Gå til innhold

Cold air intake, er det noe vits?


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter og ser på såkalte cold air intake til bilen min, i praksis så er den eneste forskjellen at de originale luftfilterboksene som sitter oppå motor på hver side nå blir erstatta at såkalte sportsluftfilter som sitter bak nyrene,  selve luftinntaket er samme sted originalt men sportsluftfilterene blir på en måte en forlengelse av disse slik at de kommer litt mer rett bak nyrene så fartsvinden treffer mer rett på luftfilteret. . I praksis slik jeg ser det er eneste forskjellen at selve luftfiltrene nå vil bli kjølt ned av fartsvinden i forhold til å sitte godt å varmt oppå motor. Det skal dog sies at de gis veldig fin lyd i forhold til originalt.  Vil et varmt luftfilter vs et kaldt bety mye når luftinntak er på samme sted? 

Hva tenker folket om dette? De reklamerer med 10-20 hk under visse forutsetninger og raskere spoolup.. Effekten tar jeg med ei stor klype men har det overhodet noe for seg utenom bling bling :)  Vil det bli sugd inn masse småstein og regnvann? 

De kan skimtes bak grillen her, de kan godt være svarte og usynlige for meg, saken er om det er lurt og eller merkbart? 

n63-intake-version2.thumb.jpg.c5b8a02109ddc3391c8171d8629171a8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dette er aller mest noe man gjør for "kulhets-faktorens" skyld + noe lyd.... Tviler på at du merker noe særlig annen forskjell, ganske vanskelig å merke 10hk forskjell (og jeg tviler på at det er reelt).

Hva med støv og møkk her i norske forhold? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var lyden jeg likte,  effekten ser jeg bort ifra. Men jeg er også skeptisk til hvor mye rusk og rask slike filter slipper igjennom og ikke minst hvor våte de blir på Vestlandet med en slik plassering :) Nei jeg får holde meg til originalfilter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hpi skrev:

Ja det var lyden jeg likte,  effekten ser jeg bort ifra. Men jeg er også skeptisk til hvor mye rusk og rask slike filter slipper igjennom og ikke minst hvor våte de blir på Vestlandet med en slik plassering :) Nei jeg får holde meg til originalfilter :)

Lyd er jo morsomt det, man kan jo faktisk få inntrykk av at bilen går bedre når den lager litt mer lyd :-D

Jeg har sett noen tester på dyno med originalfilter mot k&n filter osv og i noen tilfeller gir org filter faktisk best effekt.... carwow gjorde et filterbytte på en Porsche 911, han tapte 0.7hk eller noe sånt men beholdt det pga. lyden! :-)  Nå var ikke det noe "cold intake" men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original filterhus og inntak er som regel det beste. Tenker på disse uoriginale konfilterne som står i motorrommet, som kun har et varmeskjold som hinder mot motorvarmen... såkalt cold air.

Kaldeste lufta får man fra det originale. Kanskje det er litt å hete på turbomotorer, dvs bytte ut oem plast intercooler med en i alu.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja konfilter i motorom er jo helt meningsløst. Det som derimot er tilfelle her er at inntaket er samme sted som original bare at det er forlenga noen cm slik at konfiltrene står å suger kaldluft rett bak nyrene og jeg ser jo for meg at plasseringen er bra både me tanke på luftmengde og lufttemperatur, det jeg derimot ikke er så overbevist om er for det første hvor gode disse konfiltrene er og for det andre hvordan det er når man ligger i 100 km/t i pøsregn eller kjører gjennom vanndammer. 

På min gamle 530D så forska jeg en del på luftmengde fordi jeg hadde litt problemer med at den var lav, det jeg etter hvert fant ut var at i bunn av luftfilterboksen var det 3 hull for å komme til festeboltene for turbo. Disse skulle normalt være plugga igjen med et blikk og 3 gummipropper. Disse mangla hos meg og varmen fra turbo strålte opp i luftfilterboksen slik at denne ble god og varm. Dette ga utslag på innsugstemperatur og dermed også luftmengde. Når jeg fikk plugga disse igjen gikk lufttemperaturen ned og luftmengden opp så mye at det var merkbart og ikke minst målbart.  Derfor tror jeg det er bra å holde luftfiltrene så kalde som mulig for maksimal luftmengde og lavest mulig temperatur.  De originale står oppå motor så de varmes jo godt opp.  

Men det blir til å holde seg til de originale allikevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst hvis du har bomulls filtre som er innsatt med olje. Disse KAN forrurense luftmengdemåleren med olje.

Har hatt pipercross skummfilter (med olje), og KN bomullsfilter (med olje), på biler jeg har hatt tidligere, men har aldri opplevd problemer med LMM. Det finnes også spesial rensespray for lmm som kan brukes forebyggende. for eksempel hver gang man rengjør filteret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest et sted at siden bilene som regel henter inn luft fra foran radiatoren, så vil det bli et overtrykk av luft der. Dette vil gjøre at slike air ducts egentlig blir mer for synsskyld. Men om jeg husker riktig er jeg ikke sikker på. Jeg hadde på slike air ducts på begge mine biler uten å kjenne noe som helst forskjell. Synes neste begge bilene gikk dårligere med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...