, men man fikk noen inntrykk. Kuldetesten er jo kjent. Frys ned oljen til minus 30 grader eller noe slikt og sjekk viskositeten. 10W-40 er blokkfrosen og stiv. 0W-30 holder seg fortsatt flytende. Dette er jo ekstremt viktig under kaldstart. Hvordan får motoren start i kulde hvis oljen er stiv? Men 0W-30 er bra under kaldstart, men har dårligere smøreegenskaper ved drift-varm motor.
Det som var mest interessant var varmetesten. Oljene varmes opp og så observerer man hvordan oljene forandret seg. Original-oljen til Toyota ble til karamel først. Den rett og slett krystallieres og tørkes inn. Det er dette vi ser som et belegg som legger seg på innsiden av motoren. De kjente oljene slik som Castrol, Mobil1, Shell Helix(Som i dag er BMW-oljen?) kommer midt på treet. Den beste er 5W-40 som har god kaldstart-egenskaper, men beholder smøreevne i hele temperatur-registeret og tåler høyere temperatur uten å krystallisere seg. Det er derfor på racing-biler man velger 10W-50. En olje som tåler svært høy temperatur. På diesel-motorer så velges ofte 5W-30 fordi diesel-motorer produserer mindre varme enn bensinmotorer, men denne oljen karameliserer seg lettere enn 5W-40. 
En annen test er smøretesten der man belaster friksjonsflaten til et hjul ikke lenger går rundt. Dette med oljen oppvarmet til ca. 100grader. Der kom oljer jeg ikke har hørt om i toppen. Slik som Liquimoly.

Så snakket jeg med noen som driver med olje Der lærte jeg at Mobil1 i dag faktisk er Esso-olje. Esso kjøpte Mobil1 for å skaffe seg en merkenavn for sin egen olje. Dere har vel lagt merke til at Esso-stasjonene ikke lenger har Esso-olje, men Mobil1?

Så kom et nytt ord fram:  Reraffinert olje. Olje som som rafineres fra gammel spillolje. Denne reraffinerte oljen blandes inn i ny olje. Om Valvoline så snakkes det om 100% reraffinert olje. Jeg vet ingeting om reraffinert olje er noe dårligere enn ny-produsert olje, men spillolje er jo en sammensetning av alle typer spillolje med forskjellig viskositet. Det kan jo ikke være bra å blande forskjellige type oljer?

Da kom det fram en olje som framstår som helt ren. Det er AGIP-Eni. De henter all sin olje for produksjon av motorolje fra Nordsjøen og all Eni-oljen er 100% nyraffinert uten tilsetting av reraffinert olje. AGPI-Eni omtales som det beste du kan få på markedet.

Har derfor bestilt AGPI-Eni I-sint :-)

Den testen med å varme opp olje slik de gjør er bare totalt frakoblet virkeligheten i en bilmotor som ikke skal oppnå noe mer enn 105 grader ish temperaturer. Sier deg ikke noe om den reelle kvaliteten på oljen. Det du kan stole på er ACEA og BMW LL0X klassifisering som er standariserte tester. Det med W og tallklassifisering sier deg bare noe om viskositeten ved visse temperaturer, en brøkdel av oljens egenskaper. Derfor bør du gå for en helsyntetisk olje. Det at AGIP og ENI lager best olje fra nordsjøen, de produserer ikke raffinert olje der og kjøper den i såfall fra Statoil Mongstad. Syntetisk olje er, ja det ligger i navnet, syntetisk med mange syntetiske tilsetningsstoffer som gir den kvaliteter som er 50% bedre enn mineraloljer. 

Har gjort 5 oljeprøver på en BMW 320d 2009 modell med en N47D20C motor fra den var gått 17000 til den var gått 80000km ila 3 år. Da brukte jeg 0W-30 Castrol Edge Professional oljen og den viste seg å beholde sine egenskaper stort sett opp til maks 16000km. Den oljen regnes som en av de beste du får tak i og det er ikke uten grunn flere tyske bilprodusenter anbefaler den. Det er ingen dagens oljer som klarer å gi en tilfredstillende smøring med det gamle intervallet på 30000km. DErfor har BMW redusert det til 16000km en gang i året. Det skåner turboen din, lagre og sylindervegg. Prøvene ble gjort av Invicta AS og BP i Storbritannia. De brukes også ifbm oljetester på jetturbiner og annet lignende utstyr. 

Om du virkelig vil teste en olje systematisk kjører du på den 16000 km og tapper av i et prøveglass du får av Invicta AS. De sender deg en gratis. Så kjører de en analyse av den og du får en rapport med detaljerte analyser mot når oljen er ny fra en referanseprøve de har. Så sammenlignes degraderingen av oljen og hvor ille den er. 

Selv om olje oppfyller Longlife så er de aldri det. 16000km maks eller en gang i året er heller regelen enn unntaket. 

 

https://www.invicta.no/project/motorolje/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2018 den 22.15, quandt1960 skrev:

...

Selv om olje oppfyller Longlife så er de aldri det. 16000km maks eller en gang i året er heller regelen enn unntaket. 

 

https://www.invicta.no/project/motorolje/

 

Du har sikkert rett i alt du sier, men problemet er jo at alle har forskjellge meninger.

Kjører kun Helsyntet og kun olje etter spesifikasjoner som er oppgitt i manualen.

Men du vet like godt som meg at selv om olje oppgis til BMW LL-04 og ACEA C3, så er det forskjell på oljen.
Biltema selger olje med slike spesifiasjoner, så ville du ha brukt Biltema?

Det interessante er at BMW har ikke akkurat endret sin policy på oljeintervaller før evt etter 2013. På min 13mod så står det i manualen at jeg skal følge intervallet som kjørecomputeren gir. Jeg har nå kjørt 22000km siden sist oljeservive og 1,5 år. Fortsatt vil Kjørecomputeren ha enten 5000km til eller mai-2019.
Da stiller jeg spørsmål om hvor mange turboer har ryket pga BMW sin definisjon av oljeservice i hht kjørecomputeren?

:-o
 

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...