Gå til innhold

E39 ESS520IA Vortech V3 Estorilblau - Søknad om ombygging


kimhaage
 Share

Anbefalte innlegg

Hallois alle BMW-hoder! 

 

Har gått til innkjøp av prosjektbil, og er godt i gang... men trenger litt gode råd og tips underveis, spesielt til koding, og håper noen her inne vil bistå litt! 

Innholdsliste med link til innleggene lengre ned i innlegg :)

 

Litt om bilen først:

En 2002 520IA 2.2 rekkesekser, 208 000km på telleren og i særdeles god stand om jeg får si det selv :) bra utstyrt utover det:
- HiFi Professional DSP

- CD-veksler

- Original, trådløs telefon i midtarmlene

- Cruisecontrol

- M-pakke 

- M-interiør 

- M-teknikk II understell

- Shadowline

- Sportsseter

- Elektrisk solgardin i bakrute

- Regnsensor

- Xenon

- PDC foran og bak

- Hvite sideblinkere

- Supersport Black evolution understell

- Sorte nyrer

 

Den har det meste av utstyr, men det som mangler skal ettermonteres: 
Utført:

 Originalt M5 instrumentpanel 

 Originalt interiør fra M5 (elektriske stoler) 

 Innvendig rens

 235/35R19 Michelin PilotSport 4S + 275/30R19 Michelin PilotSport 4S

 Dynavin N6 hovedenhet 

 ESR SR06 9.5x19 + 10.5x19 ET22 

 Sortlakkere felger med nye rivets

Nytt ratt med flat bunn og innslag av alcantara 

 TSW Hockenheim 8.5x18 + 9.5x18 ET22 vinterfelger

 225/45R18 + 255/40R18 piggfrie vinterdekk 

Lakkering av M5-stoler

M5-speil utvendig 

Montere Vortech V3-kompressorkit

 Ny girkule i skinn/alcantara 

 Håndbrekkspake i skinn/alcantara 

Speildeksel til M5-speil i carbon 

Tårnstiver motorrom

Supersprint effektanlegg 2x76mm 

 DTM frontlippe i carbon  

Carbon lyktedeksel til tåkelys 

 Elektrisk eksosspjeld med fjernkontroll (fått, ikke montert)

 

I bestilling:

 

Kommende planer: 

 Originale M5-bremser rundt om

M5-luftinntak i nedre del av grill

 M54B30-motor (flytte over kompressorkit)

 TA Technix luftunderstell (med TÜV) 

 M5-differensial med akslinger

 

 

Det aller meste er på vei, kompressor, interiør og instrumentpanel er det første som ankommer ila uken eller begynnelsen av neste uke.  

Spørsmål 1: Jeg kan en del om koding fra før, men aldri kodet instrumentpanel, har lest meg sånn høvelig opp på retrofitting av M5-panelet, men er det noen som har vellykket kodet oljemåleren?
Slik jeg har forstått det er det mulig på biler etter 99? 

 

Spørsmål 2: Retrofitting av M5-stoler (elektriske), jeg har manuelle seter per i dag. Memoryfunksjonen skal ikke kobles opp, så det eneste jeg trenger er varme og el.funksjon.
De aller fleste skriver at de bare kobler opp el.funksjonen slik at setene beveger seg, men ikke varme - noen som har innspill til hvorfor og evt. en god løsning på hvordan man får både el.justering og varme? 

 

Spørsmål 3: Er det noen som har montert kompressorkit på denne motoren og har erfaringer med det? Jeg har tidligere montert kompressor på min gamle E39 M5, det gikk forsåvidt greit og ESS sier denne motoren er enklere å montere på (naturligvis siden det er bedre plass). Jeg er ikke ute etter en racerbil, men en fin cruiser med litt mer enn originalt, samtidig synes jeg denne motoren er ganske morro lyd og drag fra i utgangspunktet, så jeg tenker det blir en gøy bil når den er på. Den er heller ikke like fremtung som 540. ESS anslår ca. 260hk med kit på. 

