Gå til innhold

530DAT - Dyseproblem?


rollo
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøret hjem fra jobb i dag og pluteslig begynte bilen å gå som en dass, virket som motoren var på vei ut av motorromet/ristet. kan dette være dyser som har tatt kvelden? Fant en video på Youtube med noe lingnende oppførsel på motoren som jeg har. Noen som vet? Gjelder E39 530DAT

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar av dekselet over luftfilteret så kan du koble fra strømpluggen på ei og ei dyse mens motor går, har du da en hvor det ikke endrer seg så er den allerede død og du kan feilsøke videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sjekke dette i morgen. Om det ikke endrer seg på en av dem etter kabel er tatt bort, da er det feil på denne mener du? Finnes det noe spes.verktøy til å ta opp disse dysene? Se sitter vel godt har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg hadde problem med noe lignenede det du beskriver som gikk over av seg selv !?! en stund senere var det full stopp og 1 syinder ødelagt. I følge verkstedet var det 2 swirlflaps som var borte fra innsuget og årsak til ras på 1 sylinder. Det er ikke sikkert men det du beskriver linger jo veldig på det jeg opplevde først, så jeg ville sjekket SwirlFlaps om det er på plass, blendet eller om en eller fler er borte. For sannsynligvis ble det ikke katastrofal skade av den første som løsnet, men når den andre løsnet så ble det motorhavari - sannsynlig scenario i følge verksted.

Kjøpte brukt motor fra DK (ferdig blendet swirlflaps) og kom vel på drøyt 40k med motor og jobb.

Håper for din del at det ikke er swirlflaps, med de har ikke et godt rykte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette ett bra verktøy til å ta opp dysene med? Eller kreves det mer? Har forstått at de kan sitte veldig godt fast. Tips om lettest måte å få dem opp på mottas med takk! :)

https://www.ebay.com/itm/Sealey-VS2075-Diesel-Injector-Puller-Remover-Set-BMW-M47-M57-Engines/132389372339?epid=14018808655&hash=item1ed30581b3:g:RMUAAOSw30tZsT2P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ann å prøve først uten verktøy.. Fikk opp mine uten problem. (M57) på e90. Løsne skruene, vri de litt frem og tilbake (rotere de, ikke bende) Så løsnet de og kunne dras opp med håndmakt. Men har sett videoer der de røsker omtrent ut hele motoren når de banker ut dysene.

Jeg forfølger samme problem på min bil. Har funnet ut at dyse #3 ikke gir noen forskjell når jeg napper ut ledningen til den. Er det bare å bytte den ut da, eller kan det fortsatt være noen annen feil i tillegg? (Kompresjon, elektrisk etc..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Morbus skrev:

Går ann å prøve først uten verktøy.. Fikk opp mine uten problem. (M57) på e90. Løsne skruene, vri de litt frem og tilbake (rotere de, ikke bende) Så løsnet de og kunne dras opp med håndmakt. Men har sett videoer der de røsker omtrent ut hele motoren når de banker ut dysene.

Jeg forfølger samme problem på min bil. Har funnet ut at dyse #3 ikke gir noen forskjell når jeg napper ut ledningen til den. Er det bare å bytte den ut da, eller kan det fortsatt være noen annen feil i tillegg? (Kompresjon, elektrisk etc..)

Joda, jeg har også sett videoer som de nesten røsker ut motoren for å få dem ut.. Er på jobb så jeg har ikke fått sjansen til å prove å få dem ut enda, og eller sjekket for indre lekkasje enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alle mine 6 dyser ute flere ganger uten noe problem. Jeg brukte et stort flatt skrujern som jeg satte under der hvor dyserøret skrus på,  jeg brukte et solid trestykke som mothold til skrujernet fordi det er mye plast rundt dysene som ikke tåler noe særlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hpi skrev:

Jeg hadde alle mine 6 dyser ute flere ganger uten noe problem. Jeg brukte et stort flatt skrujern som jeg satte under der hvor dyserøret skrus på,  jeg brukte et solid trestykke som mothold til skrujernet fordi det er mye plast rundt dysene som ikke tåler noe særlig. 

Skal prøve dette :) Jeg regner med at det kan være dysene..de har gått 320K uten feilslag, så da er de vel på overtid regner jeg med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...