Gå til innhold

Ulyder drivverk foran m550d x drive


RolfM550d
 Share

Anbefalte innlegg

Drivaksler foran som må byttes på F10/F11 med X-drive er jo kjent fenomen.

Kjenner to personer med F11 530xd, begge måtte bytte begge drivaksler foran..

Ellers er der også ganske normalt at det hviner litt fra gir og/eller fordelingskasse. 

Fordelingskasse er forsåvidt heller ikke ukjent at må byttes. Vet om en 320xd f31 som sprengte gir og fordelingskasse med BMW's Performance chip. Han fikk heldigvis dekket alt på nybilgarantien.. 

 

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kolstad Jr. skrev:

Fordelingskasse er forsåvidt heller ikke ukjent at må byttes. Vet om en 320xd f31 som sprengte gir og fordelingskasse med BMW's Performance chip. Han fikk heldigvis dekket alt på nybilgarantien.. 

 

Dette kan gjerne ha en sammenheng med dekkdimensjoner. BMW si er det tidligere var en del problemer, men at disse nærmest opphørte da de konsekvent begynte å si at de ikke gikk god for ulike dimensjoner framme/bak (selv om de selger nye biler med det).

 

Hvor vanlig er det med drivaksler? Som sagt har de kun gjort det en gang før her i byen på hardt kjørt bil og både GS og BMW sier at det er veldig lite tull med de. Hadde vært interessant å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte på butikken hvor jeg kjøpte min egen Xdrive om de hadde mye garantisaker på fordelingskasser,  han sa nei og at de tilfellene de hadde var pga hodeløse dekkdimensjoner.  

At noen sprenger girkasse og fordelingskasse pga  BMW's Performance chip har jeg lite tro på,  her mangler det informasjon selv om Bmw betalte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Hpi skrev:

Jeg spurte på butikken hvor jeg kjøpte min egen Xdrive om de hadde mye garantisaker på fordelingskasser,  han sa nei og at de tilfellene de hadde var pga hodeløse dekkdimensjoner.  

At noen sprenger girkasse og fordelingskasse pga  BMW's Performance chip har jeg lite tro på,  her mangler det informasjon selv om Bmw betalte

Årsaken til havariet visste ikke BMW, men ettersom bilen aldri hadde vært omprogrammert utenom Performance chippen, og fremdeles kjørte på de originale M performance felgene med korrekte dekk dimensjoner, så hadde de jo ikke annet valg enn å fikse det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, larserso skrev:

BMW si er det tidligere var en del problemer, men at disse nærmest opphørte da de konsekvent begynte å si at de ikke gikk god for ulike dimensjoner framme/bak (selv om de selger nye biler med det).

BMW har ingenting imot forskjellige dimensjoner foran og bak, og sier heller ikke at de ikke går god for dette så lenge det benyttes korrekte dekk.

Gjør man det vil det heller ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, awt skrev:

BMW har ingenting imot forskjellige dimensjoner foran og bak, og sier heller ikke at de ikke går god for dette så lenge det benyttes korrekte dekk.

Gjør man det vil det heller ikke være noe problem.

Med fare for å spore av tråden :) Vet du er langt bedre informert og kunnskapsrik enn meg på dette @awt, men da jeg i vår ringte BMW Norge (husker ikke navnet på vedkomne, men det kan jeg kanskje finne igjen. Var først i kontakt med Bavaria som satte meg i kontakt med BMW) om dekkdimensjoner fikk jeg helt klar beskjed om at det kunne ikke BMW gå god for på noen som helst måte, selv med stjernemerka dekk. Jeg kommenterte at BMW selv jo selger forskjellige dimensjoner framme/bak, men fikk ikke noe godt svar på dette. Det ble sagt at det hadde vært en del problemer med fordelingskasser mens de sa at +/-1% (riktig tall? Jeg så på dekk langt innenfor dette, av typen tilsvarende litt ulik slitasje framme/bak) var ok, men at de nå hadde sluttet med dette og at problemene med fordelingskasser nå var så godt som borte etterpå. Vedkomne sa kassene ikke tålte å gå å konstant småjobbe pga. små dekkavvik, men at de tålte mye juling med hard kjøring. Jeg feiga ut og orka ikke leve med en usikkerhet selv om mange sier det går bra så valgte å kjøre like felger og lik dimensjon på alle fire hjul. Det kan derfor virke som om ulike deler av BMW informerer ulikt i hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. drivakslene dine @RolfM550d har jeg ikke så mye å komme med dessverre håper det ordner seg.
 
Men ang. det som blir diskutert under ang. fordelingskassene og dekkdim, så har jeg har hørt så kan det ikke være mer enn 0,8%? avvik på rulleomkretsen mellom fram- og bakaksel. Hvis dekkdimensjonen er mer enn denne % så vil fordelingskassen ta skade av det. Måtte vel også være stjernemerket dekk.

Noen tror at for eks 235/35r18 på alle hjul er riktig, men om bredden på felgen er 8" foran og 9,5" bak blir jo denne dimensjonen feil. Så er viktig å regne ut riktig dekk dim til valgt felg.  Selv har jeg kun vært borte i min fars E61 525xd, han kjører i dag med 9,5" foran og 10" bak mener jeg og her har vi regnet ut riktig dekk ift. bredden på felgen. Men stjernermerket har vi ikke brydd oss med, har nå kjørt knirkefritt i 2 sesonger med disse hjulene.  :) 

At en fordelingkasse skal bli ødelagt av en liten performance upgrade som igjen er vel den "snilleste" chippingen en BMW idag kan jeg ikke forstå. Men igjen noe må de vel skrive rapporten på for å kunne fikse skaden..

