Gå til innhold

Motorfusk E46 - 2005


arnechr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Forsøker å hjelpe sønnen min med et problem på sin 318i - 2005 modell - km 150000.

 

Han kjøpte bilen i juli , og etter noen uker så begynte motoren å fuske. Det var sjelden til å begynne med , men det ble oftere og oftere. På litt turtall så mister plutselig motoren sin trekk-kraft og batterilampa begynner å lyse. Når han slipper opp gassen så går motoren ned på normal omdreining igjen , noen få ganger stopper den helt.

Forrige helg prøvde vi å ta av dekslene på motoren. Planen var å skifte plugger for å se om dette kunne gjøre saken bedre. 3 av 4 plugger så fine ut , men nede i den siste pluggbrønnen var det en del olje. Vi skiftet uansett alle pluggene og tok en motorvask da det var en god del skitt og oljesvette i framkant av motoren. Vi fikk også tips om at jordingen kunne være dårlig , så vi la opp en ekstra jordingskabel på motoren.

Når vi var ferdige ble problemet bare verre. Etter å ha prøvekjørt en stund begynte motoren å fuske igjen , og så kom motorlampa på. Denne er nå på hele tiden. Nytt nå var at motoren mister kraft konsekvent med en gang den passerer 3000rpm. I tillegg til av og til på lavere turtall.

 

Lurer på tips fra de som kan mer enn oss om hva som bør være neste skritt ? Jeg innbiller meg at det må være noe med det elektriske anlegget. Kan det være noe med dynamoen ? Vi målte spenningen når bilen gikk på tomgang og den viste 14V. Men den hadde et spenningsfall og datt ned på rundt 10V i noen sekunder.

Hovedgrunnen til at vi mistenker dynamoen , er at den røde batterilampa kommer på når bilen fusker. Men dette kan kanskje også ha andre årsaker ?

 

Lurte på om vi skal prøve å bytte over dynamo fra en delebil vi har stående. Men tenkte først å høre her om det er noen som har andre ideer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...