Gå til innhold

Tilfeller av mye røyk ved oppstart F34 n20b20


Stonescream
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har ved 2 anledninger hatt mye røyk ved oppstart av bilen etter at den har stått stille en stund. ( feks ikke brukt på ei lita uke ).  Nå sist var vi på langtur forrige helg og så sto bilen til lørdag når vi skulle på tur igjen.

Mye tykk røyk som lukter ille som etter hvert bare blir "vanlig" eksos.

Har forsøkt å lest litt på nett og kommet over noen tråder som denne:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1155261

Videoklippet ser litt ut hvordan det har sett ut på vår bil - det er en "poff" og så blir det OK etter litt tomgang.

Er dette noe som noen her inne har vært borti noe tilsvarende?

Bilen er fra 2013 og ikke gått mer enn 63 000 km.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare skjer etter at bilen har stått ei uke så tenker jeg dyser som lekker? På  første V8 med turbo  var dette et problem og det kunne i ytterste konsekvens gi såkalt hydrolock hvis de fikk stå for lenge.  Disse skal ha såkalt index 13 eller høyere dyser. 

Nå bare synser jeg så det er sagt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstofflinjen skal jo ikke være trykksatt når bilen står pga returlinjen så skjønner ikke hvordan en skal klare å få hydrolock, skal jo en del væske til for det. Om jeg skal tippe synes eg og? Oljedamp som samler seg i inntak via veivhusvent. Når bilen står litt så renner det ned i sylinder og når du starter bilen forbrennes dette og du får hvit blåaktig damp når denne lille mengden olje forbrennes. Spesielt ved mye småkjøring. Evt en annen lekkasje via dårlige ventilpakninger men rart på en så nyere motor med lav km stand. Vært borti dette på eldre bmwr. I forumet du viser til snakker de om tetninger til turboen, kan være og, kjenner ikke til det. En ting er jeg ganske sikker på, olje i forbrenningskammer som forbrenner opp ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

 

Har ikke hatt mye tid til å sjekke så mye mer rundt dette, men lagde en liten filmsnutt som viser hvordan det er etter at bilen sto ei lita uke siden sist bruk og sendte til Bavaria for å høre om dette er noe de har vært borti tidligere.

Filmen ble av ukjent grunn feil horisontal/vertikal, men men

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med teknisk support på Bavaria i dag og det lå ikke noe recall eller informasjon rundt dette på bilen i systemene han navigerte i.

Derimot noe på styringen, så det må man få ordnet når bilen skal ha ny bremsevæske i løpet av november.

Fikk beskjed om å ta opp dette med røyk ol med de jeg da tar kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ser at i USA bytter man returrøret med ett som har en ventil for å stoppe olje å renne tilbake. Kjedelig nok så er dette en jobb som ser ut til å medføre å måtte ta ut turbo og operasjonen må gjøres fra undersiden av bilen. Garantijobb i USA opp til et årstall.

BMW verksted hadde ikke noe å komme med når de hadde bilen inne til kontroll.

 

Det er min "gamle" bruker som gikk tapt jeg har lagt inn spørsmålene over med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lagunilla skrev:

En stor operasjon, men å bytte returrøret vil løse problemet.

Det finnes en intern sak hos BMW (58237720), så hør med din nærmeste forhandler om goodwill.

 

Takk for input. Får ta kontakt med BMW systemt og se om jeg får noen tilbakemeldinger på dette.

Oppdaterer her om det blir noe resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
På 9.9.2020 den 20.36, TorsteinAa skrev:

 

Takk for input. Får ta kontakt med BMW systemt og se om jeg får noen tilbakemeldinger på dette.

Oppdaterer her om det blir noe resultater.

Hei, Torstein. 
 

Fant du ut noe rundt dette?
 

Samme har oppstått på min 2013 BMW 520i Touring med 122.000 km på telleren. Etter en dag ligner det den første videoen, og etter 3-4 dager ligner det din video ved oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei, 

Jeg var i kontakt med BMW teknisk kontakt ( Bilia ) for å undersøke om det var noe i systemet deres på dette, men ikke noe varsel eller service punkter på det. Ikke noe spørsmål om jeg ønsket å utbedre dette.

 

Så, jeg har ikke gjort noe rundt det utover ha en gnagende bekymring i bakhodet hver gang det oppstår. Det er ikke så ofte og ikke hver gang vi bruker bilen så usikker hva en gjør for at det skal oppstå.

 

Har service om ikke mange mnd, så får bringe det opp da.

 

Hadde operasjonen vært enkel å utføre og jeg hadde hatt tilgang til lift/jekk hadde jeg nok sett på det som et spennende prosjekt og sett på muligheten i å gjøre det selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...