 

 Spørsmål 4: Er det noen som har eller vet om godkjent 520 med kompressor? Jeg håper og tror at det skulle holde med M5-bremser rundt om for å kunne få det til..? 

 

Bilen kom forøvrig på noen 18" ESM-felger med alt for små dekk for å få den så lav som mulig, jeg har bestilt nye ESR SR05 i 9.5x19 og 10.5x19 i sort, bilen står i mellomtiden på 9x19 og 10x19 TSW Turbina i sort, disse kommer for salg om noen er interessert :) De blir skodd med Michelin PilotSport4S 235/35R19 og 275/30R19 (står på TSW-felgene nå).  ESM-felgene er solgt. 

Felgoppdatering: ESR kunne ikke levere SR05 i sort i riktige dim, så det blir ESR SR02 i Matte bronze 9.5+10.5R19. Fremfelgene kommer ila uken satser jeg på. 
Og etter nok en oppdatering om at SR02 OGSÅ er utsolgt etter innlagt bestilling, ble det til slutt ESR SR06 i hyper silver, som mest sannsynlig blir sortlakkert eller en annen sprek farge som kan passe bilen. 


Klikk for å komme til innlegg: 

22.9.18: Prøvemontering og kobling av montering av M5-stoler

24.9.18: Montering og koding M5 instrumentpanel

27.9.18: Montering av nytt ratt og kompressor

28.9.18: Skinnstoler er preppet og lakkert samt forseglet med klarlakk tilpasset skinn. Kjøpte farge og klarlakk/forsegling fra Bilpleiekongen - planen var i utgangspunktet å bruke Colourlock, men det er kostbart og tidkrevende å applikere med svamp/applikator kontra sprayflaske. Lakken er særdeles god å jobbe med og flyter fint utover. 

29.8.18: M5-stoler montert, ESR-felger preppet og lakkert med sort base, klarlakk neste prosjekt til uken.

1.10.18: Klarlakkering felger

2.10.18: Felger montert på bil etter lakkering

2.10.18: Nytt kompressorhus med riktig utgang og dyser er mottatt, kompressorhus flyttet over på turbin og montering fortsetter :) Har nå bestilt tårnstiver og litt annet ymse, software er mottatt fra ESS og lagt inn, de stoppet på 280hk og mener det skal være holdbart. Kommer bilder :)

3.10.18: Bestilt Supersprint effektanlegg med 2x76mm, planen etterhvert er å bygge om til 35i-look med 2x1-utblås, ett på hver side - godt utgangspunkt å bygge på supersprint sin bakpotte. Jeg vil ikke sette på 2x2-bakpotter ettersom jeg synes det hører hjemme på "skikkelige" motorer og ikke en liten 2.2l :) Jeg har smått begynt å snuse på tanken om å etterhvert sette i en S54B32-motor, vet det er hvertfall en av de til lands som er godkjent, ingen som leser dette sin vel? 

5.10.18: Siste montering av kompressor, første prøvetur, M5-speil ankommet (feil type) 

6.10.18: M5-speil ankom fredag, og skal i dag lakkeres, montering blir mest sannsynlig mandag så hvertfall klarlakken er overflateherdet. Subbet også vekk noe lakk på høyre bakfelg under prøvetur med kompressor ettersom jeg glemte å justere opp høyden bak etter nye felger og dekk ble montert.. Surt som fy, så denne må også lakkes med speil igjen. Heldigvis bare helt på ytterkant av felgen så jeg slipper å ta hele, men likevel surt!! 

6.10.18: Lydklipp med kompressor montert

8.10.18: Fikk lakkert opp igjen felgkanten som ble skadet under testturen og fått justert bilen til riktig høyde, også montert på 16mm spacer foran mot 10mm som stod der tidligere, felgene subbet inni støtdemperen foran med 10mm. 

