Gå til innhold

Fjerne innmat i DPF vs rakt downpipe?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Noen her som har fjernet innmat på sitt DPF og kan dele noen erfaringer med det? Har som alternativ et DPF-delete downpipe men tenker det er kjekt å ha DPF-boksen til EU osv. Samt at med xDrive er det jo litt jobb å montere igjen for EU. Men blir det mye sånn turbosusing med denne løsningen kontra den andre? Soting? Merkbart dårligere flow?

Er snakk om en E92 330XD med M57TU2D30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trf selger vel downpipe med eksospotte på. Som ikke ser ut som rakrør på eu. I tillegg er dpf fjerna. Er den jeg vurderer selv.

Lydmessig så hørte jeg en e92 330d med dpf delete (kun rør) og den hadde en merkbar hulere motorgange. Ikke mer eksoslyd men mer romling i fronten. "Har du fjerna dpf?" Sa jeg. "Ja...hvordan visste du det?" Sa eieren.

Så at bilige dpf rør avsløres er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soting er vel et resultat av avgassene, men om du er flink til å vaske enderør så burde det ikke være et stort problem. Jo lenger tid mellom hver vask jo vanskeligere blir det å få det skinnende blankt. En bra remap er og alfa omega.

Har ikke personlig erfaring med DPF uten innmat, men har downpipe i min andre bil. Merket at det blir litt mer turbosusing og denne "hule" lyden. Fikk i etterkant sveiset inn en ekstra resonator med spjeld og da ble det stor forskjell i lyden, selv med åpent spjeld ble den litt snillere. Når det er sagt så synes jeg dagens nye turbomotorer av de mer hissige variantene kan veldig fort få den samme "hule" turbolyden i min mening, også på bensinfronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig syns det er litt kjipt å ødelegge et fungerende DPF.

Har downpipe på min (vet ikke hvem sin), og det er ikke spesielt tydelig under. Sikkert enda mindre synlig på xDrive biler.

Er kontrolløren av den mindre nøye typen så ser han/hun sikkert ikke noe særlig på det ovenifra heller.

Jeg må helt ærlig si at jeg aldri har sett noe tydelig tegn til sot på min bil :-k Mulig det kommer litt an på hvem sin tuning det er. For noen soter jo som en gammel tds med evrymod mens andre knapt gir fra seg noe unntatt på flat pedal og høyt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gabz skrev:

Åja, jøss. Sjekket via den quickfix siden jeg. Får sende han selv en PM og høre.

Jeg sendte TRF en mail i går.

"veil pris TRF Steg 2 feridg montert, xdrive, er 14800,- ink mva. Tillegg for EGR og swirlflaps." 

 

Endret av 330d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var ikke så ille som antatt. Det andre tuningselskapet skulle ha 8400 inkl egr og swirl flaps, så er jo brått 10k forskjell. Men det er det jo kanskje da verdt.

@Daniel. Nei, det er jo sant. Kanskje like greit å bare kjøre downpipe og se hvordan det går.

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har downpipe fra ecotune, har fått det igjennom EU før men vurderer å bytte til TRF downpipe med boks på for å redusere sjansen for trøbbel. Så jeg hadde gått for TRF rør først som sist hadde jeg vært deg. Det er en del arbeidsmengde med å fjerne dpf, selve kostnaden for røret er ikke all verden, så skal du først ta den ut så sett inn noe orntlig spør du meg.

Røret fra ecotune hadde også en liten lekkasje etter en stund rundt o2 sensor, så topp kvalitet var det vel ikke. Passformen er heller ikke optimal.

Ikke opplevd noe hulere motorgange med dpf delete. Men du hører turboen plystre/suse. Skal nevnes at det stod org 335 eksos bak på min da jeg kjøpte den.

Opplevde ikke noe særlig til synlig soting etter dpf delete og steg 2 fra ESS, annet enn ved oppstart. Men det lukter merkbart mer ved f.eks oppstart i garasje, parkeringshus osv.

Jeg har også custom eksos fra midten og bakover med magnaflow lyddempere (straight through) i 335 stil. Med dette ble det mye mer bass og go'lyd. Veldig forøyd med det oppsettet, fin lyd, passe lydnivå og går igjennom EU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 330d skrev:

Jeg sendte TRF en mail i går.

"veil pris TRF Steg 2 feridg montert, xdrive, er 14800,- ink mva. Tillegg for EGR og swirlflaps." 

 

Er en del mer arbeid når det er X-drive. Ofte må hele traversen ned for å komme til DPF.. På ikke X drive er det mye enklere og derfor noe billigere. Synes ikke den prisen var ille med tanke på kvaliteten som TRF leverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gabz skrev:

Men det er det jo kanskje da verdt.

Det er verdt langt mer om du ser på omfanget av utvikling som gjort på dette produktet.

Det er viktig å ta en kjapp analyser av hva det er du får for pengene når man snakker tuning. Ei tuningfil (som de fleste "tunere" kjøper, ikke lager) betaler de gjerne 70-150,- eur for. Så kan du tenke deg selv om det er lagt ned veldig mye tid og energi i noe slikt.

Når det gjelder DPF så er det unødvendig kostbart å tømme den du har (i form av at et fungerende DPF er ganske dyrt). Derfor har vi erstatningsrørene du nevnte i en pm til meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Øyvind L. skrev:

Er en del mer arbeid når det er X-drive. Ofte må hele traversen ned for å komme til DPF.. På ikke X drive er det mye enklere og derfor noe billigere. Synes ikke den prisen var ille med tanke på kvaliteten som TRF leverer.

Enig, helt grei pris 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...