Gå til innhold

E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine


Mortenej
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha gått med en drøm om å kjøpe en E34 i flere år, fikk jeg endelig muligheten til å begynne å lete etter et godt utgangspunkt for et årsiden.

Var skikkelig heldig kom over en '95 520iA her tidligere i september som hadde kun 162' på klokka. Greit utstyrt med ryggesensor, AC, delskinn krok og stor dobbeltakluke. Det store minuset her var at den for et par år siden hadde fått besøk av en LandCruiser i høyre side, så her må hjulbuen og bakdøra byttes. Heldigvis har tidligere eier gjenomført en nødfiks slik at rust ikke har fått utviklet seg.

Opprinnelig solgt i tyskland og kom til Norge som 3 åring. Mangler nok derfor nordisk spekk. Ser iallefall at jeg mangler setevarme.

Bilen var sist EU godkjent i 2015, så planen er å bruke vinteren på å gå over bilen å få fikset det som evnt mangler.

Fikk bilen i hus forrige helg og brukt uka til å se nærmere på hva som må gjøres. I tillegg til bakdøra må førerdøra byttes, her er det mere rust i forkant og nerkant til at jeg tror det lar seg fikse. Fikk med både ny førerdør og bakdør, men disse må lakkes, før de kan monteres.

Det meste av utstyret fungere på denne. Det jeg har funnet sålangt er at bakre takluke kun vil opp bare en liten cm, samt glassluka vil ikke åpne seg overhodet.

Håper at dette er småting som lar seg rette.

 

IMG_0062[1].JPG

IMG_0063[1].JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til bimmers og gratulerer med E34 :-D 

Nå blir du enten knall hekta og får åresvis med opp og nedturer, eller du tenker at dette ikke er noe for meg og kjøper aldri E34 igjen :-P 

E34 er enten-eller-bil ;-) Ha ha ha !!

Jeg eier nå min åttende E34 og er i kategorien Hekta :-) 

Ang glassluka, så tipper jeg at handler om brudd i ledning til luka. I ni av ti tilfeller så er det bagateller om å gjøre med disse bilene. 

Det går ledninger inn i bakluka på både venstre og høyre side. Mener å huske at ledningene til låsemekanisme bak/glassluka er på venstre side sett bakfra ;-) Det blir ofte brudd der pga ledningene bøyes titt og ofte ifbm åpning/lukking av luka. Dette er som regel enkelt å fikse. 

Ang takluka, anbefaler jeg deg å få noen råd av @sveigis som har drevet litt med dette på bilen til datteren sin mener jeg å huske. Ofte handler det om treg og tørr mekanisme. Du sier den beveger seg litt, så da tyder det på at motoren til luka funker i det minste.

Ja ja, det var litt fra meg og jeg ønsker deg masse lykke til med bilen :-) 

Ps. husk å sjekke den grundig for rust. Skru ut stolene og foreta teppeløft, da de fleste E34 har tendens til å ha en del rust i gulv og kanaler ;-) Veldig enkelt å skru ut stolene. To skruer i bakkant av dem samt at sikkerhetsbeltet sitter festet oppunder på siden. Du bruker 11mm pipe til å skru ut disse torxskruene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen her på forumet:).

Og grattis med hus og bil .

Så jo ut som en pen Touring dette som sikkert blir bra når du hiver deg rundt med den .

Disse bilene er jo fantastiske når de er i stand og det største dritet du kan eie hvis de ikke er istand.

Etter å ha fikset opp to stk annbefaller jeg det viktigste på disse ,nemlig gå gjennom alt av foringer og kuler i forstilling .

De blir fort sporete og vinglete disse hvis div i forstilling er ødelagt .Og da er gleden med e34 borte .

For disse er deilige å kjøre når forstilling er iorden ,og igjen disse ER sære på dette .

Mao gå gjennom alt det tekniske på denne før alt annet.Da er er det gøyere å gå igang med finnish ,når bil er bra og kjøre :)

Rusten er jo en skikkelig utfordring desverre på disse og kanaler,traversinnfesting bør sees over .

Ser mitt navn er nevnt angående Panoroma og bakluke,og ja jeg har hatt min tid med dette :).

Men dette tar altfor lang tid å forklare her ,så ta kontakt med meg ,så skal jeg hjelpe til.

Bakluken er ledningsbrudd garantert ,hører du det klikker i bryter når du trykker inn knappen ?