9.10.18: Toppdekselpakning byttet, rask og grei jobb for en gangs skyld! Skiftet tennplugger i samme rennet, de så likt slitt ut alle sammen så det var et godt tegn :) 
Venter på nye M5-speil ettersom de første jeg fikk var uten elektrisk foldefunksjon, og jeg skulle ha med! Bilen står nå uten begge sidespeil med to store hull i dørene så jeg får ikke kjørt noe, orker heller ikke montere på igjen de gamle. 

Fant også ut at veivhusventilasjonslangen var kollapset, så det er nok derfor toppdekselpakning plutselig har gått fra å være litt lekk til å gi helt etter. Fikk satt på slangeklemmer langs slangen for å holde den rund for å unngå at den kollapser igjen. Denne går på kompressoren nå og er rett og slett for jævlig og komme til, under plastmanifold ca. 10-15 cm inn mot blokken forfra, måtte av med kompressorhus og reim, men nå er det hvertfall tipptopp :)

11.10.18: Lakkering av interiørlister, vinterfelger, girkule og håndbrekk

17.10.18: Tett veivhusventilasjon, montering av DTM-lippe, speildeksel, tåkelysdeksel, tårnstiver og eksos

7.11.18: Siste oppdatering med bilder

Kommer flere utvendige bilder når jeg får den ut fra verkstedet, står uten speil med hull rett gjennom dørene nå så lite gunstig i godt vestlandsvær :) Klør i fingrene etter å prøvekjøre. 

10.01.18: Søknad om ombygging 


Har eid en del E39 nå men denne har jeg blitt fryktelig fort glad i etter bare et par dager! 

Takker på forhånd for alle innspill :)

 

Til salgs: 

https://www.finn.no/user/profile/profile.html?id=1528991178&search=bap/forsale

 

 

 

 

 

 

 

 

2018-10-17_16_10_43.jpg

2018-10-17_16_10_33.jpg

2018-11-06_14_12_14.jpg

2018-11-06_12_33_15.jpg

2018-11-06_12_32_31.jpg

2018-11-06_12_32_11.jpg

2018-11-06_12_31_55.jpg

2018-11-06_12_31_46.jpg

2018-11-05_15_48_13.jpg

2018-11-05_15_48_00.jpg

2018-11-05_15_47_40.jpg

Endret av kimhaage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på spørsmål 2. Man kan fint retrofite begge deler. Har selv retrofitet varme, elstoler samt memory på mine biler. Man må uansett koble opp plus til selve bryteren så går det 2 ledninger fra den og inn til stolen. 1 er termostaten og andre er varme. Jordingen ligger i stolen. Er diagrammer på hele greiene, jeg fant hvertfall en del men kun 1 som jeg brukte da den viste alt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt,  hvordan oppfører en motor med kompressor seg i forhold til en turbomotor?  Har vel inntrykk av at en kompressor er med helt fra tomgang men er den med på hele registeret eller gi den seg før en turbo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, RemyNG skrev:

Svar på spørsmål 2. Man kan fint retrofite begge deler. Har selv retrofitet varme, elstoler samt memory på mine biler. Man må uansett koble opp plus til selve bryteren så går det 2 ledninger fra den og inn til stolen. 1 er termostaten og andre er varme. Jordingen ligger i stolen. Er diagrammer på hele greiene, jeg fant hvertfall en del men kun 1 som jeg brukte da den viste alt 

Herlig! Takker. Ledning fra selve setevarmerknappen du er inne på da? 
Når du koblet memory, la du opp nytt ledningsnett med relè og full pakke inn til sikringsboksen i hanskerommet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hpi skrev:

Kult prosjekt,  hvordan oppfører en motor med kompressor seg i forhold til en turbomotor?  Har vel inntrykk av at en kompressor er med helt fra tomgang men er den med på hele registeret eller gi den seg før en turbo? 

I dette tilfellet er det en sentrifugalkompressor, som oppfører seg på mange måter som en turbo, så det er noe mindre bunndrag i denne enn sammenlignet med en skrukompressor som leverer konstant. Fordelen er pålitelighet, veldig enkelt å montere og jobber på ganske lave temperaturer. 

