Gå til innhold

2dørs 1983 320i, godkjent ombygd med M52B25, 125000 KR/bud


Toastjern
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Legger da ut E30'n for salg i håp om at noen med litt peiling vil ta vare på den.

Kjøpte bilen i Mai, 2014.Og har kjørt rundt 10.000km med den siden da, 6000km av disse er med M52B25 ifra E36 323i.

Regnr:    RF31678

Bilen ble godkjent ombygd med M52B25 motor og EU godkjent torsdag den 13 September i år.
Bilen ble regget ned til 4 seter.

Alle nye opplysninger om motor og sitteplasser finner på Vegvesenet sine sider alt.

KM stand pr 16.09.2018 229900. Fulgte med 2 speedometer når jeg kjøpte bilen, så har null peiling på faktisk km.
Lite/ingen servicedokumenter.

Må på EU igjen til neste år, men den bør gå igjennom med null feil, da det ikke var noe galt med den denne gang. Bare bytta bilbeltet baki, sjåførside. En pære til sprederne, og varseltrekant som mangla.

Kort oppsummering av deler brukt i ombygging:

  • M52B25 motor, kjøpt fra Koed, KM stand da: 156.000, motoren har nå gått 162.000KM. Går bra.
  • Bananmanifold ifra Koed, fra TA Technix, også godkjent i vognkortet. (mtp på støy).
  • Hjerne ifra E39 523i, chippa og fjerna startsperre(EWS), kjøpt av Eirik Viste inne her på bimmers.
  • M20 til M50 adapter ledningsnett fra Garagistic, https://store.garagistic.com/BMW-E30-M50-S50-wiring-harness-adapters
  • Ny LMM ble montert, med luftfilterboks og filter fra E34 m/M30 motor.
  • Motorlabber ifra E36, motorputer fra  E28 535i, bunnpanne fra E34 m/M50 motor. Nye pakninger til bunnpanne osv.
  • 5 trinns girkasse fra E34 525i, her sitter det helt ny clutch og ny slavesylinder. Virker veldig tight og fin, ingen skraping i noen av gira.
  • BKF fra facelift  E30 325ix, med liten bremsevæskebeholder fra 2002tii montert på støtdempertårnet.
  • JoM Coilovers, også  godkjent i vognkortet.
  • Orginale E30 325i bremser var godt nok til ombygg,  montert skivebremser bak. Her ble det bestilt nyrenoverte kalippere foran og bak fra GS/Koed i 2015, montert i 2016.
  • 51mm fjørbein foran.
  • 14" el vifte fra SPAL, med justerbar viftekontroller fra QSP. Montert bryter i kupeen som ser veldig anonym ut, egen sikring i hanskerommet.
  • Helt ny startermotor
  • Ny bakpotte fra TA Technix i 2015/2016, husker ikke helt. Står på kvittering.
  • Har kvitteringer på motor og det aller meste, samlet rundt 28-30k.

Masse nye smådeler og deksler, slanger, koblinger, rør, nye plugger,  blir for mye å ramse opp.

Andre ting som er byttet:

Kamaksel sensor
Veivaksel sensor
Begge lambdasonder er nye
Olje og oljefilter ble byttet
Ny vannpumpe følger med (har ikke hatt tid til å bytte)
Dysene var tette og har fått nye mikrofilter. Har blitt testet for flow etter, og er bra. Ble også sjekket montert i bilen for å bekrefte at de gir bensin som de skal.
Batteriet ble flyttet baki.
Masse bremserør baki ved bakaksel/diff ble byttet i 2015. Noen av disse er leie å komme til og få byttet.


Heeelt sikkert noe jeg har glemt å nevne.

Så over til bilen selve bilen.

Interiør.

  • Ganske strøkent interiør, ingen hull eller rifter i noen av setene. Ser jo kanskje litt sliten ut noen plasser, men det er jo som sagt en gammel bil.
  • Sportstoler i stoff.
  • Ingen sprekker e.l. i dashbordet.
  • Ikke noe sig i taktrekket, men den harde biten framme ved frontrute, der har trekket slippi litt, men det er en enkel sak å lime opp igjen.(Se evt bilder)
  • Midtre beltet baki er kappet vekk, da bilen ble regget ned til 4 seter.
  • CD spiller med Bluetooth, Aux kan kjøpes og trekkes ut hvis man vil det. Ikke DAB på denne.

Lakk/karosseri.

Her trenger bilen mest omsorg de nærmeste årene.

  • Bilen ble hellakkert i 2012 engang, i en Volvo farge jeg ikke husker navnet på.
  • Fortsatt veldig pen i lakken. Ikke vinterkjørt siden den gang. Stått i garasje under mitt eie.
  • Det er kun to, veldig små bulker jeg er klar over. En på panseret og en på sjåførdøra (nederst mot kanalen).
  • Bilen er fri for alvorlig rust på de kjente plassene. (Foran støtdempertårna, under gulvteppet, jekkepunktene er fine og solide  ennå).
  • Litt overflate ved gjennomgangen til bensinrøret ved ryggen i baksetene.
     