Følg opp tråden her ,da det er gøy med sånne tråder og ikke minst,her inne er folk flinke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for velkomsten :) Så blir det spennende å se om jeg blir hekta eller ei. Målet er å få denne opp å gå å bruke som kose bil.

Oppdaget desverre at bilen tok inn vann :( Seteryggen bak på venstre side var våt og det rant vann ned i dørken under baksetet. Virker som dette er en av de få gangene det har komt inn vann, for det var ikke tegn til gml fukt når jeg fikk tatt ut sitteputa. mye tørt støv og rask.

Har fulgt med på trådene til flere E34 eiere her inne og forstått at takluke drenneringa er ei utfordring.

Da var det bare å finne ei opplett byge som vi kaller det,.... Regner jo i ett sett her oppe. fikk kjørt takluka frem og tilbake, litt forsiktig og den kom seg sakte men sikkert. kjørte nok frem og tilbake et tyvetalls ganger før den åpnet seg helt. Tenker at her må jeg nok smøre opp.

Fant frem en 3 mm vaier som jeg tilfeldigvis hadde liggende, og stakk denne inn i dreneringa, foran så tror jeg vaieren gikk helt ned, men bak så stoppet den etter ca 25 cm.

Så da var det bare å få snudd bilen slik at fronten kom lavest, og baken opp. Deretter begynne demontering av baksetet og tak, og få dette lagt til tørk. best å få det våte ut av bilen raskest mulig. Det meste av vannet hadde rent bakover i bagasjerommet fant litt i reservehjulsbrønnen.

1593253335_IMG_00821.thumb.JPG.039b3440cddf931824c587ccad93a548.JPG

Inne i kupeen fikk jeg løftet på gulvtrekket i baksetet, og her var det bare litt antydning til fukt på venstre side, mens høyre side er helt tørr. Og det beste av alt, ikke noe antydning til rust hverken i gulvet bak eller reservehjulsbrønnen.

464359273_IMG_00781.thumb.JPG.1c0fcf7959b569c056c22b7d40bdb0e5.JPG783064681_IMG_00811.thumb.JPG.eb01263a3fcadba5c8270401a16a78c5.JPG
 

Var egentlig ikke tanken å ta takluke og interiør enda, men bedre å fikse dette å få bilen tett før jeg starter på  hjulbuen. Så blir nok til at jeg snur på det og starter invendig. Takker for tips Bimmerlorris, tenker det blir ut med stolene og teppeløft foran også no. Håper jeg finner like fin bil foran som bak :-D.

 

Endret av Mortenej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det drenering som er tett , derfor man får vann inn der.. brukte trykk luft og lag det tett sånt at lufta kan kun gå enn vei og det er ned .. ta gjerne noe såpe eller avfetting og prøve å skylde ned med vann vis det lar seg gjøre .. hjalp for meg :)

 angående glassluka som ikke vil opp, så er det høyre siden som er til glassluke når det gjelder ledninger, mest sannsynlig brudd som lorris sier :) 

Ellers må jeg sei velkommen og oppdatere masse , alt hjelper på. E34 er noe for seg selv det gir mye glede og kjekke opplevelser , men lommeboka for kjenne på det når man skal begynne å fikse dem opp igjen :) 

mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har samme probøemet med lekkasje som vi hadde på vår Tds og rant nøyaktig samme plass.

Bak er nok drenering tett pga dritt og lort som ligger ved hengsler ved bakluke

Her får du tipset som løste mine problem:

-Kjør bakre luke frem 

-Ta og finn frem trykkluft og blås forsiktig gjennom dreneringene.

-Eller løsne taktrekket i bakkant ,da ser du slangene.

-Løsne de og bruk munnen til å blåse ut slangene.

Du har vann i reservehjulsbrønn og hvorfor ?

Selve pakning rumdt koffertlokk ,er begynt å sprike der den festes ,men dette lar seg lett fikse .

-Ta av pakning ,vask gullende rent rent.

-Du ser den glipen som du trer inn i på karroseriet på pakning,legg en string med silikon og dytt den på plass.

Det overflødige drar du rundt med finger sånn at det tetter gjevnt med pakning og karroseri.

Vent med å lukke koffertlokk til dette har tørket .

Når dette er gjort skal det være tett ,var det hos meg og er det enda .Håper dette bidrar til tett bil.

Og takluke:

Dynk alt i rustløser ,kjører luke opp og ned ,frem og tilbake tusen gangerc:)

Tørk av all dritt som dukker opp .