Her er den som skal på om du vil lese litt mer: https://esstuning.com/ess-m52tu-m54-vt1-supercharger-system/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal vell ikke ødelegge denne fine bilen med å montere koppholdere til båt fra biltema ?:uh: synest msport krysset fortjener å få bli :) ellers meget pen bil som jeg ikke skjønner hvorfor det tok så lang tid for at en kjøper skulle dukke opp :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

du skal vell ikke ødelegge denne fine bilen med å montere koppholdere til båt fra biltema ?:uh: synest msport krysset fortjener å få bli :) ellers meget pen bil som jeg ikke skjønner hvorfor det tok så lang tid for at en kjøper skulle dukke opp :)

 

 

Her henger jeg ikke med? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vell luftinntaka, la krysset leve. mye penere :)

 

ingen problemer å godkjenne med presse, med siden du har bil etter 1.1.89 så har du krav om avgass testing som gjør at du må dokumentere det via tüv/dekra. Søker du på syklistest på forumet får du opp uttallige sider, men sikkert under 1% som faktisk gjennomfører da det koster en hel del å frakte bilen til tyskland + testing. Er mye billigere/enklere å  bygge om bilen til M5 :) men bl.a E46 M3n til "Bjanne" på forumet ble godkjent av SSP med Vortech V3.

men KW black evolution? er ikke det Supersport black evolution du mener? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, hsd skrev:

er vell luftinntaka, la krysset leve. mye penere :)

 

ingen problemer å godkjenne med presse, med siden du har bil etter 1.1.89 så har du krav om avgass testing som gjør at du må dokumentere det via tüv/dekra. Søker du på syklistest på forumet får du opp uttallige sider, men sikkert under 1% som faktisk gjennomfører da det koster en hel del å frakte bilen til tyskland + testing. Er mye billigere/enklere å  bygge om bilen til M5 :) men bl.a E46 M3n til "Bjanne" på forumet ble godkjent av SSP med Vortech V3.

men KW black evolution? er ikke det Supersport black evolution du mener? 

 

😂 Ja smaken er som baken :)  Jeg liker de så lenge de er fungerende, og tenker det er naturlig tilbehør til M5-bremser.

Ja selvfølgelig er det Supersport jeg mener,generaltabbe 😊

På min tidligere M5 hadde jeg en skvett E85 i bensintanken før avgasstesten, da kom den under tillatt maksverdi. Jeg har vel en liten plan i bakhodet å bygge om bilen til M5 etterhvert, men enn så lenge skal 2.2L få kjørt seg litt. Det kommer ikke til å være så fryktelig langt unna en M5 annet enn motor og driv når jeg er ferdig likevel, så da er veien kort videre forhåpentligvis :)

Endret av kimhaage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kimhaage skrev:

Herlig! Takker. Ledning fra selve setevarmerknappen du er inne på da? 
Når du koblet memory, la du opp nytt ledningsnett med relè og full pakke inn til sikringsboksen i hanskerommet? 

Jording kobler man uansett til stolen så der går jording for el setet og varme. Så trekker man 2 kabler fra sete til panelet som går til termostat og strøm. Bak panelet må man koble opp pluss og tilhørende ledninger. 

Memory delen kobler man fra bryter og videre bak til vindusheis bryter modulen. Den sender videre info til P-Bus. Så må man koble P-Bus kabelen bak sparke panelet på fører siden (blå/rød ledning tykk type). Sikring monterer man opp med tanke på elsetet den monteres i hanske rommet.. For passasjer setet skal det monteres til en sleep rele som kobles videre til grunn modulen som gir signal på å skru av strømmen etter 16min. 