  • Begynner å komme litt rust i hjulbuer, langs kanten under kanalene og framskjermene, bak framhjula. Litt på det ene hjørnet  på framfanger. Dette bør fikses innen kort tid, spesielt under langs kanalene. Men er ikke noe farlig mtp jekkepunktene ennå, det ser litt stygt ut fordi det ikke alltid har blitt brukt kloss i mellom kanal og jekk.
     

Etter å ha  kjørt bilen i tungt regnvær tar den inn vann ved baklykta på sjåførsiden, dette er det eneste stedet den tar inn vann. (Dårlig pakning til baklykta). Der har det da fyllt seg opp til det punktet hvor original jekken har liggi i vann og spredd rustfarge i hele brønnen på den siden. (Skal prøve å huske å ta bilder av dette og).

Motor/drivlinje:

  • Motor går kjempebra gjennom hele registeret, ble enda bedre etter jeg bytta veiv og kamakselsensor.
  • Motor sliter på tomgang, noen ganger går den fint, andre ganger ikke. Mistenker gåen tomgangregulator, da den som satt der var dårlig og en brukt en ifra Koed ble montert.
  • Får for mye bensin.
  • Diffen  er en 188mm diff med 4.45 i utveksling. MÅ BYTTES i nær framtid, denne uler og lager litt lyd ved enkelte tilfeller i lav fart. Finnes nesten ikke E30 som ble levert med denne type diff, så regner med den er ifra E28 eller har fått bytta innmat. Usedvanlig kort i gira, tar i gang på 2. gir og er som å kjøre en supermotard. Toppfart på rundt 170km/t i 5. gir på turtallsperre. (Ble annen utveksling på girkassa når jeg byttet og tenkte overhodet ikke på dette).
  • Har blitt anbefalt diff med utveksling på rundt 3.64 / 3.46 / 3.23.
  • Girkasse er det ingenting galt med.

 

Radiatoren fungerer feilfritt, men den tjukke påkoblinga øverst til vannslangen er knekt så det sitter to slangeklemmer på den. Men den har ikke hoppet av for meg.

Følger med en del deler som kan være kjekke og ha. Både brukte og nye.

Begge hjulsettene som er avbildet følger med.

16" x 7,5" Replica Borbet felger med ET 20,  ok sommerdekk, det ene dekket er skeivslitt pga gal spissing.
15" MiM vinterfelger med 7årgamle piggfrie vinterhjul. (Ble brukt til godkjenning, anbefales IKKE å bruke disse, verken om sommeren eller vinteren).

På sommerfelgene sitter det 10mm spacere foran med lengre bolter foran, 20mm skrudde spacere bak. Spacere fra H&R.

Følger med to nøkler.
Masse papirer.
Fri omreg.

Skiltene må hentes på Hønefoss Trafikkstasjon. Dette kan jeg gjøre en dag eller to i forveien ved kjøp da jeg jobber i Hønefoss området.

Bilen kan besiktiges når som helst, prøvekjøring er mulig.
Kun rent salg, er ikke interessert i noen andre biler da jeg har nylig kjøpt E39 M5, er heller ikke interessert i mc'er, snøscootere eller andre leketøy som bytte.


Bedre bilder kommer i løpet av uka. Motorrommet er ikke likt som bildet under, er ikke åpent filter der eller tårnstiver.

Send meg helst mail, om det skulle være nødvendig ring etter 1530 i hverdager. (Svarer jeg ikke, send sms om at det er angående bilen).
Mail:  klevengen90@gmail.com
Tlf: 97678813

Mvh Mads K
 

 

1014580198_IMG_E1758(2).thumb.JPG.06490be9b81e422b59b0a2acdc4f672f.JPG

IMG_1303.thumb.JPG.ae06d09dc43dba20bd244832ddb36dbb.JPG

20180913_162539.thumb.jpg.b1420d0e23759ba31dc05707379c16d6.jpg

20180913_122851.thumb.jpg.b1cc8ebfca1855c36326c13edf389981.jpg

20180703_205514.thumb.jpg.179717b2ec1cb385e9f3c70031db468f.jpg

20180703_205450.thumb.jpg.30f6826943e916988a158e173c81040f.jpg

20180703_205425.thumb.jpg.7d2e8fe9c852dd4c2bda433739b6fe30.jpg

20180913_165812.thumb.jpg.0c0eb9a41552288cc6944cedde53082d.jpg

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

IMG_0402.JPG

Endret av Toastjern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...