Så finner du noe Lithiumfett på boks sprayer på alle bevegelige deler og kjører luken noen ganger.

Da vil du merke at luken går perfekt.

Alt dette har jeg gjort på mine takluker på på både e34/61 og 535en og de funker helt hundre :).

Langt innlegg ,men viktig å hjelpe til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger like gjerne med bilder så ser du hva jeg mener .

Drenering til takluke kommer ut bak her :

image.thumb.jpg.5dedfcc8904c6711da9cee883e73e641.jpeg.9b343b29332b84aba0d656abfb229d86.jpeg

Oppe ved hengslen,bruk støvsuger og vask rent med kost o l.

image.thumb.jpg.a98e604329c114c4805a258c14d3a68f.jpeg.09ddcd2e4407a32209f522298a8ef2d5.jpeg

Slangen du bør løsne og blåse i .

Pakning som gjør at det lekker inn :

image.thumb.jpg.831837ac0882c9317e5aba10f0667c4e.jpeg.a0281e5d57ce46df3c67ccd7d226e392.jpeg

Og et særs dårlig bilde som viser pakning med silikon som du drar overføldig silikon rumdt for å tette mellom gummilist og karroseri :

image.thumb.jpg.1cb9be54a66409428ed1aae19c0e08be.jpeg.8b9f6c69065c21dbe722b64cd5b1b975.jpeg

Håper dette hjelper deg noe på din vei mot tett Touring .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja :-) Her tråkket Sveigis til med gode råd som er så pedagogisk gode at selv en med Downs Syndrom kan gjøre det i blinde etterpå :-P He he he ;-) Bare å kjøre på og få det i orden !!

Dersom gulvet er like rustfritt hele veien, har du jaggu skutt gullfuglen :-) Ser jo veldig bra ut :-) Nesten så man kan lure på om denne er fikset opp før i tiden :-) 

I såfall håper jeg det er gjort grundig, slik at du slipper å fikse opp gammalt ræl. Det er oftere verre enn å starte på fix for første gang.

Men her og på E34-forumet på facebook, sitter det mange med gode kunnskaper som kan bistå og hjelpe deg :-) Det var slik jeg selv fikk min erfaring :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2018 den 9.33, sveigis skrev:

Legger like gjerne med bilder så ser du hva jeg mener .

Drenering til takluke kommer ut bak her :

image.thumb.jpg.5dedfcc8904c6711da9cee883e73e641.jpeg.9b343b29332b84aba0d656abfb229d86.jpeg

Oppe ved hengslen,bruk støvsuger og vask rent med kost o l.

image.thumb.jpg.a98e604329c114c4805a258c14d3a68f.jpeg.09ddcd2e4407a32209f522298a8ef2d5.jpeg

Slangen du bør løsne og blåse i .

Pakning som gjør at det lekker inn :

image.thumb.jpg.831837ac0882c9317e5aba10f0667c4e.jpeg.a0281e5d57ce46df3c67ccd7d226e392.jpeg

Og et særs dårlig bilde som viser pakning med silikon som du drar overføldig silikon rumdt for å tette mellom gummilist og karroseri :

image.thumb.jpg.1cb9be54a66409428ed1aae19c0e08be.jpeg.8b9f6c69065c21dbe722b64cd5b1b975.jpeg

Håper dette hjelper deg noe på din vei mot tett Touring .:)

Takker for gode råd Svegis, og ikke minst bilder. Fikk åpna drenneringa noe mere i kveld. var stopp etter ca 30 cm, men etter litt forsiktig dytting kommer jeg nå ca 50 cm bakover, men da er det stopp. Virker som jeg er rett ved hengsla, skal det være mulig å stikke denne helt ut eller er det en kant el.l som stopper meg her? er mye dritt inne i kroken ved englsene, men rakk ikke å starte på noe rengjøring i kveld.

Er ikke mye fritid med jobb som krever sitt utover kvelden og ungdommer som skal få sin del av opmerksomheten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er framseter ute av bilen og bakteppe og deler av midtkonsollen. Fått løfta på mattene foran og det ser jo ganske fint ut. Må bare legge ut bilder :) føler meg ganske priviligert som har funnet en så hel bil - Så langt, e veldig spent på kanalene når jeg får tatt av skjørtene.