Er egentlig en god DIY ute på nettet hvis man søker litt. Jeg har en tonn av det på PCen men har ikke skrudd på PCen på 1 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg VT1 med Vortech V3 presse. Den er selvsmørende å trenger ikke olje pick-up fra bunnpanna. Hadde VT1 på samme motor som deg bare i en e46 dog med manuell kasse. I en tyngre bil og med automat kommer det ikke til å gå så greit som du tror. Jeg synes det gikk endel bedre men gikk ikke like godt som jeg trodde. Ente med å kjøpe E39 M5 isteden.

Men at presse er morro er det ingen tvil om. Jeg kan forsvare effektøkninga om du finner et brukt kit til salg, men å kjøpe ett nytt kit fra ESS er bortkasta penger for å være brutalt ærlig. Om du finner riktig tuner kan du forvente rundt 250 hk. Jeg hadde 270 hk og 310 nm, men da med manuell. Siden du har automat blir non motoren tunet litt mer safe. 

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, RemyNG skrev:

Jording kobler man uansett til stolen så der går jording for el setet og varme. Så trekker man 2 kabler fra sete til panelet som går til termostat og strøm. Bak panelet må man koble opp pluss og tilhørende ledninger. 

Memory delen kobler man fra bryter og videre bak til vindusheis bryter modulen. Den sender videre info til P-Bus. Så må man koble P-Bus kabelen bak sparke panelet på fører siden (blå/rød ledning tykk type). Sikring monterer man opp med tanke på elsetet den monteres i hanske rommet.. For passasjer setet skal det monteres til en sleep rele som kobles videre til grunn modulen som gir signal på å skru av strømmen etter 16min. 

Er egentlig en god DIY ute på nettet hvis man søker litt. Jeg har en tonn av det på PCen men har ikke skrudd på PCen på 1 år. 

Suverent. Tenker uansett å droppe memory-funksjonen siden jeg ikke har dørtrekk eller knappene, og har ikke behov for det da det kun er jeg som skal kjøre bilen :) Men resten er gull, jeg fant en god video, men det er alltid kjekt å prate med de som faktisk har gjort det uten å bare måtte lese (Y) Takker for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Få deg VT1 med Vortech V3 presse. Den er selvsmørende å trenger ikke olje pick-up fra bunnpanna. Hadde VT1 på samme motor som deg bare i en e46 dog med manuell kasse. I en tyngre bil og med automat kommer det ikke til å gå så greit som du tror. Jeg synes det gikk endel bedre men gikk ikke like godt som jeg trodde. Ente med å kjøpe E39 M5 isteden.

Men at presse er morro er det ingen tvil om. Jeg kan forsvare effektøkninga om du finner et brukt kit til salg, men å kjøpe ett nytt kit fra ESS er bortkasta penger for å være brutalt ærlig. Om du finner riktig tuner kan du forvente rundt 250 hk. Jeg hadde 270 hk og 310 nm, men da med manuell. Siden du har automat blir non motoren tunet litt mer safe. 

Det er allerede bestilt, så montert blir det uansett nå 🤣 Nei, jeg forventer egentlig ikke så voldsomt - men den er litt slapp originalt, så jeg er egentlig ikke på jakt etter noe racerbil, bare mer lettkjørt og responsiv. Jeg hadde E39 M5 med VT560-kit på og E55 AMG før denne, så jeg vet uansett det blir nedtur, men planen er ikke å rasskjøre den, det skal bare være en kosebil som går bedre enn en lada, og jeg behandler det pent. Fordelen er automat i mine øyne nå, manuell med M5 og kompressor er grusomt morro, men det er for enkelt å slippe seg løs hele tiden.. Vanskelig å la være når man først har det disponibelt 😂

Skulle egentlig ha kompressorkittet med skrupresse fra ESS, men det tok de ned og fikk tilbakemelding om at de jobbet med et nytt kit som var under utvikling, og jeg orker ikke være prøvekanin med noe slikt når de tilbyr noe som er stabilt. 

Ser i følge sporingen at det ankommer ons/tors neste uke, gjorde du noe endringer på oppsettet du hadde eller dytta du det på slik det kom? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...