Endret av Designer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, larserso skrev:

Med fare for å spore av tråden :) Vet du er langt bedre informert og kunnskapsrik enn meg på dette @awt, men da jeg i vår ringte BMW Norge (husker ikke navnet på vedkomne, men det kan jeg kanskje finne igjen. Var først i kontakt med Bavaria som satte meg i kontakt med BMW) om dekkdimensjoner fikk jeg helt klar beskjed om at det kunne ikke BMW gå god for på noen som helst måte, selv med stjernemerka dekk. Jeg kommenterte at BMW selv jo selger forskjellige dimensjoner framme/bak, men fikk ikke noe godt svar på dette. Det ble sagt at det hadde vært en del problemer med fordelingskasser mens de sa at +/-1% (riktig tall? Jeg så på dekk langt innenfor dette, av typen tilsvarende litt ulik slitasje framme/bak) var ok, men at de nå hadde sluttet med dette og at problemene med fordelingskasser nå var så godt som borte etterpå. Vedkomne sa kassene ikke tålte å gå å konstant småjobbe pga. små dekkavvik, men at de tålte mye juling med hard kjøring. Jeg feiga ut og orka ikke leve med en usikkerhet selv om mange sier det går bra så valgte å kjøre like felger og lik dimensjon på alle fire hjul. Det kan derfor virke som om ulike deler av BMW informerer ulikt i hvertfall. 

Alt det som er sagt fra BMW er sånn sett riktig, men så lenge stjernemerkede dekk er 100% identiske foran og bak vil det ikke være noe mening i å påstå at disse vil kunne medføre noe skade. Selv kjører jeg gjerne med forskjellig bredde foran og bak, men kun så lenge omkrets er identisk. Altså jeg ville ikke kjørt med 0,4% forskjell engang.

Videre er det mye større fare om man velger å kun bytte to dekk (som ikke er uvanlig).

Likevel kan jeg jo ikke gå imot det de sier, det bare gir ingen mening. :)

10 timer siden, Designer skrev:

Men ang. det som blir diskutert under ang. fordelingskassene og dekkdim, så har jeg har hørt så kan det ikke være mer enn 0,8%? avvik på rulleomkretsen mellom fram- og bakaksel. Hvis dekkdimensjonen er mer enn denne % så vil fordelingskassen ta skade av det. Måtte vel også være stjernemerket dekk.

Noen tror at for eks 235/35r18 på alle hjul er riktig, men om bredden på felgen er 8" foran og 9,5" bak blir jo denne dimensjonen feil. Så er viktig å regne ut riktig dekk dim til valgt felg.  Selv har jeg kun vært borte i min fars E61 525xd, han kjører i dag med 9,5" foran og 10" bak mener jeg og her har vi regnet ut riktig dekk ift. bredden på felgen. Men stjernermerket har vi ikke brydd oss med, har nå kjørt knirkefritt i 2 sesonger med disse hjulene.  :) 

At en fordelingkasse skal bli ødelagt av en liten performance upgrade som igjen er vel den "snilleste" chippingen en BMW idag kan jeg ikke forstå. Men igjen noe må de vel skrive rapporten på for å kunne fikse skaden..

Det er ingen fastsatt grense, men 1% går ofte igjen. Etter å ha sett flere har fått problemer under dette vil jeg nesten påstå man bør være forsiktig om man passerer 0,5%.

Videre kan jeg aldri tenke meg at forskjellig bredde på felg vil utgjøre noe særlig. Kanskje i ekstreme tilfeller, men å kjøre samme dimensjon på f.eks. 8" og 9" bred felg nekter jeg å tro vil gi noen målbar forskjell i rulleomkrets, da så og si all strekk går på sidevegger. En dekkbane er sinnsykt hard, og det skal veldig mye til å strekke i denne slik at hele omkretsen blir mindre.

Målte aldri når jeg hadde 235/35-19 på 8,5" og 9,5" da disse tingene ikke var et tema da (og jeg ikke hadde xDrive), men burde absolutt gjort det for å bevise «teorien» min. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

Videre kan jeg aldri tenke meg at forskjellig bredde på felg vil utgjøre noe særlig. Kanskje i ekstreme tilfeller, men å kjøre samme dimensjon på f.eks. 8" og 9" bred felg nekter jeg å tro vil gi noen målbar forskjell i rulleomkrets, da så og si all strekk går på sidevegger. En dekkbane er sinnsykt hard, og da skal veldig mye til å strekke i denne slik at hele omkretsen blir mindre.

Riktig. Det er flere lag stål i dekkbanen som ikke lar seg strekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sjekket en kalkulator nå og ser jeg har feil, alt for lite utslag uansett bredde på felg. Men jeg er ikke helt på tur for se det scenarioet her: Om man har en 8,5x19" felg med 235/35. Og bak er det 10" da må man jo opp på 265 bredde for å få likt strekk/utseende. Og da blir det feil med 35 profil, da må man ned på 30 profil bak.  

Så jeg tenkte/forklarte litt feil i forrige innlegg. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er drivaksel byttet og det ble stille👍🏻 Ang. Det med forskjellige str på hjul har jeg tenkt når jeg kjøper sommerhjul å gå for likt foran og bak for å være på den sikre siden har da tenkt 10x20 med 255/30/20, eller noe sånt, vil dette gå fint? Sefølgelig med inpress som passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...