Gå til innhold

E39 528iA // Unormalt høyt turtall ved tomgang


Stein-98
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har altså ein e39 528iA, og føler den ligg på ett unormalt høyt turtall på tomgang/utan trykk på gasspedalen. 

Jeg vil prøve å forklare min opplevelse av problemet så godt jeg kan:
Når bilen er driftsvarm, ligg motor på litt over 1000 RPM, og til tider helt opp mot 1200 RPM. Når jeg da setter bilen i Drive eller Revers, gir dette bilen vel mye "gasspådrag" allereide på tomgang, uten trykk på gassen. Når jeg setter bilen i Park, og gir ett lite kick på gasspedalen, kan jeg til tider oppleve at bilen jager litt på høyt turtall, liksom at den hopper opp og ned mellom rundt 1000 og 12-1300 RPM. Dette kan vedvare i opp til eit halvminutt før den roer seg igjen, og legg seg på rundt 1000-1100 RPM.

Jeg ser for meg ett normalt turtall på denne bilen rundt 6-700 RPM. Dette problemet har naturlegvis en innvirkning på bilens forbruk, som nå kan nærme seg ned mot 10l/100km på langkjøring, ved virkelig rolig kjøring, helst med innetrykket cruisekontroll hele vegen. På rolig blandet kjøring ligg bilen på rundt 12-13l/100km. Dette grunnet at bilen ligg på høyt turtall både ved stillstand, og ved oppslipp av gasspedal i nedoverbakker osv... 

Har selv ikke fått sjekket noe på bilen, tenkte å høre litt meninger her på siden først. Selv tenker jeg gjerne gasswire-justeringen, da det virkar inn på bilen både i gir, og mens den står i Nøytral/Park. Men litt usikker, da eg til tider opplever denne jagingen når bilen står i Park. Kan vere spjeld, eller annet lignende? Har ikke så mye peiling på dette området. Kan det skyldes feil i den elektroniske innsprøytingen?

Noen som har peiling på hva dette kan skyldes? Gjerne billigste forslag å sjekke ut til å begynne med. All hjelp mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose er obligatorisk. Ikke OBD2, men et BMW system.

Det kan minne om defekt LMM dette her. Den sitter rett ettter luftfilter, se om begge trådene er der ellers er den defekt.

Det kan være falsk luft, se etter sprekker i gummi hele vegen på inntak siden.

Jeg ville også undersøkt lambda sondene med live målinger....via BMW diagnose det også..

Får du frem verdier selv eller med hjelp, så post det her så kan vi her inne hjelpe.

Selv bruker jeg diagnose herfra. Et gammelt system som BMW selv bruker. https://www.cable-shack.co.uk/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har ikkje eit slikt diagnose-system for hånden, men skal forhøyre meg litt rundt. Har adapter fra 21-pin til 16-pin (obd1 til obd2), og obd2 diagnosetester.

Prøvde idag å nappe ut ledningen til LMM-en, og den resulterer bilen i å gå ned på tomgangen. Bilen var driftsvarm, og gikk fra 1100 til rundt 7-800 RPM.

Skal sjekke litt etter falsk luft. Kan eg finne desse på inntakssiden ved bruk startgass spray, eller vil eg ikkje merke noko av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk startgass. Frarådes av fabrikant. Stargass er fra forgassermotorens tid. Det kan feiltenne og sprenge ett eller annet.

Diagnose er påkrevd. Og OBD2 fungerer ikke på dene bilen. Den er for gammel.

 

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har overgang så fungerer det fint med OBDII. M52 er satt standard til rundt 700-750 på tomgang. Du bør allerførst feilsøke tomgangsregulatoren men det kan være flere andre ting i systemet som spiller inn. Er luftmengdemåler gåen går bilen inn i en fail safe modus med default innstillinger på forbrenning. Prøv først å rengjøre den med egnet spray for LMM. Les ut feilkoder først er alfa omega så slipper du feileliminering som tar tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med Inpa eller noe tilsvarende.
Min erfaring med disse motorene er at de oppfører seg merkelig så fort noe i motorstyringen ikke fungerer slik det skal.
Feks. at den elektriske vifta i fronten på min bil ikke virket fikk turtallet til å ikke være konsistent og konstant. Alt fra 600 til 1200rpm og ved inn og utkobling av AC-kompressor(med AC aktivert) gikk turtallet opp og ned som en yoyo.

Etter å ha feilsøkt med Inpa, tenkt lenge og vel og vurdert ulike tolkninger av feilkoder og live-verdier i en enhet, så fikk jeg etterhvert skikk på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk jævel er temperatursensor på innsug bak gasspjeld, det stikker inn på undersiden av manifold. Den blir neddynket i olje pga avdamp fra veivhusvent og vil med tiden gi dårlig signal til hjernen. Da kan du få påvirkning på tomgang, ofte i form av røff gange. Men som det sies, for å slippe tippe så kjør på med diagnose. Det som er dumt med diagnose er at for at den skal komme opp der så må feilen først oppfylle en forhåndssatt telling i systemet, usikker her men f.eks andre feil i lyssystem krever ofte gjentagende feil 50 ganger før det lagres en permanent feilkode. Så om dette er nytt er det ikke sikkert feilen er registrert som feilkode ennå om det ikke er totalt signaltap.