1118586130_IMG_01011.thumb.JPG.7ffb65bb996fa83071728d44dc908228.JPG2033404497_IMG_00871.thumb.JPG.45028fdb42a092192d50a3cdb4f4fa43.JPG1403141808_IMG_00881.thumb.JPG.635055f1c3169372804f74fefdc35859.JPG

Men den som leter finner.... Under batteri, men dette overasker ikke, og var kun lakkslipp og overflaterust, så da var det frem med drillen og stålbørsten og kjøre på,  pussa jeg ned til bare mettallet og smurte på med Brunox. Skal få lakket dette før batteriet kommer på plass.

572404795_IMG_00601.thumb.JPG.eda08f25d1ad782ba216b3be309eef39.JPG9725932_IMG_01041.thumb.JPG.b2fe3edfd1ca230e7da158e0d84b5e71.JPG

På førersida fant jeg litt rust i overgangen mellomg gulv og kanal helt inne ved overgangen til torpedoveggen, under fugen. Kan se ut til at det har samlett seg en del fuktighet fra fothvileren. håper det og ikke fra undersida...

Blir nok å smøre på med brunox her også

På passasjersida fant jeg brunt omtrent på samme plass men lengre opp på kanalen, bak stømkabelen til batteriet. Vanskelig å komme til her å finne ut hva som er årsaken. Men her skal framskjermen av uansett så får se fra utsiden hva det kan være.

Mye fukt i gulvmattene, så står til tørk no. Håper å få bilen inn i garasjen iløpet av helga og blir lettere å jobbe da, ser jo ikke ut til at regnet ute skal gi seg med det første. Fordelen med å ha dratt ut alt av matter og la bilen stå ute er at en ser om det kommer inn mere vann men det virker greit no. Fortsatt ikke trygg på dreneringa bak, men står med fronten lavest nå så det meste av vannet finner nok veien ut foran.

Blei ei lang oppdatering, men greit å få dokumentert tilstanden med litt bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående drenering og hvor langt du får staket ut,vet jeg ikke ,men hvis du  har fått ut mesteparten og rengjort bak hengsler ,skal alt være bra ,ogchusk og det med pakning og tetning rundt der.:)

Bilen så jo rasende bra ut i gulv og ellers.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett et så strøkent gulv i en E34 !!! Hva er historien til denne bilen ? Vet du det ? Har den blitt importert til landet i senere tid ? Samtidig ser det så orginalt ut også :-D 

Sjeldent !! 

Krysser fingrene for at kanalene dine også er like fine :-D 

I såfall har du virkelig fått et bra prosjekt som jeg håper du tar godt vare på :-D 

Ta masse bilder og legg ut :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bimmerlorris skrev:

Har aldri sett et så strøkent gulv i en E34 !!! Hva er historien til denne bilen ? Vet du det ? Har den blitt importert til landet i senere tid ? Samtidig ser det så orginalt ut også :-D 

Sjeldent !! 

Krysser fingrene for at kanalene dine også er like fine :-D 

I såfall har du virkelig fått et bra prosjekt som jeg håper du tar godt vare på :-D 

Ta masse bilder og legg ut :-) 

Det jeg vet om bilen er at den ble solgt ny i Tyskland i '95 og kom til Norge i '99. Fulgte med Norsk servicehefte, og bilen er kjørt ca 5000km !! i året siden den kom til Norge :-) så spørs det om 39' km på 3 år i Tyskland stemmer... I såfall er km standen på 162' korrekt. Noen som vet om det er mulig å spore dette?

 

Denne skal jeg absolutt ta vare på, og motivasjonen steig et par hakk når jeg så hvor bra dette var. hekta, ja fare for at jeg blir det, men la oss håpe at det blir med denne ene og ikke 8 ;-) Selv om naboen lurte på om jeg hadde startet med bilsamling.

Ja mere bilder blir det :) Er gøy å lese andres blogger som har bilder og viser hva en gjør for både og fikse og holde vedlike.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, sveigis skrev:

Angående drenering og hvor langt du får staket ut,vet jeg ikke ,men hvis du  har fått ut mesteparten og rengjort bak hengsler ,skal alt være bra ,ogchusk og det med pakning og tetning rundt der.:)

Bilen så jo rasende bra ut i gulv og ellers.:)

Står igjen å få vasket skikklig, men slik den står nå kommer det ikke inn mere via takluka, så er bare via bakluka det kommer noe, og ikke ille det heller, men pakningen skal tettes. men må få den innom hus, for her ser det ikke ut til at regnet slutter med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mortenej changed the title to E34 520iA - Touring & E32 750i HighLine

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...