Så det kan hende du må enten måle direkte på utgang av LMM, temp.sensor, luftmengde for å være sikker. Google Bentley manual E39 så kan du finne verdiene du skal måle på disse sensorene og hva de skal være. 

sensor.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2018 den 4.56, MrBrum skrev:

Diagnose er obligatorisk. Ikke OBD2, men et BMW system.

Det kan minne om defekt LMM dette her. Den sitter rett ettter luftfilter, se om begge trådene er der ellers er den defekt.

Det kan være falsk luft, se etter sprekker i gummi hele vegen på inntak siden.

Jeg ville også undersøkt lambda sondene med live målinger....via BMW diagnose det også..

Får du frem verdier selv eller med hjelp, så post det her så kan vi her inne hjelpe.

Selv bruker jeg diagnose herfra. Et gammelt system som BMW selv bruker. https://www.cable-shack.co.uk/

Takker for svar alle sammen. Men er det slik at eg MÅ bruke ett av lignende BMW system diagnose, slik MrBrum seier, eller kan eg finne samme feilkodene også med OBD2? Reknar med informasjonen eg får ut av OBD2 gjennom OBD1, er noko begrensa i forhold til ein nyare bil med direkte OBD2.

Problemet har vært der siden eg kjøpte bilen. Usikker på om eg nevnte det lenger oppe, men det som får meg til å stusse, er at når eg startar bilen, kald motor, legg den seg på rundt 7-800 RPM, og økar deretter til opp i mot 1100 RPM, etterkvart som motoren nærmar seg driftstemperatur.

LMM er tydelig ikkje defekt, da den gir stort utslag på turtallet. Men kan det være en feil med LMM da frakobling resulterar i redusert tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen din er ikke OBD2 kompatibel. OBD2 får du brukt på E39 bensin produsert fra og med 09/98. Bilen din er produsert før dette.

Å nappe ut Lmm er ingen sikker diagnose for noe som helst. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MrBrum skrev:

Bilen din er ikke OBD2 kompatibel. OBD2 får du brukt på E39 bensin produsert fra og med 09/98. Bilen din er produsert før dette.

Å nappe ut Lmm er ingen sikker diagnose for noe som helst. 😉

Eg er klar over at bilen ikkje er kompatibel direkte for OBD2, men med ett adapter fra OBD1 til 2 burde jo den kunne lese feilmeldinger på samme måte som OBD1 vell?

Har det for hånden straks, så da skal eg vertfall prøve det ut. Har lite lyst å sette bilen på verksted for at de skal søke etter feilkoder på bilen min. Har dessverre alt for lite tru på mekanikarane, da eg har vert bort i litt av kvart. Men nok om det.

Kommer tilbake med evt verdiar og feilkoder, om eg finn nokon. 

Om andre har forslag, bring it! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte nettop overgang fra pacman kobling til obd2 for å slette å diagnostisere min 95mod m52b28. Nada problem, men var.en meget dyr kloss av en maskin.

Sett etter store vakumlekkasjer? Min var jojo før jeg midertidlig fant en fiks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, takk for svar. Har ikkje sjekka diagnosetråden her på sida nei. Kanskje eg skal gjere det!

Nei, ingen større vakumlekkasjer som eg veit om. Eg snakka med ein bmw-kjenner for en stund tilbake...usikker på kva han sa ang. tomgangen, men han trodde eg hadde ei lekkasje i området rundt eksosmanifold fremme med motoren, på eine sida. Har ikkje sjekka ut dette sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2018 den 22.57, Stein-98 skrev:

Eg er klar over at bilen ikkje er kompatibel direkte for OBD2, men med ett adapter fra OBD1 til 2 burde jo den kunne lese feilmeldinger på samme måte som OBD1 vell?

Usikker på det. Har egentlig ikke hørt om noen som har fått det til. Men BMW diagnose leser den runde kontakten.

En annen ting er at hvis du googler internett finner du mange engelsk språklige tråder om OBD. I USA var OBD påbudt fra 96. Men ikke i europa før 00-01-

Så post her om du får ut koder med OBD2 scanneren din. ;-)

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2018 den 23.39, danskiii skrev:

Brukte nettop overgang fra pacman kobling til obd2 for å slette å diagnostisere min 95mod m52b28. Nada problem, men var.en meget dyr kloss av en maskin.

Hva slags utstyr brukte du? For nysgjerrighetens skyld... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...